Na talloze aankondigingen, teasers en beloftes presenteert BMW eindelijk de M8 Coupé en M8 Cabrio. Met maximaal 625 pk vermogen, 750 Nm koppel en een topsnelheid van meer dan 300 km/u mag het resultaat er zijn.

Ze werden zij-aan-zij ontwikkeld met de M8 GTE race-auto: de BMW M8 Coupé en M8 Cabrio. De nieuwe sportieve topmodellen zijn daardoor geoptimaliseerd voor gebruik op zowel de openbare weg als het circuit. Zo is bijvoorbeeld het koelsysteem van de V8 TwinPower turbomotor geschikt gemaakt voor zwaar circuitgebruik.

De cijfers van de nieuwe M8 zijn indrukwekkend. Het maximale vermogen is 600 pk, maar het koppel van 750 Nm is misschien nog wel indrukwekkender. Helemaal als je weet dat de maximale kracht wordt geleverd over een toerenbereik van 1.800 tot 5.600. De acceleratie van 0 naar 100 km/u is in slechts 3,3 seconden achter de rug en de topsnelheid ligt op 305 km/u, dat zijn supercarwaarden. Overigens is de M8 standaard begrensd op 250 km/u, pas als je het optionele M Driver’s Package bestelt haalt BMW de begrenzer eraf. Het feestje wordt nog leuker met de M8 Competition, met 25 pk extra vermogen. De M8 sprint dan nog eens 0,1 seconde sneller naar 100 km/u.

Beïnvloedbaar

BMW’s M-afdeling heeft zo’n beetje alle onderdelen van de 8 Serie aangepast en geoptimaliseerd voor de M8. Zo zijn het onderstel en de structuur aan de voorkant versterkt, zodat de auto nóg stijver aanvoelt. De veerpootbrug draagt daar in belangrijke mate aan bij, maar het merk heeft ook andere versterkingen aangebracht. De M-specifieke besturing, veren, dempers, uitlaat en remmen dragen verder bij aan de aangescherpte rij-eigenschappen. Al deze onderdelen kunnen via verschillende rij-standen elektronisch worden beïnvloed, zelfs de remmen. Standaard wordt de M8 geleverd met sportuitlaat met elektronisch aangestuurde kleppen, waarmee naar wens extra ademruimte en een sportiever geluid gerealiseerd kunnen worden.

De M8 beschikt over xDrive vierwielaandrijving, maar de meeste kracht wordt bijna altijd naar de achterwielen gestuurd. Op de achteras zit een M-differentieel, dat ervoor zorgt dat het koppel zo goed mogelijk wordt verdeeld. Voor die-hards is er een 2WD-stand, waarbij de aandrijving op de voorwielen wordt uitgeschakeld, maar ook het elektronische anti-slipsysteem.

De BMW M8 Coupé en Cabrio worden in september in Nederland verwacht. De importeur maakt de prijzen van de nieuwe topmodellen in augustus bekend.