Dodge presenteert de vernieuwde Charger SRT Hellcat. Er zijn talloze verbeteringen, maar de verbrede carrosserie is de meest opvallende.

Dodge vernieuwt de ‘snelste en meest krachtige sedan ter wereld’, de Charger SRT Hellcat. De 717 pk sterke uitvoering wordt voorzien van een zogenaamde widebody met uitgebouwde wielkasten en dorpels, die auto bijna 9 centimeter breder maken. Nieuwe 20 inch wielen, met 305 millimeter brede banden, vullen de grotere wielkasten op. Andere uiterlijke wijzigingen zijn onder meer de vernieuwde grille en de nieuwe achterspoiler. Het interieur is verfraaid met nieuwe stiksels en zachtere materialen.

Dodge heeft de SRT Hellcat ook technisch fijngeslepen. De vernieuwde dempers zijn in drie standen in te stellen en de vering is nóg stijver. Samen met andere aanpassingen en verstevigingen aan het onderstel moet de Hellcat-uitvoering hierdoor beter rijden. De besturing is helemaal nieuw, het hydraulische systeem is vervangen door elektronische bekrachtiging. Dat heeft als voordeel dat de mate van bekrachtiging nog nauwkeuriger is in te stellen.

De vernieuwde Charger SRT Hellcat beschikt over enkele nieuwe elektronische speeltjes. Zo is er Line Lock, officieel om ‘de banden op te warmen of schoon te maken’, maar eigenlijk gewoon een hulpmiddel om een fraaie burn-out te maken. Met Line Lock worden alleen de remmen aan de voorkant geactiveerd, waardoor de achterwielen vrij kunnen draaien terwijl de auto stilstaat. Ook Launch Control en een speciale koelfunctie voor de supercharger zijn nieuwe functies.

De Dodge Charger SRT Hellcat heeft onveranderd een V8 Hemi-motor met 716 pk vermogen en 881 Nm koppel. Door alle verbeteringen accelereert de sedan nog sneller dan voorheen van 0 tot 60 mijl per uur (96 km/u), in 3,6 seconden. De topsnelheid is 315 km/u.

De Dodge Charger SRT Hellcat wordt officieel in Nederland geleverd via drie verschillende importeurs. De leveringen beginnen in de eerste helft van 2020, de prijzen zijn nog niet bekend.