De eerste hybrides

We herinneren ons nog allemaal de komst van de bijzonder gelijnde hybride Toyota Prius en Honda Insight. En minder bekend de Lexus RX en de Honda Civic. Modellen die door verstokte petrolheads geminacht en weggehoond werden. Maar dat was nog in een tijd dat een liter vloeibare dinosaurus nog geen gat in je begroting sloeg. De benzine- en dieselprijs is inmiddels van een dusdanig niveau dat je voor je dagelijks vervoer bijna bent aangewezen op alternatieve energiebronnen. Zeker als je minimaal een keer per jaar de aarde rondrijdt qua afgelegde kilometers. Een grote wagen op benzine kan wel, maar alleen als je daar in het weekend een tiental kilometers mee gaat toeren. De benzinefanaten van toen komen wat dat betreft ook terug op hun eerder gedane uitspraken.


Zuiniger rijden met een hybride auto

Gelukkig hoef je niet direct te rijden in een volledig elektrische auto. Wagens die op het moment nog erg prijzig zijn, zelfs de kleintjes. Ook de plug-in stekkerauto kun je laten voor wat het is als je zuiniger wilt rijden. Een gewone hybride (HEV) met een brandstofmotor, gecombineerd met een elektromotor, geeft je de voordelen van ouderwets rijden op benzine zonder dat je portemonnee wordt leeggeslurpt. Vooral met het rijden in de stad merk je dat de elektromotor het werk van de brandstofmotor gedeeltelijk of geheel overneemt, waardoor jij 20% zuiniger rijdt. Inmiddels zijn er tal van goedkope hybride auto’s op de markt verschenen waarvan de grootste afschrijving al op het conto kwamen van de vorige eigenaar(s).


Goedkope hybride auto’s

In je zoektocht naar een goedkope hybride wagen is je startpunt ongeveer het jaar 2004, ondanks dat de eerste Prius in 2000 al verscheen. Omdat de techniek toen nog in de kinderschoenen stond en de eerste Prius nu nog amper te vinden is, is het beter te beginnen bij de tweede generatie. Vanaf dit modeljaar kwam de hybride-revolutie echt op st(r)oom dankzij wegbereider Toyota met zijn eigenzinnige ‘groene’ model.
Hieronder een duidelijke opsomming van goedkope elektrische hybride auto’s, voor bijna elk budget. Gebruikte maar ook nieuwe modellen waar je niet direct een lening voor hoeft af te sluiten. Te beginnen met de eerdergenoemde Prius van de tweede generatie.

 

TOYOTA PRIUS

Hoewel het laatste model Toyota Prius (2023) er best badass uitziet en zelfs de jeugdige koper als doelgroep aanspreekt, zagen de eerste versies van de hybride er niet bar sexy uit. Ook al zullen de meningen hierover verschillen. Het is wat dat betreft een beetje de DAF onder de elektrische modellen als je tegenstanders moet geloven, maar dat is overdreven. Toyota deed zelf ook een duit in het zakje. Het merk vond dat een milieuvriendelijke auto er ook ‘anders’ moest uitzien om onderscheidend te zijn tegenover al die klimaatverpestende auto’s-met-een-uitlaat. De Honda Insight, die sterk op de Prius lijkt, past ook in dit straatje.


Technisch wonder

De aandrijflijn van de Prius is een ingenieus, maar vrij gecompliceerd technisch hoogstandje. De elektromotor en de dynamo zijn met elkaar verbonden, maar ook met de verbrandingsmotor en de rest van de aandrijflijn. Dit samenspel van het doorgeven van energie naar de stroomgenerator én het elektronisch regelen van het toerental van de benzinemotor, generator en elektromotor, zorgt voor een traploze regeling van de overbrengingsverhoudingen. Zonder schakelschokken te ervaren wordt de benodigde energie afgegeven aan de wielen wanneer erom wordt gevraagd. De elektronica laat via de elektromotor de benzinemotor zeer efficiënt werken. Een verbruik van 1 op 23 in normale omstandigheden is de hybride wagen niet vreemd en dat is goed nieuws voor degenen die verdrietig worden bij de gedachte aan de huidige brandstofprijzen.

