De vernieuwde Ford Transit Custom komt er ook als plug-in hybride. Dankzij een elektrische actieradius van 50 km en een 1,0-liter EcoBoost-benzinemotor als range extender belooft deze Transit ideaal te zijn voor stadsdistributie. Het laadvermogen blijft met 1 ton onveranderd groot.

Opvallend aan de Transit Custom PHEV is het gebruik van een kleine benzinemotor als range extender terwijl de meeste bedrijfsauto’s op diesel rijden. De benzinemotor zal nooit direct de wielen aandrijven en dient enkel als aggregaat. De accu heeft een capaciteit van 14 kWh en kan op een reguliere stroomaansluiting binnen 5 uur worden geladen. Op z’n snelst laadt de Transit binnen 3 uur volledig op.

Als bestuurder heb je de mogelijkheid om het hybridesysteem zelf de optimale keuzes te laten maken (EV Auto), elektrisch rijden te forceren door middel van de EV Now-stand of juist de EV Later-stand te gebruiken om het batterijniveau op peil te houden.  

Meer vernieuwing

Hoewel de Transit Custom PHEV het grootste nieuws is heeft Ford meer in petto. De gehele Transit Custom-range wordt vanaf halverwege 2019 vernieuwd, waarmee onder meer nieuwe rij-assistentiesystemen leverbaar worden. Dat stelt de Transit in staat om automatisch in zijn rijstrook te blijven en zelfstandig te parkeren. Het interieur wordt eveneens vernieuwd, waarbij een 8 inch aanraakscherm met Sync 3-software beschikbaar komt.

Wie nu staat te springen om de elektrische besteller te bestellen moet nog even geduld oefenen. Ford begint de leveringen vanaf de tweede helft van 2019. Prijzen zijn nog niet bekend.