Kia presenteert het vierde lid van de Ceed-familie, de XCeed. Deze cross-over is de oplossing voor mensen die niet kunnen kiezen tussen een Ceed en een Sportage.

Kia vult zijn assortiment aan met nóg een cross-over. De XCeed gebruikt, zoals de naam al zegt, de techniek van de Ceed maar heeft een afwijkend design. Ook de afmetingen zijn anders, groter. De XCeed is 8,5 centimeter langer dan de Ceed hatchback, 2,6 centimeter breder en heeft 5 centimeter meer bodemspeling. De wielbasis is gelijk, wat betekent dat de beenruimte op de achterbank dat ook zal zijn. Wel is de kofferbak groter, 31 liter om precies te zijn. De cross-over slikt 426 liter bagage. En om het cijferoverzicht compleet te maken: ten opzichte van de Sportage is de XCeed 9 centimeter korter en 15 centimeter lager.

Het dashboard en andere interieurdelen deelt de XCeed wel met zijn Ceed-broertjes, maar er zijn enkele belangrijke wijzigingen. Zo maakt de Xceed gebruik van het nieuwste infotaimentsysteem van Kia, Uvo Connect. Dat heeft in de meest uitgebreide uitvoering een beeldscherm van 10,25 inch en ondersteunt smartphone-koppeling via Android Auto en Apple CarPlay. Een andere nieuwe functie is splitscreen, waarmee twee verschillende functies op het beeldscherm weergegeven kunnen worden. Aanvullend is de XCeed voorzien van een volledig digitaal instrumentarium, ook dat is nieuw ten opzichte van de andere Ceed-modellen.

Omdat de XCeed hoger op z’n wielen staat, heeft Kia de vering en demping aangepast. De cross-over is iets meer gericht op comfort, met zachtere veren en dempers met hydraulische stop. Ook de besturing is geoptimaliseerd voor de XCeed. Het motoraanbod omvat drie turbobenzinemotoren, de 1.2, 1.4 en 1.6 T-GDI met 120, 140 en 204 pk. Begin volgend jaar voegt Kia een dieselmotor met mild-hybrid-techniek en een plug-in hybride met benzinemotor toe aan het assortiment.

De productie van de XCeed start in augustus, de eerste leveringen vinden in de maanden daarna plaats. De prijzen zijn nog niet bekend.