Toyota presenteert de nieuwe Yaris! Het compacte model ziet er dynamischer uit dan ooit, maar onderhuids schuilt de vertrouwde hybridetechniek.

Een vleugje van de sportcoupé GR Supra, een snufje van de Corolla. De nieuwe Toyota Yaris is ontwikkeld volgens de huidige filosofie van Toyota: ‘No more boring cars’. Het compacte model is een halve centimeter korter dan de uitgaande Yaris, maar de wielbasis is met 5 centimeter toegenomen. Daar moeten vooral de achterpassagiers van profiteren. Verder is het nieuwe model 5 centimeter breder en 4 centimeter lager.

In het interieur heerst een meer sportieve ambiance dan voorheen. Een lagere zitpositie, een hoger dashboard en minder knoppen zorgen voor een andere sfeer. Uiteraard is de digitalisering ook tot het dashboard van de nieuwe Yaris doorgedrongen: een groot aanraakscherm, een digitaal instrumentenpaneel en een head-up-display zijn beschikbaar. Een primeur is de airbag tussen de voorstoelen, die voorkomt dat de bestuurder en bijrijder met elkaar in contact komen bij een zijdelingse aanrijding. Elke Yaris wordt uitgerust met een uitgebreid pakket actieve rijhulpsystemen, zoals cruise control met afstandsradar en een rijbaanassistent.

Hybride, natuurlijk

De nieuwe Yaris neemt de motoren over uit het huidige model, de 1.0 en 1.5 benzinemotoren mogen dus blijven. Ook de hybride-uitvoering, met vernieuwde 1.5-motor, keert terug. De techniek is volgens Toyota 15 procent krachtiger en 20 procent zuiniger in de nieuwe Yaris. Het merk meldt dat in stedelijke gebieden de Yaris Hybrid tot 80 procent van de tijd elektrisch is te rijden.

De nieuwe Yaris komt in de zomer van 2020 naar Nederland. Meer informatie over het nieuwe model volgt in aanloop naar de marktintroductie.