Je ziet ze massaal rondrijden op de Nederlandse wegen: bedrijfswagens waar in grote letters de naam van de onderneming opstaan, samen met de contactgegevens. Zo bekeken is een bedrijfswagen een rijdend reclameobject die de aandacht van geïnteresseerden naar zich toe trekt. Vaak zie je dan wagens in schreeuwende of juist ingetogen kleuren, met opvallende teksten of mooie afbeeldingen. Het overige verkeer neemt de informatie al dan niet bewust in zich op.


Vandaag de dag loont het zeker de moeite om al direct te kijken naar een elektrische bedrijfswagen, wanneer je op zoek bent naar ander vervoer. Daar zitten een aantal voordelen aan verbonden:

  • Milieuvriendelijkheid. Elektrische auto’s zijn een stuk milieuvriendelijker dan de wagens op benzine of diesel. Er worden geen uitlaatgassen uitgestoten en er komen dus geen schadelijke stoffen in de atmosfeer terecht.
  • Kostenbesparing. Elektrische voertuigen hebben minder bewegende onderdelen die kunnen slijten en zijn daarom duurzamer en voordeliger in onderhoud.
  • Fiscale voordelen. In Nederland krijg je (voorlopig) nog subsidie van de overheid bij de aanschaf van een elektrische auto.
  • Overal welkom. Er zijn steden in Nederland die vervuilende wagens weren als deze in een bepaalde emissieklasse vallen. Met je elektrische bedrijfswagen mag je overal in Nederland komen, zonder beperkingen.
  • Wanneer je met je onderneming inzet op duurzaamheid kweek je veel sympathie bij zakenrelaties, klanten en de lokale overheid. Wanneer je dit ook uitstraalt naar buiten toe met een elektrisch wagenpark, dan laat je zien dat je maatschappelijk verantwoord onderneemt.


Ook als je met een elektrische bedrijfswagen veel korte ritten maakt en je de mogelijkheid hebt deze ‘s nachts bij je bedrijf op te laden, is de keuze voor zo’n voertuig zo gemaakt. Misschien ben je net begonnen met ondernemen en wil je overstappen op zakelijk vervoer. 

 

Om je alvast op weg te helpen met het uitkiezen van een nieuwe elektrische bedrijfswagen volgen er hieronder een aantal auto’s waarmee je zakelijk uit de voeten kan.

.

 

NISSAN E-NV200

Al in 2014 besloot Nissan zich in het strijdtoneel van de elektrische bedrijfswagens te begeven. Niet dat er al zo veel aanbieders waren op dat moment. Eigenlijk alleen de gevestigde orde ─ de concurrenten die er al waren ─ maakten het Nissan moeilijk. Toch heeft Nissan een gelikte bestelwagen neergezet. Het model combineert een gewone NV200 met de elektrische aandrijflijn van een Nissan Leaf. Het resultaat is een vlot ogende auto die qua design nog heel wat jaren meekan.


Interessant voor de starter

Inmiddels wordt het model niet meer gemaakt, de productie liep tot 2020. Dat neemt niet weg dat de wagen interessant is voor je, zeker als je beginnend ondernemer bent en nog op de centen moet letten. De nieuwprijs voor de basisversie lag op ongeveer 25.000 euro en inmiddels is dat bedrag bijna gehalveerd voor een E-NV200 uit 2014/2016. Nadeel is dat de techniek inmiddels alweer wat achterloopt.


Stadsridder

Dat zie je met name aan de actieradius van deze elektrische bedrijfswagen van Nissan. Deze is beperkt tot een kleine 120 kilometer en geen 170 kilometer waar Nissan toen mee adverteerde. In de stad valt het allemaal nog wel mee met het stroomverbruik. Het is meer de snelweg waar het metertje van het rijbereik rap richting het rode gebied snelt. Ben je straks dus veel buiten de bebouwde kom te vinden met je bedrijfswagen, dan moet je je dit goed realiseren. Tussendoor een uur elektrisch laden levert je een schamele 15 tot 20 kilometer extra op.


