• Toyota GR86 door TopGear uitgeroepen tot Sportauto van het Jaar 2022
  • Pure sportauto met motor voorin en achterwielaandrijving
  • Nieuwe 2,4-liter boxermotor levert meer vermogen en koppel
  • Extra stijve carrosserie, laag zwaartepunt en minder gewicht

 

 

Lichtgewicht, wendbaar en perfect in balans. De nieuwste toevoeging aan Toyota’s GR-sportwagengamma legt de focus op puur rijplezier. Na enorm lovende kritieken is de Toyota GR86 in de prijzen gevallen: de coupé is verkozen tot TopGear Sportauto van het Jaar 2022.

 

Bij de ontwikkeling van de Toyota GR86 stond één ding centraal: de ultieme rijbeleving. De prestaties moesten nog beter worden dan die van de veelgeprezen Toyota GT86, terwijl het gewicht net zo laag moest blijven. Dankzij een krachtigere 2,4-liter boxermotor, een stijvere carrosserie, een nog lager zwaartepunt en de expertise van het team van Toyota GAZOO Racing is die missie geslaagd.

 

Sportauto van het Jaar
Na een lovende eerste rij-impressie van TopGear, gevolgd door een review met een zeer hoge score van 18/20, krijgt de Toyota GR86 nu nog meer lof van TopGear. In de jaarlijkse TopGear Awards, waarin de beste auto’s van het jaar extra in het zonnetje worden gezet, krijgt de GR86 de titel van ‘Sportauto van het Jaar’. De TopGear Awards zijn compleet onafhankelijk en gebaseerd op de persoonlijke voorkeur van de redactie van TopGear.

 

Twee uitvoeringen
De GR86 wordt in Nederland geleverd in twee uitvoeringen: Pure en Premium. Beide uitvoeringen beschikken over de hoogtoerige 2,4-liter viercilinder boxermotor met 173 kW (235 pk) en achterwielaandrijving. Als GR86 Pure beschikt de auto over een rijke standaarduitrusting. Met onder meer sportstoelen met stoelverwarming, 17-inch lichtmetalen wielen, Smart Entry & Push Start, cruise control, LED-verlichting en een 8-inch groot scherm met ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto is de GR86 Pure zeer compleet. De GR86 Premium breidt de uitrusting verder uit met 18-inch lichtmetalen wielen, sportstoelen met half leder/suede bekleding, Rear Cross Traffic Alert en dodehoeksensoren. Als Premium is de GR86 ook leverbaar met een zestrapsautomaat.

 

Geïnspireerd op legendarische voorgangers
Het exterieurdesign van de Toyota GR86 is een evolutie van dat van de GT86, inclusief verwijzingen naar fantastische Toyota sportwagens van weleer, zoals de legendarische Toyota 2000GT en Toyota AE86 Corolla, in Japan uitgegroeid tot waar culticoon. Verschillende stijlkenmerken van andere GR-modellen zijn te zien, zoals de L-vormige LED-dagrijverlichting of de grille met rooster in G-motief. Bij het ontwerp is volop aandacht besteed aan de aerodynamica, waarbij is gebruikgemaakt van de expertise van Toyota GAZOO Racing.

 

Optimale grip, meer stabiliteit
Onafhankelijke MacPherson-ophanging vóór en dubbele draagarmen achter zijn standaard voor de GR86. De afstelling is gefocust op responsiviteit en stabiliteit. Een Torsen limited-slip-differentieel zorgt voor maximale grip. Geoptimaliseerde vering en demping dragen bij aan een voorspelbaar rijgedrag, terwijl verschillende wijzigingen aan de bevestigingspunten ook weer zorgen voor meer stijfheid. Om het toegenomen koppel beter aan te kunnen, is de achterwielophanging verstevigd. Zo is de stabilisatorstang nu direct verbonden met het subframe, wat zorgt voor meer stabiliteit.

 

Expertise
De Toyota GR86 is de nieuwste toevoeging aan het drieluik van pure Toyota sportauto’s, dat verder bestaat uit de Toyota GR Supra en Toyota GR Yaris. Voor al deze modellen is gebruikgemaakt van de expertise van Akio Toyoda (Master Driver en CEO/President Toyota Motor Corporation) en Toyota GAZOO Racing, de racedivisie van Toyota waarmee het meedoet aan het World Rally Championship (WRC), World Endurance Championship (WEC) en het World Rally-Raid Championship (W2RC). Toyota GAZOO Racing is de huidige wereldkampioen van alle drie de kampioenschappen.