Vanaf nu kun je de bijzondere Skyactiv-X benzinemotor bestellen in de Mazda 3. Mazda maakt vandaag de prijs en specificaties van de nieuwe motorversie bekend.

Mazda start in het najaar met de levering van de Mazda 3 met Skyactiv-X-motor. Deze bijzondere motor combineert de inspuittechniek van een diesel- met die van een benzinemotor. Kort gezegd komt het hierop neer: je tankt benzine, maar het brandstofverbruik komt overeen met dat van een dieselauto. Mazda komt na alle beloftes nu met cijfers, het merk geeft een verbruik op van 4,3 l/100 km (1 op 23,2) en een CO2-uitstoot van 96 g/km. Ter vergelijking, de Mazda 3 met 122 pk sterke traditionele Skyactiv-G benzinemotor verbruikt 5,1 l/100 km (1 op 19,6).

De 2,0 liter Skyactiv-X motor heeft een vermogen van 180 pk en een koppel van 224 Nm. Net als de andere benzinemotor in de Mazda 3 krijgt de nieuwe krachtbron ondersteuning van mild-hybrid-techniek. Hierbij wordt remenergie gebruikt om een kleine elektromotor te voeden, die de brandstofmotor ondersteunt.

Mazda levert de Skyactiv-X-motor in de hatchback en de sedan, met handbak en automaat. Na de prijsaanpassing (lees: kleine verhoging) in juli van de 122 pk Skyactiv-G benzine-uitvoering, is de meerprijs van de nieuwe ‘X-motor’ slechts 950 euro. De vanafprijs van de nieuwe motorversie bedraagt daarmee 28.610 euro. De leveringen beginnen in het najaar.