 

Bak moet nadenken

Het zuinig rijden wordt aangemoedigd door het wat afstandelijke karakter van de Prius. Niet dat ‘ie traag is als het op acceleratie aankomt, nee. Ten opzichte van zijn voorganger kom je bij het stoplicht redelijk rap uit de startblokken. In net geen 11 seconden tik je de 100 km/h aan. Een muurbloempje is het zeker niet. Trap je ‘m op z’n staart, wanneer je de pook in de ‘D’ hebt gezet (Alleen als E-CVT automatische transmissie), dan duurt het een fractie van een seconde eer de wagen reageert. Dit heeft alles te maken met het eerdergenoemde ingenieuze tandwielstelsel dat regelt welke motor er op dat moment verantwoordelijk is voor de aandrijving. Die traagheid duurt hooguit een keertje knipperen met je ogen, dus echt storend is het niet.


Ruimte

In de Prius is je zithouding wat geforceerd en zit je rechtop, met een vlak achteroverstaand stuur. De achterpassagiers hebben het beter voor elkaar qua ruimte en zithouding. Duidelijk is dat de grote wielbasis van 2.70 meter hier mede voor verantwoordelijk is. De eerste Prius moest het doen met 2.55 meter. De mild schuin aflopende daklijn is vriendelijk voor de kruin van lange passagiers die in vergelijkende modellen van andere merken met het hoofd tegen de hemelbekleding aanschurken.

Redelijke prijzen voor een hybride Prius

Wil je een goedkope hybride Prius aanschaffen, dan kun je rekenen op een vanafprijs van ongeveer €4.500 tot € 6.000 bij de huidige stand van zaken (2023). Voor een comfortabele reiswagen uit 2004 - 2007 met verfijnde en ingewikkelde techniek, uit de koker van supermerk Toyota, is dat een prima prijs.

 

Wil je de Prius of Prius+?

Heb je een gezin met opgroeiende puberzonen die waarschijnlijk allemaal de twee meter in lengte gaan aantikken de komende jaren? Dan is er ook de Toyota Prius+, de MPV-versie van de gewone Prius. We laten deze hybride wagen voor nu buiten beschouwing. Maar wel iets om over na te denken als je kinderen nu nog de tienerleeftijd niet bereikt hebben.





LEXUS RX400H

Het is niet gek dat ook Lexus in het rijtje staat van goedkope elektrische auto’s, ook al was de wagen nieuw behoorlijk prijzig. De hybride RX400H stamt ook uit 2005, dus de occasionprijs is flink gekelderd. Wil je dus een grote en luxe SUV bezitten die normaal gesproken alleen maar in Wassenaar of het Gooi rondreed? Maar wil je de prestaties van een V8 met het verbruik van een viercilinder … met een V6? Dan is de Lexus RX400H een geschikte kandidaat.
Lexus is natuurlijk onderdeel van Toyota, als haar luxemerk. Alle innovaties en ontwikkelingen op hybridegebied die in de Prius vorm hebben gekregen zijn overgeheveld naar de Lexus. Misschien niet één op één, maar de stortvloed aan kennis die de ingenieurs van Toyota bezaten kwam van pas bij de ontwikkeling van de hybride Lexus.


4x4

De grote Lexus verheugt zich met een benzinemotor en maar liefst twee elektromotoren, eentje voor de vooras en eentje voor de achteras. Vierwielaandrijving dus, en dat is spannend qua rijbelevenis. Want met de Lexus kun je, behalve rondrijden op de boulevard, ook offroad. In principe worden de achterwielen alleen ingezet wanneer de situatie daar om vraagt: bij gripverlies, voluit accelereren, achteruitrijden of een nat wegdek. Tijdens het rijden voel je door de continu variabele transmissie geen schokken in de aandrijflijn. Precies, net als bij de Prius van moederbedrijf Toyota.

 

 

Fluwelen rechtervoet

In principe kun je 50 tot 60 kilometer volledig elektrisch rijden, maar dan moet je overal waar je rijdt tergend langzaam optrekken om de zescilinder niet te activeren. Het verkeer achter je zal het je niet in dank afnemen als je rijdt alsof het gaspedaal van gips is gemaakt, zo voorzichtig. Rij je eenmaal 50 km/h gaat het nog wel, maar waar in Nederland kun je een uur lang constant vijftig rijden zonder dat je moet afremmen of optrekken. Niet in de stad in ieder geval.


Recht-zo-die-gaat

Wennen is het wel als je bochten aansnijdt. Daar houdt de grote Lexus niet van. De wagen voelt zich het meest op z’n gemak wanneer je onder het rijden het stuur op de zes-uur-stand houdt. Verder heeft de wagen de meeste paardenkrachten op de voorwielen en dat merk je wanneer de Lexus de tractiecontrole inzet om het doorslippen nog enigszins in toom te houden.


