Zijn ze bij Kia nu helemaal…? Het concept Shooting Brake is toch voorbehouden aan premium-automobielen? Dat was wellicht zo, maar vanaf nu ziet de wereld er net iets anders uit. De ProCeed is namelijk een heuse Shooting Brake, maar dan… van Kia. Het belooft een alternatief te zijn voor wie een hatchback te klein vindt en niet gezien wil worden in een stationwagen of SUV. En dan zou ‘ie ook nog eens aangenaam moeten rijden. Aan beloften dus geen gebrek, tijd om uit te vinden wat de ProCeed écht komt brengen in zijn drukbevochten marktsegment.

Waar de Pro_cee’d voorheen door het leven ging als driedeurs hatchback is de nieuwe ProCeed gebaseerd op de stationwagen. Het segment voor driedeurs hatchbacks krimpt steeds verder terwijl de wens naar onderscheidende auto’s groter wordt. Bij introductie is dat alvast gelukt, want alleen Mercedes-Benz levert een vergelijkbare – maar duurdere – auto in de vorm van de CLA Shooting Brake.

Rijdt zoals ‘ie eruit ziet

Kia ProCeed

De Kia ProCeed rijdt leuk. Het onderstel van de reguliere Ceed is vooral erg goed, de ProCeed voegt daaraan een iets speels randje toe. Dat bewijzen de eerste bochten rond Barcelona al.

In de vele bergwegen rond de Spaanse kuststad merk ik dat de ProCeed perfect in balans is. Geen wegschuivende voorkant, geen uit zichzelf wegglijdende achterkant – de auto volgt als één geheel en zonder vertraging je stuurbewegingen. De sportievere bestuurder merkt al snel dat je de auto ook ‘met het gaspedaal’ kunt sturen en wanneer je het rechterpedaal strategisch lift zet de achterkant zelfs een klein stapje opzij. Zelfs met de 140 pk sterke benzinemotor kun je al best leuk rijden met de ProCeed, al merk je dat de auto gebouwd is om veel meer vermogen aan te kunnen.

204 pk en een circuit

Kia ProCeed GT

Meer vermogen is precies wat de ProCeed GT levert! Ik verruil de 1.4 voor een Ceed GT met 204 pk en de openbare weg voor Circuit de Catalunya-Barcelona. Omdat de ProCeed GT nadrukkelijk níet als een GTI-concurrent gepresenteerd wordt, lijkt circuitrijden mij niet de eerste keuze. Toch houdt de ProCeed GT zich manmoedig staande. Ook als het echt wat sneller gaat overtuigen zijn stuurprecisie, grip, gebalanceerde onderstel en zelfs het motorvermogen. Hij geeft weliswaar niet de sensatie van een Hyundai i30N, maar met meer vermogen zou hij dat best kunnen. Nu is het vooral een hele goede allrounder die eigenlijk geen steken laat liggen.

De Kia ProCeed blijkt dus een auto die je niet alleen voor z’n uiterlijk koopt, maar ook voor het bovengemiddeld grote rijplezier dat ‘ie je biedt. De vanafprijs voor de 120 pk sterke 1.0 T-GDi bedraagt 30.995 euro. De instap-uitvoering is de al complete GT-Line. Een 8 inch groot navigatiescherm, led-verlichting rondom, actieve rijbaanassistentie en automatische klimaatregeling zijn dus op elke ProCeed standaard. De prijslijst loopt op tot 45.295 euro voor de 204 pk sterke GT met automatische transmissie, deze uitvoering is zo compleet als een ProCeed kan zijn. De ProCeed is al te bestellen, de eerste leveringen vinden plaats in het eerste kwartaal van dit jaar.