Audi presenteert de nieuwe S6 Limousine, S6 Avant en S7 Sportback. Zoals verwacht, zou je zeggen, maar toch is er iets anders. Onder de motorkap ligt namelijk een dieselmotor.

Audi zet dieselpower in om de nieuwe S6 en S7 van aansprekende prestaties te voorzien. De 350 pk sterke 3.0 V6 TDI-motor wordt geholpen door een uitlaatgasturbo en een elektrische compressor, die in werking treedt voordat de gewone turbo op stoom is gekomen. Daardoor is er vanaf weinig toeren, 1.650 om precies te zijn, al heel veel kracht beschikbaar. Het maximale koppel van 700 Nm komt bij 2.500 tpm vrij. Het sprintje van 0 naar 100 km/u is in precies 5 seconden achter de rug.

De S6 en S7 zijn voorzien van een 48 Volt mild-hybrid-systeem, dat niet alleen de elektrische compressor voedt maar ook zorgt voor een lager brandstofverbruik. Bij lage motorbelasting kan de motor maximaal 40 seconden worden uitgeschakeld en neemt de elektrische starter-generator met behulp van een kleine accu de taak over om de snelheid vast te houden.

Meesturende achterwielen

De S-modellen beschikken standaard over vierwielaandrijving, achttraps automaat en meesturende achterwielen. Het onderstel is verlaagd voor een sportievere rijbeleving. Elektronisch aangestuurde dempers zijn standaard, optioneel levert Audi adaptieve luchtvering.

Aan de buitenkant zijn de S-modellen te herkennen aan de grotere luchtinlaten, de voorbumper met spoiler, de bredere dorpels, 20 inch lichtmetalen wielen, de diffusor en de vier uitlaatpijpen. De A7 Sportback wordt daarnaast voorzien van specifieke sierstrips op de bumpers. De belangrijkste sportieve toevoegingen in het interieur zijn de met leer en alcantara beklede sportstoelen. De standaarduitrusting omvat verder onder andere een digitale cockpit, een navigatiesysteem en airconditioning met vier klimaatzones.

De S6 Limousine, S6 Avant en S7 Sportback komen later dit jaar op de markt, de prijzen zijn nog niet bekend.