Voor het eerst in de geschiedenis van Lamborghini is de motorsportafdeling betrokken bij het ontwerp van een straatmodel. Deze SC18 Alston is dan ook vooral bedoeld om mee te spelen op het circuit.

Op verzoek van een klant heeft Lamborghini een model ontworpen in samenwerking met de motorsportafdeling van de Italiaanse autobouwer. Het unieke model, de SC18 Alston, heeft het typische uiterlijk waarmee ontwerpafdeling Centro Stile Lamborghini bekend geworden is en techniek van het raceteam Squadro Corse (vandaar de 'SC'). De auto is dan ook toegelaten op de weg, maar vooral bedoeld om mee te spelen op het circuit.

Daarvoor heeft de klant 770 pk vermogen beschikbaar bij 8.500 tpm. Het koppel uit de 6,5 liter V12-motor ligt maximaal op 720 Nm. Deze krachten bereiken de wielen via de gerobotiseerde zeventrapstransmissie. Lamborghini bouwde de SC18 met ultralichte materialen. De carbon body, gespoten in uniek Grigio Daytona grijs, staat slechts 109 mm boven de grond. Vooraan heeft de sportwagen 20 inch wielen, achter nog een maatje groter.

Lamborghini heeft diverse race-onderdelen toegepast om de SC18 Alston zo gestroomlijnd als mogelijk te maken. Voorbeelden zijn de luchtinlaten vooraan (geïnspireerd op die van de racer Huracán GT3 Evo), vinnen, een grote vleugel achter en de luchtinlaten achterop. Die laatste, bedoeld om te koelen, zijn succesvol getest tijdens enduranceraces. 

Het interieur is uitgevoerd in zwart alcantara en heeft, net als het exterieur, rode afwerkingsaccenten. Lamborghini laat weten open te staan voor meer Squadro Corse-opdrachten, volledig te personaliseren naar de wens van de opdrachtgever. Hoewel we niet weten hoeveel de klant voor deze 'one-off' heeft betaald kunnen we er wel vanuit gaan dat je daarvoor een flink gevulde beurs moet meenemen.