De succesvolste Nederlandse autofabrikant, Donkervoort, viert dit weekend zijn veertigste verjaardag. Het wordt niet alleen gevierd met een grootste bijeenkomst van eigenaars en liefhebbers, maar ook met een gloednieuwe uitvoering. Dit feestnummer heet D8 GTO-40, waarvan er 40 stuks gemaakt zullen worden. De helft hiervan is reeds verkocht.

De Donkervoort D8 GTO, waarvan de GTO-40 is afgeleid, is al een indrukwekkende sportwagen met vermogens van meer dan 340 pk voor de D8 GTO-S tot meer dan 380 pk voor de GTO-RS, zoals Donkervoort het zelf vermeldt. Voor de nieuwe GTO-40 worden geen vermogens vermeld, dus rekenen we op eenzelfde vermogen als de RS-versie. De sprinttijd bedraagt 7,7 seconden. Van 0 naar 200 km/u, welteverstaan.

Vermogen is dan ook niet wat Donkervoort het belangrijkste vond bij de ontwikkeling van deze speciale editie. Gewichtsbesparing en neerwaartse druk vormden hier de grootste uitdagingen, waarin het merk goed geslaagd lijkt te zijn. Ten opzichte van de eerste Donkervoort D8 GTO uit 2011 is de GTO-40 maar liefst 22 kilo lichter. Op een gewicht van precies 700 kg (nu 678 kg) maakt het significant verschil. Optioneel zijn ook voor het eerst wielen verkrijgbaar die volledig zijn opgetrokken uit koolstofvezel.

Het feestnummer van Donkervoort kent wel een prijs. Je mag de auto meenemen bij de fabriek vanaf 159.600 euro, waarna de Belastingdienst zijn handje ophoudt. Als we uitgaan van dezelfde CO2-uitstoot als de D8 GTO-RS mag je in Nederland minstens 214.247 euro afrekenen. Laten we wel wezen: een betere manier om een feestje te vieren is er niet.