Machtig klinkende V6

Het rijden in de RX400H is een genot. Je zit best hoog ‘op de bok’ zodat je een ruim overzicht hebt wat er om je heen gebeurt op de weg. Het geluid van de V6 is machtig als je het gaspedaal vloert en bij normaal cruisen ondervind je een serene rust aan boord. De grote lobbes is wel wat gevoelig voor tegenwind volgens sommige Lexus-eigenaren, dit kan je verbruik wat verhogen. Maar de ‘spaarzame’ keren dat dit voorkomt zal de verdere pret niet drukken in de Lexus RX400H.

 

 

 

RENAULT CLIO HYBRID

Voor veel mensen is de Clio ooit hun eerste auto geweest waarin ze pas écht hebben leren rijden. Het karretje waarmee ze helemaal alleen de eerste kilometers asfalt onder zich door lieten glijden. Het leuke autootje gaat dan ook al heel wat jaren mee en is één van de succesnummers van Renault. Natuurlijk is het model met zijn tijd meegegaan en heeft Renault nu ook met de Clio een hybride in het gamma. En wat voor één. De auto oogt lekker modern en is sportief getekend. In de verte heeft de Clio wel iets weg van de aloude Renault 5 van weleer.


Bescheidenheid

Qua motorisering doet de Clio het met een 1.6-liter benzinemotor en een bescheiden 1,2 kWh accu. Wegrijden doe je altijd elektrisch en korte tijd later start een tweede, kleinere elektromotor het ‘echte’ hart van de Clio: de viercilinder. Op zich communiceren de elektromotor en de benzinemotor goed met elkaar. Maar wanneer je het systeem overbelast vanwege meer vermogensvraag van jouw kant, verslikt de Clio zich en moet het systeem even uitvogelen welke motor hij moet inzetten en hoe dat te doen. Het hybridesysteem zelf is niet altijd even schokvrij bij hoge belasting, maar aan de andere kant, je koopt geen hybride om deze over de weg te jagen. Behalve als je de BMW Active Hybrid 3 op het oog hebt, dan wel. Maar díe is níet goedkoop.


Superzuinig in de stad

Volledig elektrisch rijden van stoplicht naar stoplicht gaat wonderlijk genoeg best vlot. Pas boven 60 km/h doet de benzinemotor ook vrolijk mee. Maar het betekent wel dat als je veel in de stad te vinden bent met de auto, je superzuinig kunt rijden met praktisch alleen de volle accu. Het laden gebeurt dan weer tijdens het afleggen van grotere afstanden met de verbrandingsmotor en wanneer remenergie wordt opgeslagen. Al met al is een gemiddeld verbruik van 4,3 liter per 100 km te realiseren, althans volgens Renault. Je kunt ze op hun blauwe ogen geloven, maar hou in de praktijk gerust rekening met een gemiddelde van 4,8 liter benzineconsumptie per 100 km.


EV-knop

Ondanks dat de Clio niet de meest dynamische auto is in het B-segment, zorgt het wagentje er wel voor dat hobbels en gaten in de weg niet aan je ruggengraat worden doorgegeven. Door het extra gewicht van 100 kilo ligt de auto als een blok op de weg. Het interieur is herkenbaar en komt één op één uit andere Clio’s. Alleen de EV-knop verraadt dat je met een hybride op pad bent.


Deze auto koop je nagenoeg nieuw, hij is op de markt vanaf 2020. Toentertijd bedroeg de nieuwprijs € 23.294 en dat zal niet veel veranderd zijn. Niet duur voor een nieuwe hybride auto. Wil je ‘m een paar jaar ouder dan heb je de Clio voor een paar duizend euro minder en duik je misschien onder de grens van € 20.000.

 

 

SUZUKI SWIFT 1.0 BOOSTERJET SMART HYBRID


Weer een Japanner die zich al sinds jaar en dag heeft bewezen en inmiddels een kleine maar trouwe schare fans heeft opgebouwd. De Suzuki Swift uit de jaren 2017-2020 is een auto die veel weg heeft van zijn voorganger. Dit zie je terug in het design en dan in het bijzonder de designgrapjes in de B-stijl en de C-stijl. Het dak lijkt te zweven omdat de egale kleur slechts op enkele punten wordt onderbroken door een zwarte kleur op beide stijlen. Je houdt ervan of juist niet. De smoel van de auto is eigenzinnig en ook direct herkenbaar, hoewel dat ook komt door het prominent aanwezige logo van de Suzuki op de grille. Z’n kont is wel dikker geworden in vergelijking met het vorige model. Het maakt de Swift moderner maar iets minder aaibaar. Maar dat moet je voor jezelf bepalen of dat zo is.

