Op de autosalon van Genève debuteert niet één nieuw familielid van de Volkswagen Golf, niet twee, maar drie stuks: de sportieve GTI en GTD plus de plug-in hybride GTE. 

We meldden al eerder dat Volkswagen op de jaarlijkse autoshow in Genève de Golf GTI presenteert. Nu laat het merk weten dat ook het sportieve dieselbroertje GTD op de Zwitserse beurs debuteert, net als de plug-in hybride GTD. De drie komen in de tweede helft van dit jaar naar de Nederlandse showrooms, dan volgen ook de prijzen. 

Golf GTE plug-in hybride

De stekkerhybride GTE doet niet echt onder voor z'n sportieve broeders, met een systeemvermogen van 245 pk en een maximumkoppel van 400 Nm. Dat is afkomstig uit een 150 pk sterke 1,4 liter TSI-benzinemotor en een elektromotor van 85 kW (114 pk). Deze zijn gekoppeld aan een 6-traps-DSG, de automaat met dubbele koppeling. Met deze topuitvoering van de Golf GTE - we verwachten ook een plug-in hybride met 204 pk systeemvermogen - kun je tot tot 60 km elektrisch rijden. De topsnelheid ligt dan op 130 km/u. 

Volkswagen Golf GTD 2020

Golf GTD

De krachtigste dieseluitvoering van de Volkswagen Golf is traditiegetrouw de GTD. Al bij lage toerentallen is het maximale koppel van 400 Nm beschikbaar, het maximumvermogen ligt 200 pk. De motor wordt standaard gekoppeld aan de snel schakelende 7-traps-DSG. Door twee nieuwe SCR-katalysatoren met 'twin-dosering' te gebruiken zou de 2.0 TDI-motor zuinig en 'zeer schoon' zijn. 

Golf GTI

Van de eerder aangekondigde benzine-hot hatch GTI hebben we nu ook informatie over de motorisering. De 2.0 TSI-motor van 245 pk vermogen en 370 Nm koppel wordt standaard geleverd met een handgeschakelde zesbak. Heb je liever een automaat, dan kun je straks optioneel de 7-traps 'shift-by-wire' DSG bestellen. 

Volkswagen Golf GTI 2020

De drie zijn uit elkaar te houden door de kleur van de designdetails in ex- en interieur: die zijn blauw in en op de GTE, zilverkleurig voor de GTD en rood op de GTI. Alle hebben een grote, open honingraatgrille, X-vormige mistlampen en led-dagrijverlichting over de gehele breedte. Opzij zien we brede sideskirts, onder de kofferbak een achterskirt en diffuser en tot slot zit een spoiler op het dak. Waar de GTI links en rechts uitlaatpijpen heeft, zitten de twee bij de GTD links - bij de hybride zijn ze niet eens zichtbaar. 

Standaard beschikken de drie sterke Golf-broeders over de digitale Innovision Cockpit. Dankzij de grote schermen zijn er nauwelijks nog fysieke knoppen op het dashboard. Toch zijn er meer instellingsmogelijkheden dan ooit. En dat betekent: meer rijdynamiek. Laat maar komen die drie.