Over een jaar begint Volkswagen de elektrische I.D.-modellen te bouwen. Vooruitlopend daarop presenteert het merk het MEB-platform en andere techniek.

Gisteren heeft Volkswagen tijdens een mediaworkshop in Dresden het nieuwe MEB-platform gepresenteerd. Deze flexibel te gebruiken bodemplaat is een kaal maar rollend chassis dat modulair toe te passen is voor elektrische auto's van Volkswagen en de dochtermerken Audi, Seat en Skoda. De naam Modularer Elektrifizierungsbaukasten zou je kunnen vertalen als Modulaire Elektrificatie Kit. 

Het eerste model dat op het MEB-platform gebouwd wordt, vanaf eind volgend jaar, is de I.D. hatchback. Om de elektrische auto financieel bereikbaar te maken voor grote groepen mensen zal Volkswagen de I.D. aanbieden met keuze uit drie verschillende accu's. Christian Senger, productietopman voor de I.D.-lijn, vertelde Britse media dat de instapuitvoering (met 48 kWh batterij) een actieradius krijgt van zo'n 330 km, gemeten volgens WLTP. Het bereik van de auto met middelgroot accupack bedraagt circa 450 km en dat van de topversie ruim 560 km. 

Modulair accupakket

Ook deze batterijpakketten worden modulair samengesteld. Dat biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om op termijn slecht werkende accucellen individueel te vervangen (er zit 7 jaar garantie op de accu's). Door het pack in de sandwichbodem weg te werken en de grote wielbasis van de MEB-basis zal de I.D. over veel interieurruimte beschikken. De hatchback, die ongeveer dezelfde lengte krijgt als een Volkswagen Golf, biedt daarmee vergelijkbare ruimte als een Passat. 

Volkswagen I.D. Concept

Samen met de I.D.-familie worden eind 2019 ook online diensten aangeboden om bijvoorbeeld de software te updaten zonder dat de auto daarvoor naar de garage hoeft. Met behulp van een 4G- of 5G-verbinding kunnen apps als Apple CarPlay en Android Auto vanuit de cloud worden gebruikt. Volkswagen voorziet een groot head-up display in de I.D. en optioneel holografische augmented reality menu's voor bijvoorbeeld infotainment. 

Er zullen van de elektrische modellen minder verschillende uitvoeringen verschijnen dan van brandstofaangedreven Volkswagens. Dat levert, samen met de toepassing van de MEB-bodemplaat, voldoende kostenbesparingen op om de I.D. aan te bieden tegen de prijs 'van een goed uitgeruste diesel', zeg rond de 30.000 euro.

Volkswagen gaat ook een eenvoudig te bedienen wallbox verkopen voor circa 350 euro. Het merk maakt deel uit van Ionity dat een Europees snellaadnetwerk uitrolt. Eind volgend jaar gaat het dus allemaal beginnen, vanaf dan wordt het mogelijk de I.D. te reserveren.