Laag leeggewicht

De Suzuki Swift deelt zijn basis met de Ignis en de Baleno. In feite zou je kunnen zeggen dat de Suzuki met zijn modellen z’n eigen grootste concurrent is. Maar ja, Volkswagen doet het ook en smeert dit concept uit over meerdere merken, en is er succesvol mee. Dus waarom de niet kapot te krijgen Suzuki’s. De basis is in ieder geval in orde en met dit platform weegt de Suzuki, inclusief accu, maar 850 kilogram! De Swift is wat korter en lager, maar breder en biedt wat meer ruimte aan boord. Vooral de achterpassagiers hoeven niet meer in een onnatuurlijke houding te zitten wanneer jij ze als de BOB van de kroeg naar huis brengt, om een voorbeeld te geven.


Doorontwikkeld, ook het interieur

Oude Swift-rijders zullen bij het instappen verguld van blijdschap zijn omdat ze de oude vertrouwde Swift van vroeger totaal niet meer herkennen. Dat lijkt tegenstrijdig, maar als je bedenkt dat de Swiftjes van toen een interieur hadden bestaande uit grauw kneiterhard en emotieloos plastic, dan snap je nu hun pretoogjes. De gebruikte materialen in de nieuwe Swift zijn vele malen beter en het grote 7-inch touchscreen laat zich eenvoudig bedienen, zonder al te veel poespas. Het stuur heeft aan de onderkant een licht afgeplatte en sportief ogende vorm en ligt prettig in de handen.


Slimme hybride

Het driecilinder benzinemotortje onder de kap is 1.000 cc groot en wordt bijgestaan door een ‘smart hybrid’-systeem, een kleintje op het gebied van elektromotoren. Deze motor op stroom ondersteunt de brandstofmotor en zorgt net voor dat beetje meer power. Ondersteunend bij de acceleratie en een hulp bij het zuiniger draaien van de motor (4,3 liter per 100 km)


Allemansvriend

Het is een beetje een auto met een identiteitscrisis, een one size fits all. Het is geen saaie truttenwagen, maar de Suzuki is ook weer niet sportief, zoals de hot hatches van vroeger dat wel waren. ’t Karretje wil eigenlijk iedereen pleasen en geef ‘m eens ongelijk. Het is een allemansvriend die niet in een hokje te plaatsen is. Met een nieuwprijs van amper € 20.000 is het ook nog eens een goedkope hybride auto die je niet kunt laten staan.

 

 

 

DACIA JOGGER HYBRID 140

Een hybride auto rijden hoeft niet verschrikkelijk duur te zijn, ook niet als je de auto nieuw gaat rijden. Dacia is het Roemeense budgetmerk van Renault en heeft bewezen dat eenvoud goed samengaat met kwaliteit. ‘Veel voor weinig’ is waar Dacia voor staat. In feite is de nieuwe Jogger een vervolg op de populaire Sandero, maar dan met een 29,3 langere wielbasis. De carrosserie heeft een ruiger uiterlijk gekregen dankzij kunststof wielkuipranden die de ‘station-offroader’ niet verkeerd staan.


Uitgerekte hybride stationwagen

De langere wielbasis komen de achterpassagiers ten goede en dit wordt verder benadrukt door het hoger oplopende dak dat zich inzet na de B-stijl. Je zou niet zeggen dat de Jogger zijn platform deelt met de Renault Clio, al is het een uitgerekte versie. Met zeven inzittenden rij je gemoedelijk en vrij onopvallend naar de plaats van bestemming. Die extra zitrij vergt wel een investering van € 1.000, maar is de financiële aderlating waard als je regelmatig leden van het voetbalelftal van je zoon vervoert. Zeker als ze de leeftijd van veertien zijn gepasseerd en ruimte nodig hebben. De tassen van de jongens gooi je met gemak in de laadruimte.


Unieke automaathendel in de hybride

Als bestuurder zit je prima. Je kunt het stuur naar je toe trekken als je dit prettiger rijden vindt. Een 7-inch digitaal instrumentarium vindt een prominente plaats op het dashboard tussen bestuurder en passagier. Standaard levert Dacia de Jogger met elektronische handrem en ook een flink opbergbak in de middenconsole behoort tot de standaarduitrusting. Uniek voor de hybride Jogger is de automaathendel, die in geen enkele andere Jogger voorkomt. De aandrijflijn komt van de Clio Hybrid 140 en is een bijzonder stukje techniek. Met een gecombineerd vermogen leveren de benzine- en de elektromotor 140 pk en is de actieradius een knappe 900 kilometer. Genoeg om vanuit Nederland in één ruk naar de Oostenrijkse grens te rijden.


