Als Ferrari een auto met een stekker maakt, dan weet je dat het resultaat indrukwekkend is. De SF90 Stradale heeft een V8 turbomotor, drie elektromotoren, 1.000 pk vermogen en sprint in 2,5 seconden van 0 naar 100 km/u.

De SF90 Stradale is niet de eerste hybride van Ferrari, de indrukwekkende LaFerrari ging het nieuwe topmodel voor. Maar het is wél de eerste Ferrari met een stekker. De SF90 Stradale kan met de 7,9 kWh lithium-ion accu zelfs volledig elektrisch rijden, over een afstand van 25 kilometer. Maar dat is niet waar de nieuwe top-Ferrari voor is gemaakt. Bij de SF90 Stradale zijn de elektromotoren er voor het leveren van maximale prestaties.

De specificaties zijn op z’n minst indrukwekkend te noemen. De vernieuwde V8-motor turbomotor levert 780 pk, de resterende 220 pk is afkomstig van drie elektromotoren. Twee daarvan zijn bij de vooras gemonteerd, waardoor de SF90 vierwielaandrijving heeft. De elektromotoren kunnen de voorwielen zeer precies aansturen, zo gaat er altijd de juiste hoeveelheid koppel naar de wielen. De derde elektromotor is een uit de Formule 1 afgeleide MGUK-generator en is tussen de V8-motor en de achttraps automatische versnellingsbak gemonteerd. Het maximale koppel van de SF90 is 800 Nm en in de overboost-functie zelfs 900 Nm.

0-200 km/u in 6,7 seconden

De SF90 Stradale accelereert in slechts 2,5 seconden van 0 naar 100 km/u en ruim vier tellen later tikt de auto 200 km/u aan. De topsnelheid is meer dan 340 km/u. Ondanks de toepassing van accu’s, extra aandrijfsystemen en elektromotoren, weegt de nieuwe Ferrari slechts 1.570 kilo. Dat is 40 kilo meer dan de 812 Superfast weegt, die 260 pk minder heeft maar wél een V12-motor moet meetorsen.

Via de rode eManettino rijknop op het stuur zijn er vier standen in te schakelen. eDrive is voor een volledig elektrische aandrijving, Hybrid is de standaard rij-instelling en verzorgt een mix van aansprekende prestaties en efficiënt rijden. Maar de twee rijstanden waar het om te doen is zijn Performance en Qualify. De V8-motor is dan altijd in werking, ook om de accu’s op te laden zodat de elektromotoren maximale prestaties kunnen leveren.

Uiteraard heeft de SF90 Stradale, waarvan de naam verwijst naar het negentigjarig bestaan van raceteam Scuderia Ferrari, allerlei aerodynamische slimmigheidjes. Zo is de cabine slanker en verder naar voren geplaatst dan gebruikelijk bij Ferrari, voor een ideale stroomlijn en gewichtsverdeling. Bij 250 km/u genereert de sportwagen de maximale neerwaartse druk van 390 kilo.

Gebogen beeldscherm

Ook in de cabine introduceert Ferrari allerlei nieuwigheden. Zo heeft de SF90 Stradale een volledig digitaal dashboard met 16 inch gebogen beeldscherm. De bediening gaat via aanraakknoppen op het stuur en ook de rest van de bedieningspanelen werkt met beeldschermen of aanraakknoppen. In de middentunnel is een klassiek element aangebracht, de knoppen van de automaat zijn in de vorm van het schakelpatroon van oude Ferrari-modellen uitgevoerd.

De Ferrari SF90 Stradale komt eind dit jaar naar Nederland. De prijs is nog niet bekend.