In het bijzijn van fotografen en journalisten van over de hele wereld heeft Mercedes-Benz in Stockholm de EQC onthuld. Een belangrijk moment, want de SUV is de eerste van vele elektrische modellen.

Het doek is eraf! Nadat we zo'n beetje de hele dag zijn volgestopt met informatie over de Mercedes-Benz EQC mogen we de auto nu eindelijk zien. Het ontwerp is zoals topman Dieter Zetsche voorafgaand aan de onthulling in Stockholm al aankondigt ‘clean’. Er zijn geen overbodige vouwen en lijnen en de auto heeft niet de voor SUV’s kenmerkende kunststof versieringen. De led-verlichting loopt zowel aan de voor- als achterkant over de gehele breedte. Een voor Mercedes-Benz nieuw ontwerpelement is dat de koplampen optisch met elkaar zijn verbonden met een zwarte balk. In de toekomst gaan we dit vaker zien op elektrisch aangedreven auto’s van Mercedes-Benz.

Het dashboard is kunstig vormgegeven en wordt gekenmerkt door een enorm beeldscherm. Daaronder zitten in de middenconsole ventilatieroosters met accenten in de kleur roségoud. De toegepaste materialen doen hoogwaardig aan, voor zover we dat kunnen beoordelen op dit pre-productiemodel. De ruimte achterin is goed, ook langere personen kunnen hier prima zitten. Ook fijn: de stoelen zijn prettig zacht en bieden een goede ondersteuning. Mercedes-Benz gebruikt diverse gerecyclede materialen voor het interieur, zoals PET-flessen, rubber, katoen en wol.

Connected

Mercedes-Benz

De EQC is helemaal ‘connected’. Met de bijbehorende app staat de auto altijd in verbinding met je telefoon. Zo kan het systeem in de EQC een bericht sturen als de batterij voldoende is bijgeladen om de ingestelde eindbestemming te halen. Zowel in de app als op het prachtige scherm in de auto kun je heel veel informatie oproepen, zoals welke functies de meeste stroom gebruiken. Nieuw is dat de spraakbediening herkent welke persoon voorin de opdracht geeft. Zo kan de bijrijder de klimaatregeling alleen aan zijn kant laten bijstellen met een spraakcommando.

Eerder vandaag maakte Mercedes-Benz al de specificaties bekend van de EQC. De elektrisch aangedreven SUV heeft twee elektromotoren, een op de voor- en een op de achteras. De aansturing gebeurt zo efficiënt, dat het stabiliteitssysteem ESP bijna overbodig is. De twee motoren produceren samen 300 kW (407 pk) vermogen, waarmee de auto in 5,1 seconden van 0 naar 100 km/u kan accelereren. Het 80 kWh-accupakket is goed voor een rijbereik van ‘meer dan’ 400 kilometer. Mercedes-Benz geeft 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op de accu’s, die in een verstevigde bodemplaat zijn gebouwd zodat ze bij een aanrijding voldoende zijn beschermd.

De productie van de EQC start in het voorjaar van 2019, halverwege dat jaar komt de auto naar Nederland. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.