Een test op je fysiek bij slecht wegdek

De Nissan is qua comfortabel rijden niet de meest verfijnde wagen die ooit geproduceerd is. Met een lege laadruimte een drempel nemen wordt afgestraft met een mechanische schok door je ruggengraat en krijgt je knie zo regelmatig aanvaringen met de knoppen van de elektrische zijruitbediening. Veel hangt af van je eigen lengte en andere fysieke eigenschappen. Proefrijden is altijd aan te raden, zeker als je dagelijks veel kilometers maakt.


Eenvoud en gemak

Verder heb je in de Nissan weinig te klagen. De bediening van de elektrische bedrijfswagen is zeer eenvoudig. Schakelen hoef je niet te doen en het afwezige motorgeluid laat je helemaal tot rust komen. Afhankelijk van de uitvoering heb je de beschikking over stoelverwarming en een verwarmd stuur, waarbij efficiënter wordt omgegaan met de beschikbare energie dan de stroomvretende kachel dat doet.

 

 

 

MERCEDES-BENZ EVITO

De Mercedes Vito is bij het merk al lang een van de stokpaardjes als het gaat om bedrijfsmatig vervoer van personen en goederen. Het was daarom een logische keuze om de Vito te elektrificeren, terwijl er ook nog steeds een diesel nieuw te bestellen is (110/114/116 CDI). Maar in plaats van het in één keer goed te doen, had Mercedes twee pogingen nodig. Het probleem: de beperkte actieradius.


Kort ritje

De eerste eVito is met de 41,4 kW-accu nogal mager toegerust. Met een actieradius van gemiddeld 150 kilometer is deze bedrijfswagen niet het vervoermiddel om naar de horizon te rijden. Mercedes sprak over de eVito dan ook als de bedrijfswagen met ‘city range’, wat al aangeeft dat je er niet mee naar de andere kant van het land moet jagen. Behalve als je ergens overnacht en de bus aan de lader kunt leggen.


Dubbele aantal kilometers

Dat moest beter. De eerste versie liep van 2019-2022 en werd zonder onderbreking opgevolgd door de personenbus Vito Tourer die inmiddels tot bestelauto wordt omgebouwd. De nieuwe standaardaccu meet nu 66 kWh, waarvan sowieso 60 kW bruikbaar is. Het bereik stijgt tot ongeveer 280 kilometer. De Vito Tourer, die je gebruikt voor personenvervoer, haalt zelfs 360 kilometer met een accu met een netto capaciteit van 90 kW. Laden (AC) gaat met 11 kW in 6,5 uur en DC met 80 kW in 35 minuten.


Top van 120 km/h aan te raden

Je wilt veilig kunnen rijden in zo’n grote wagen. Besef daarom dat Mercedes de eVito standaard een topsnelheid meegeeft van 100 km/h. Dit is optioneel aan te passen naar 120 km/h en dat is misschien maar goed ook. Stel dat je op de provinciale weg (waar je soms 100 km/h mag rijden) een inhaalactie wilt uitvoeren. Dan is het altijd handig als je over wat reserves beschikt en kunt versnellen tot ruim boven die 100 km/h, om daarna met de maximumsnelheid weer in te voegen.


Rijprogramma’s

Tijdens het ─ overigens probleemloos, vlot en soepel ─ rijden kun je met flippers op het stuur de mate van regeneratie van energie instellen. Hoe de auto vertragend reageert wanneer je het stroompedaal loslaat. Sterk of juist minder sterk reageert de auto op het remmen op de motor, wat door jou wordt bepaald. Jij hebt de regie en kunt inspelen op de omstandigheden in de omgeving waar je rijdt. Alsof dat nog niet genoeg is laat Mercedes je ook kiezen uit drie rijprogramma’s: maximaal besparen, normaal rijden en optimale prestaties. In stand ‘normaal’ profiteer je van beide uitersten evenveel.