Nieuw en goedkoop

Betaalbaar is de Dacia Jogger zeker. Voor een vanafprijs van € 29.650 is de gloednieuwe Jogger een goedkope hybride auto die plaats biedt aan zeven personen, veel laadruimte heeft en een automatische versnellingsbak. Een rijkere standaarduitrusting vraagt om een meerprijs van € 3.950. Voor de Jogger op benzine en LPG betaal je rond de € 25.000, maar de hybride is over de gehele linie bekeken zuiniger. Uiteindelijk hangt het af van het aantal kilometers dat je op jaarbasis gaat maken, of je veel in de stad rijdt of juist de snelweg en of de houderschapsbelasting het rijden op LPG rechtvaardigt.



 

PEUGEOT 508 HYBRID4

De laatste in dit rijtje is een hybride Peugeot 508 met een dieselmotor. Hoewel diesel als brandstof verre van populair is omdat de brandstof door milieuactivisten al dan niet terecht wordt verketterd én de prijs voor een liter anno 2023 gelijk is aan benzine, zijn er ook voordelen. Een belangrijk voordeel is de aanschafprijs van een hybride diesel. Voor een appel en een ei rij je een Peugeot 508 hybride uit 2014. Voor nog geen € 9.000 heb je een grote reiswagen van amper 9 jaar oud op je oprit staan.


Kilometervreter

Natuurlijk schaf je een diesel alleen aan als je er ook echt kilometers mee gaat maken, anders betaal je goud geld voor een auto die meer stil staat dan rijdt. Per kwartaal betaal je een kleine € 450 aan houderschapsbelasting en dat is geen kattenpis. Maar maak je meer dan 35.000 kilometer per jaar, dan ben je blij dat je op de snelweg 1 op 28,5 rijdt, volgens Peugeot dan. Dankzij de elektromotor kun je in de stad op ongeveer dezelfde verbruikscijfers rekenen. In de praktijk zal het verbruik wat hoger liggen. Wel heb je meer vermogen dan de gewone HDI.


Milieuzones

De Peugeot 508 Hybrid4 valt in de emissieklasse 5, wat inhoudt dat je vooralsnog alle groene zones in mag rijden met de hybride 508. Wil je het zeker weten, check dan verschillende sites die informatie geven over alle milieuzones in Nederland. Zeker handig als je voor je werk vaak te vinden bent in een van de grote steden in ons land.


Vliegend tapijt … bij rechtuit rijden

Het rijden is zoals het een Franse auto betaamt, lekker comfortabel en soepel. Peugeot heeft ten opzichte van voorganger 407 verbeteringen aangebracht aan het onderstel. Toch haalt de 508 het niet bij de finesse van bijvoorbeeld de uitgebalanceerde Mondeo van hetzelfde bouwjaar, de grote Ford die toch een betere bochtenridder is. Hou je het stuur alleen in de rechtuitstand, dan heb je niets te klagen en geniet je van rust en stilte.
Achter het stuur vind je op de plaats van de toerenteller een vermogensmeter, die aanspoort vooral economisch te blijven rijden. Je hebt de mogelijkheid om de wagen van standje ‘sloom’ in de sportstand te zetten voor wat meer actie en directer respons op het gaspedaal, maar dit gaat logischerwijs ten koste van het verbruik.


Diesel iets voor jou?

Heb je de goedkope hybride Peugeot 508 op het oog omdat het ding in je budget past qua aanschafprijs? Maak dan dus eerst de rekensom of de bespaarde knaken niet alsnog door de uitlaat verdwijnen of in handen van de fiscus terechtkomen. Anders is een van de goedkope hybride auto’s die hiervoor beschreven zijn, misschien toch een betere optie.


Natuurlijk zijn er nog meer goedkope hybride wagens op het toneel verschenen de afgelopen jaren. Allemaal auto’s met hun eigen voordelen, maar ook nukken en soms kinderziektes. Zeker de vroegere bouwjaren. Vandaag de dag zijn de ontwikkelingen in een stroomversnelling gekomen, mede door de energietransitie, en zullen de (plug-in) hybrides alleen maar goedkoper worden. Althans, als de productie van hybride- of elektrische wagens verder wordt opgevoerd en dit net als in de tijd van Henry Ford met z’n model T, gestroomlijnd wordt.