BMW 1 Serie

BMW gaat vanaf dit voorjaar al zijn dieselmotoren uitrusten met SCR-techniek. Hiermee wordt de uitstoot van schadelijke NOx-deeltjes verder teruggedrongen.

BMW zet dit jaar meer in op het terugdringen van schadelijke uitlaatgasdeeltjes, door deze op te vangen of te reduceren in het uitlaatsysteem. Dat laatste is het principe van SCR-techniek, waarbij met behulp van het additief AdBlue, dat een chemische reactie veroorzaakt, NOx-deeltje grotendeels worden opgelost voordat ze de buitenlucht bereiken.

Deze techniek is niet nieuw, maar BMW is wel het eerste merk dat SCR – Selective Catalytic Reduction – toepast op alle dieselmodellen. De dieseluitvoeringen van de 1, 2, 3 en 4 Serie en de X1 die nu nog geen SCR-katalysator hebben, krijgen deze vanaf het voorjaar standaard.

Partikelfilter benzinemotoren

Naast het roetfilter voor diesels, dat standaard wordt geleverd op alle nieuwe dieselauto’s in Nederland, bestaat er sinds kort ook een partikelfilter voor benzinemotoren. BMW past dit principe al toe op enkele motoren en breidt dat aantal nu verder uit. De uitvoeringen die vanaf het voorjaar van 2018 worden voorzien van zo’n filter zijn de 20i en 30i-versies van de 2 en 4 Serie en de X3. Ook de X1 18i en de benzinemotor in de plug-in hybride i8 krijgen een partikelfilter.