Twee lengtes

Afhankelijk van de functie die je eVito straks moet gaan bekleden, kies je uit twee lengtes: ‘Lang’ (5,14 meter) en ‘Extra Lang’ (5,37 meter). De laadvolumes bedragen respectievelijk 6,0 en 6,6 kubieke meter en 860 en 890 kilogram. Hiermee loop je trouwens niet voor op de concurrentie.
De prijzen voor een eVito beginnen bij 45.000 euro. Trek hier vanaf de door de overheid gesponsorde subsidie en vier jaar besparing op onderhoud, dit zit namelijk bij de prijs inbegrepen.

 

 


CITROËN Ë-BERLINGO

De Berlingo werd in 1996 in de markt gezet als kleine bestel- en personenauto en was eigenlijk een trendsetter. Je kreeg voor weinig geld veel ruimte, zonder al te veel poespas en opsmuk. Zoals je van Citroën mag verwachten doet het merk het altijd net even anders. De nieuwe Ë-Berlingo, met trema op de ‘E’ inderdaad, is ondanks dat het een bestelauto is toch herkenbaar als Citroën. Het merk wil voor 2030 70% van de modellen geëlektrificeerd hebben en alvast vooruitlopen op de concurrentie, ook al zitten deze niet stil. Citroën heeft wel goed haar doelgroep geanalyseerd als het gaat om rijgedrag en daar de actieradius van de elektrische bedrijfswagen op afgestemd.


Korte laadtijden

Tegelijkertijd komt de Ë-Berlingo met maar één accupakket en die meet 50 kWh, waarvan 45 kWh bruikbaar is. Haar aandrijflijn is dezelfde als die uit de Peugeot e-2008 die ongeveer 250 kilometer op een lading haalt. Met de zwaardere Citroën mag je dus na 200 kilometer weer op zoek naar een laadpaal. Maar je lost het rijbereikprobleem op door op de plaats van bestemming de auto (kort) aan de lader te leggen. Met snelladen van 20 – 80% ben je een half uur kwijt. Dat kan mooi tijdens je lunchpauze. Heb je op de bouw geen gelegenheid tot snelladen maar wel de mogelijkheid tot AC-laden, dan ben je drie uur kwijt.


Pakezel

Omdat je er voor je werk elke dag in gaat rijden wil je graag dat zoiets comfortabel gaat. De Ë-Berlingo stelt wat dat betreft niet teleur, ook al ervaar je niet het bijzondere veergedrag dat Citroën kenmerkt. Dat is logisch, omdat het onderstel eenvoudiger is geconstrueerd en deze zware lasten moet kunnen dragen. Onbeladen is de Citroën hard geveerd en dat merk je met name wanneer je over een drempel heen dendert. Maar de afwezigheid van motorgeluid is een weldaad voor je stemming en dit, gecombineerd met de toch wel goede rijeigenschappen van de Citroën, maakt van de wagen een prima reisgenoot en pakezel.


Recuperatievermogen wat ondermaats

Wel is de uitrusting wat behelpen. Als je gek bent op gadgets, dan kom je in de Ë-Berlingo van een koude kermis thuis. Wel biedt het instrumentarium voldoende inzicht in range, verbruik en recuperatie. Het is een no-nonsense wagen, net als z’n voorgangers. Geen assistentiesystemen zoals actieve rijstrookbegeleiding of adaptieve cruise control (wel op de bedrijfswagen met brandstofmotor overigens). Het recuperatievermogen, oftewel afremmen op de motor en daarbij energie aan het systeem terugwinnen, is ook minder krachtig dan bij concurrerende merken. Bijremmen met de linkervoet is meestal nodig.


Voor een vanafprijs van 33.000 euro stap je in een gloednieuwe Citroën Ë-Berlingo. De Citroën Ë-Berlingo 50 kWh Control (2021-2022) kostte nieuw 27.000 euro. Best netjes voor een elektrische bedrijfswagen.
De Peugeot e-Partner (niet nader beschreven) is trouwens nauw verwant aan de Ë-Berlingo.

