Toyota GAZOO Racing introduceert een nieuwe variant van de GR Supra. Naast de 2,0 liter viercilinder en 3,0 liter zescilinder met achttrapsautomaat komt er nu een derde variant bij: de GR Supra met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Altijd gekoppeld aan de 340 pk sterke zes-in-lijn en lichter in gewicht is dit de GR Supra voor liefhebbers van ultiem rijplezier.

Sinds de lancering wordt de GR Supra aangeboden met een 3,0 liter zes-in-lijn met 250 kW (340 pk), gekoppeld aan een achttraps automatische versnellingsbak. Een jaar later werd een nieuwe 2,0-liter viercilinder met 190 kW (258 pk) aan het gamma toegevoegd, ook met een achttraps automatische transmissie. Hoewel de auto en zijn prestaties wereldwijd veel lof hebben gekregen van zowel media als fans, bleef de vraag of er ooit een handgeschakelde versie zou komen.

De nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak was geen kant-en-klare oplossing, maar is volledig nieuw ontwikkeld. De nieuwe transmissie en nieuwe koppeling zijn speciaal ontworpen om bij het vermogen en koppel van de 3,0 liter zes-in-lijn van de GR Supra te passen. Een bijkomend voordeel is dat de nieuwe versnellingsbak lichter is dan de achttrapsautomaat, wat de rij-eigenschappen verder ten goede komt.

Middenconsole

Om de GR Supra te voorzien van de nieuwe handgeschakelde transmissie, moest niet alleen de aandrijflijn worden aangepast. Ook in het interieur moest er veel worden aangepast: het was niet eenvoudig een kwestie van de ene versnellingspook voor de andere verwisselen. Er moest aandacht worden besteed aan de optimale plaatsing van de versnellingspook voor nauwkeurig, snel en doeltreffend schakelen.

Leverbaar in 2022

Later dit jaar worden de eerste exemplaren van de GR Supra met handgeschakelde versnellingsbak in Nederland verwacht. Prijzen worden dichter bij de marktintroductie bekendgemaakt.