De Audi R8 V10 RWS ('Real Wheel Series') is geen veredelde V10 Quattro. De nieuwkomer heeft nagenoeg hetzelfde aandrijfconcept als de R8 LMS-racewagens uit de GT3 en GT4.

Audi brengt een nieuwe R8-versie uit, de V10 Rear Wheel Series of kortweg 'V10 RWS'. Deze achterwielaangedreven supersportauto is voorzien van diverse techniek die Audi Sport heeft ontwikkeld voor de R8 LMS GT3 en GT4. Oliver Hoffmann, hoofd technische ontwikkeling bij de sportafdeling, verklaart: "Met de R8 V10 RWS brengen we het aandrijfconcept van de R8 LMS GT4 naar de openbare weg. De unieke aandrijftechnologie van de hoogtoerige V10 is nagenoeg gelijk aan die van de GT3- en GT4-circuituitvoeringen van de R8."

Met de R8 V10 RWS brengen we het aandrijfconcept van de R8 LMS GT4 naar de openbare weg

Aandrijflijn en prestaties

De 5,2 liter atmosferische FSI-middenmotor levert maximaal 540 pk en 540 Nm koppel bij 6.500 tpm. Daar hoort natuurlijk een indringende uitlaatsound bij. Standaard heeft deze R8 een zeventraps S-Tronic-transmissie met dubbele koppeling en drive-by-wire aansturing. 

Dat levert aansprekende prestaties op: de Coupé sprint in slechts 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u, mede dankzij de standaard aanwezige launch control. De Spyder is maar 1 seconde 'langzamer'. Toch weet Audi het brandstofverbruik binnen de perken te houden (12,4 respectievelijk 12,6 l/100 km) dankzij automatische cilinderuitschakeling tijdens rustig rijden op de weg. 

Het circuit is echter waarvoor de RWS is gebouwd. Deze R8 weegt minder dan de V10 Quattro, dankzij ontbrekende onderdelen. Onderstel en assistentiesystemen zijn speciaal afgestemd op het gebruik van achterwielaandrijving, inclusief driften. De elektromechanische stuurinrichting is snelheidsafhankelijk. 

Audi R8 Spyder V10 RWS

Aflevering en prijzen

De R8 V10 RWS is te herkennen aan de matzwarte grille en luchtopeningen. De coupé heeft daarnaast een glanzend zwarte sideblade en eventueel rode strepen als bij de R8 LMS GT4. Standaard wordt de nieuwe R8 afgeleverd met onder meer zwarte V-vormige vijfspaaks wielen van 19 inch groot, sportstoelen met leder en alcantara, het multifunctionele R8-sportstuur en de Audi Virtual Cockpit die circuitdata weergeeft.

Er worden in totaal 999 exemplaren gebouwd, verdeeld over de coupé en Spyder; zonodig door Audi Exclusive naar wens aangepast. Standaard betaal je minimaal 215.180 euro voor de R8 V10 RWS coupé en 230.640 euro voor de gelijknamige Spyder.