 

 

OPEL COMBO-E

Het familiemerk Opel heeft de al bestaande Combo gebruikt als basis om er een elektrische bedrijfswagen van te maken. Dus niet op basis van de lifestyle-Combo die ook een elektrische aandrijving heeft. Net als bij de Ë-Berlingo heeft ook de Opel maar één motor: een 50 kWh accu die er een WLTP-actieradius van 275 kilometer uitperst onder normale omstandigheden. De Combo-e oogt erg robuust en compact en is bijzonder wendbaar.


Stoere bak

Je kunt de Opel qua looks niet betrappen op truttigheid en daarom zullen zelfs Opel-haters moeten toegeven dat de wagen al op de tekentafel goed was opgedroogd en daarna gelikt uit de mallen kwam. Zijn net niet afgeronde wielkasten geven de elektrische bedrijfswagen iets offroad-achtigs en de lijnen van de motorkap gaan in een vloeiende beweging over in de voorruit. De auto zelf is 4,4 meter lang met een wielbasis van 2,79 meter. Is dat niet genoeg voor je, heeft Opel ook een versie in de aanbieding die 4,75 meter lang is met een wielbasis van 3 meter. Dankzij een slim luikje in de voorstoelen vervoer je lange voorwerpen tot 3 meter zonder dat deze uit de wagen steken.


Laadvermogen fysiek

800 kilo mag je met de Combo-e vervoeren in een laadvolume van 3,3 tot 3,8 m3 (4,4 kuub in de verlengde variant). Het trekgewicht is in beide gevallen 750 kilo. Een enkelasser aanhangwagen met een lichte lading erachter hangen is dus geen probleem. De achterdeuren slaan wijd open en geven je gemakkelijk toegang tot de laadruimte. Belaad je de Combo-e een keer te zwaar? Een overbeladingsindicator (let op: optioneel) waarschuwt je wanneer de Opel teveel op z’n achtervering leunt.


Laadvermogen elektrisch

In iets meer dan een half uur laad je de Opel weer op tot 80% van z’n capaciteit. Het gewoon opladen kost je ongeveer drie uur, althans als je de accu van 20 – 80% laadt. Als je dagelijks niet meer dan 100 kilometer heen en weer pendelt hoef je de Opel maar één keer op te laden als je weer op de zaak bent eind van de middag. Het rijbereik van de Combo-e is namelijk 275 kilometer, als je wegblijft van volgas optrekken.


Begrensd

Want 136 elektrische paarden en een koppel van 260 Nm laten je in 11,2 seconden naar de 100 km/h sprinten. Niet wereldschokkend, maar omdat alles zo geruisloos gaat is het toch elke keer weer een belevenis. Bij 130 km/h houdt de Combo-e op met versnellen. Sneller had gekund, maar uit veiligheidsoverwegingen is dit begrensd.


Rijstanden

Het interieur oogt strak en zakelijk, maar zonder overbodige opsmuk. Drie rijstanden laten je kiezen tussen ‘Eco’, ‘Normal’ en ‘Power’ zodat je de dynamiek zelf in de hand hebt. Je past de auto aan aan je karakter of je (goede) humeur.


De prijzen voor de Opel Combo-E liggen tussen 28.000 euro voor een ‘21/22’er tot aan 35.000 euro voor en gloednieuwe (2023).
De Toyota Proace City Electric is nauw verwant aan de Opel Combo-E en dus onbeschreven gelaten.

 

 

FORD F-150 LIGHTNING

Het is nogal een gewaagde stap om in het conservatieve Amerika aan te komen met de elektrische F-150. Nota bene de truck die Ford miljarden dollars aan omzet oplevert. Elk jaar vinden er bijna een miljoen een plekje in de garage van de hardwerkende en aan zijn idealen vasthoudende stugge Amerikaan. De F-150 elektrisch? Alsof de paus afstapt van z’n geloof en Hugh Hefner opvolgt als baas bij de Playboy. Het was ondenkbaar een paar jaar geleden en het hoongelach was dan ook niet van de lucht toen Ford de elektrificatie aankondigde. Vooral vanuit de kant van Texas klonk er een niet mis te verstaan tegengeluid, aangewakkerd door een uit de hand gelopen benzineverslaving. Toch zijn de orderboeken bij Ford aangaande de F-150 Lightning geheel gevuld.


