Deze zomer brengt Kia de tweede generatie Niro op de markt. De cross-over staat op een nieuw platform dat meer binnenruimte biedt. Er zijn drie geëlektrificeerde aandrijflijnen; over de HEV is nu informatie beschikbaar.

Kia heeft de Niro geheel vernieuwd. De nieuwe generatie arriveert aan het begin van de zomer in de showrooms. De SUV cross-over oogt niet alleen groter, hij is het ook. In lengte groeit 'ie met 65 mm tot een totaal van 4,42 meter; de wielbasis ligt op 2,72 meter waardoor er meer ruimte is voor inzittenden en bagage. De kofferbak is voortaan 451 liter groot. Ook in breedte en hoogte groeit de Niro iets. 

Een van de prioriteiten tijdens de ontwikkeling was veiligheid. Kia installeerde een nieuwe botsstructuur om de lichtgewicht carrosserie bij frontale crashes te beschermen. De 'Adas'-assistentie- en veiligheidssystemen bieden onder meer Junction Crossing - waarschuwen of automatisch afremmen bij kruisend verkeer na het activeren van de richtingaanwijzer - en Safe Exit Assist - automatische activering kinderslot bij het uitstappen wanneer een voertuig van achteren nadert.

Kia Niro 2022

Je kunt de nieuwe Niro zichzelf laten parkeren, ook als je er niet in zit. De cabine inrichting is mooi minimalistisch en dat geeft een opgeruimd gevoel. Onder het 10,25 inch HD-scherm zit een geïntegreerd display om de infotainment en klimaatregeling te bedienen. Aanvullend heb je als rijder een 10 inch groot head-up display in je gezichtsveld tot je beschikking. 

De cross-over looks van de tweede generatie Niro kun je desgewenst combineren met een contrastkleur op de brede 'Aero C'-stijlen. Deze opvallende zijplaten, bedoeld om de aerodynamica te verberen, lopen door tot in de boemerangvormige achterlichten. Achteraan heeft de Niro een hartslagvormige reflector en een diffusor. Nieuw is de lakkleur Cityscape Green. 

Drie geëlektrificeerde aandrijflijnen

Opnieuw kun je kiezen uit drie aandrijflijnen voor de Kia Niro: een 'hybride zonder stekker' (HEV), een plug-in hybride (PHEV) en een volledig elektrische (EV) motorisering. De HEV combineert een efficiënte Smartstream 1.6 GDi-benzinemotor en een elektromotor, plus een opnieuw geoptimaliseerde 6-trapsautomaat met dubbele koppeling (de '6DCT'). Het gecombineerde, maximale vermogen bedraagt 141 pk. Als bestuurder kun je kiezen uit verschillende niveaus om energie terug te winnen en zo het elektrische rijbereik te beïnvloeden. 

Over de andere aandrijflijnen volgt later meer informatie. Ook de prijzen worden op een later moment bekendgemaakt.