Kia presenteert de plug-in hybride uitvoering van de nieuwe Sorento. De forse krachten van 265 pk en 350 Nm zijn beschikbaar voor alle vier de wielen. Ook kan volledig elektrisch worden gereden. Er verschijnt een vijf- en een zevenzitsversie. 

Een half jaar geleden verscheen de nieuwe generatie Kia Sorento. De hybride zonder stekker staat volgende maand in de showrooms, eerst is het tijd om z'n plug-in hybride broer voor te stellen. Deze 'PHEV' gaat begin 2021 in de verkoop tegen nog onbekende prijzen. 

De plug-in hybride aandrijflijn levert een systeemvermogen van liefst 265 pk en 350 Nm koppel. Dat wordt via een zestrapsautomaat naar alle vier de wielen gestuurd. Het merendeel van de power wordt geleverd door de 1,6 liter T-GDi-benzinemotor. Die profiteert van de nieuwe Kia Smartstream-techniek. Zo bepaalt de Continue Variabele Klepduur-technologie, op basis van de rijomstandigheden, hoe lang elke inlaatklep open of dicht blijft.

Kia Sorento Plug-in Hybrid

De elektromotor is met 66,9 kW (omgerekend 90 pk) ook niet mis. Deze krachtbron haalt de stroom uit een 13,8 kWh pakket van lithium-ion-polymeerbatterijen. Helaas zijn de gegevens over actieradius - de Sorento PHEV kan de meeste korte afstanden afleggen op alleen de elektromotor - en verbruik nog onbekend. 

Het accupakket staat de ruimte in de Kia Sorento-stekkerhybride niet in de weg. De bagageruimte van de vijfpersoons-SUV bedraagt een flinke 898 liter; van de zevenpersoons met één zitrij neergeklapt 809 liter en met de derde zitrij rechtop 175 liter. Net als de gewone hybride wordt deze PHEV verkrijgbaar met het digitale instrumentarium, uitgebreide infotainment en veel rijhulpsystemen. Ook geldt de garantie van 7 jaar of 150.000 km, ook op de motor en het batterijpack.