Toyota voorziet de Proace zuinigere, schonere en krachtigere dieselmotoren. Nieuwe 1.5 dieselversies vervangen de bestaande 1.6 D-4D.

De bestel- en personenuitvoeringen van de Toyota Proace worden voorzien van nieuwe dieselmotoren. De 1.6 maakt plaats voor een nieuwe 1.5 D-4D dieselmotor, die net als de oude motor afkomstig is van Peugeot. Er zijn net als voorheen twee vermogensversies.

De minst krachtige versie heeft 105 pk, dat is 10 pk meer dan voorheen. Ook het koppel is toegenomen, met 60 Nm tot 270 Nm. Het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot liggen juist lager, zo stoot de 1.5 D-4D 11 g/km minder CO2 uit dan de 1.6. De tweede vermogensvariant heeft 120 pk en 300 Nm. Beide versies zijn gekoppeld aan een nieuwe versnellingsbak met zes verzetten.

Naast de 1.5 D-4D blijft de krachtigere 2.0 dieselmotor leverbaar. Die is aangepast en voldoet nu aan de strenge Euro 6d-norm, onder andere door de introductie van een nieuwe achttraps automaat.

Door de lagere CO2-uitstoot zijn de personenautoversies van de Proace gunstiger geprijsd. Minder CO2 betekent namelijk minder BPM-belasting, waardoor de Proace Shuttle en Proace Verso maximaal 1.700 euro goedkoper worden. De bestelwagenversies zijn al BPM-vrij voor ondernemers, dus daarvoor geldt de prijsverlaging niet.