Vandaag is in Shanghai de Byton K-Byte onthuld, een elektrische sedan in conceptvorm die reeds op 'level 4' autonoom kan rijden. Het is de bedoeling dat de K-Byte over een aantal jaar naar Europa komt, maar de vooruitstrevende technologie komt wellicht pas later.

Op elektronicabeurs CES Asia presenteert de start-up Byton de K-Byte. Het is de tweede conceptcar dit jaar van de nieuwkomer in de auto- en ICT-industrie. Op de CES in januari liet het de M-Byte zien, een elektrische SUV, nu is het de beurt aan een een elektrisch aangedreven sedan van 4,95 meter lang. Het bedrijf heeft bovendien al een derde model, een zevenzits MPV, aangekondigd.

Het nu onthulde concept dient twee doelen. De K-Byte laat zien welk design we van Byton kunnen verwachten. Daarnaast verbeeldt Byton hoe het zelfrijdende functies op niveau 4  - een volledig autonoom rijdende auto, die echter nog onder supervisie van de bestuurder staat - vorm wil geven. Opvallend is dat het merk de daarvoor benodigde sensortechniek niet noodzakelijk verbergt. 

Zo is de Lidar (een detector die met laser een beeld van de omgeving vormt) op het dak in het ontwerp geïncorporeerd. Ook aan de zijkant van de wagen maakt Lidar deel uit van het design. Daar zit de techniek in de A-stijlen verwerkt, de detector schuift naar buiten zodra de K-Byte autonoom gaat rijden. Bijvoorbeeld bij het parkeren schuift de Lidar weer naar binnen. 

Ook voor de Europese markt

De K-Byte is ontworpen op hetzelfde platform als de M-Byte SUV-conceptcar. Deze basis maakt twee aandrijflijnen mogelijk: een achterwielaangedreven variant en een vierwielaangedreven versie met twee elektromotoren. De eerste zou 268 pk en 400 Nm leveren, de tweede 468 pk en 710 Nm. Het pakket met lithium-ionbatterijen maakt een (theoretisch) bereik mogelijk van 400 respectievelijk 520 km. 

Byton K-Byte Concept

Hoewel de K-Byte dus geen vermogen tekort komt benadrukt Byton-CEO Carsten Breitfelt dat 'performance niet de kern van ons merk is'. De start-up benadrukt evengoed een computerbedrijf als autobouwer te zijn. Naast het Chinese hoofdkantoor en fabriek heeft het onder meer een ontwerpcentrum in het Duitse München en een software-ontwikkelcentrum in Silicon Valley.

Al dit jaar hoopt Byton de M-Byte voor de Chinese markt te bouwen, Amerika volgt in 2020 en Europa over ongeveer 4 jaar. Ook de K-Byte moet in productie gaan. De autonome functies zullen wellicht later op de markt komen; deze moeten eerst nog uitgebreid getest worden.