‘Als de bek van een nijlpaard’

Het is dan ook wel wennen als je de truck hebt geïmporteerd en plaats neemt achter het stuur. Niet dat de Ford F-150 veel verschilt van de normale F-150 op diesel of benzine. Maar het niet horen van de machtige V8 terwijl je optrekt is zo onwerkelijk. Tegelijkertijd hou je een brandschoon geweten, omdat je gewoon zuiniger rijdt dan een ‘ouderwetse’ Volkswagen Polo. Het gevoel van ongeloof wordt groter wanneer je de knop die de motorkap ontgrendelt, indrukt. Als een nijlpaardbek opent de Mega Power Frunk zich en een compleet lege ruimte gaapt je tegemoet. Op de plaats waar normaal de monsterlijke V8 zich ophoudt, kun je nu de boodschappen voor een heel weeshuis kwijt. Hoe onwerkelijk!


Apocalyps

De benaming Mega Power Frunk is gerechtvaardigd. Je vindt daar een paneel met verschillende stekkeraansluitingen die van je Ford F-150 een enorme powerbank maakt. Je mobiele barbecue, luchtpomp en koelkast vinden hier hun energie wanneer het nodig is. In de laadbak vind je nog zo’n paneel, maar dan uitgebreider. Zes USB-aansluitingen, elf stopcontacten (120V en een enkele 240V) en allerlei handige tooltjes lachen je tegemoet. Valt de stroom uit in huis? De F-150 geeft je de eerder op de dag geladen energie terug en voorziet je hele huis van elektriciteit, voor een week. Het begin van de Apocalyps overleef je gegarandeerd …


Staat als een huis (op wielen)

In Amerika is alles groter. Ga je daar naar de winkel ─ vaak minimaal een halve dag rijden vanaf je woning ─ dan neem je direct zoveel proviand mee dat er een heel dorp mee gevoed kan worden. Daar is de F-150 Lightning je handige en onmisbare metgezel. Of, zoals hier in Nederland, je elektrische bedrijfswagen die je onderweg en op locatie van allerlei gemakken voorziet en waarmee je vanalles mee kunt torsen. Qua gemak ook letterlijk; omdat de elektrische F-150 geen starre achteras meer heeft, deint de lege truck niet meer na als een headbanger wanneer je een drempel iets te grof hebt genomen. Het ding geeft domweg geen krimp.


Ruimte zat

Je klimt de F-150 dus in en neemt plaats op de riante zitting. Je cowboyhoed afzetten is niet nodig, hoofdruimte wordt in de Ford met een hoofdletter ‘H’ geschreven. Het zicht naar buiten toe en rondom de grote pick-up truck is dankzij de hoekige carrosserie prima. De achterbank staat zo ver weg dat je niet eens het speelgoed van je bekvechtende kids kunt afpakken. Het voordeel is wel dat ze niet met hun voeten in je rug kunnen prikken terwijl ze achter je zitten.



 

F-150 gaat als een trein

Wil je je kinderen, of je gewaardeerde collega’s, even tot de orde roepen en ze de stuipen op het lijf jagen? Trap vanuit stilstand het gaspedaal van de rijdende kathedraal in en je dendert in 4 seconden vanuit stilstand tot 100 km/h, afhankelijk of je de 458 of de 587 pk onder je kont hebt. Let wel, de F-150 weegt 3.000 kilo, zonder de inzittenden en lading mee te rekenen. De twee elektromotoren leveren een waanzinnig koppel van 1.050 Nm waarmee je een totaal trekgewicht van 3.500 kilo (topversie) hebt. Als je ooit treinmachinist wilde worden: dit is je kans om in ieder geval de locomotief te rijden.


Politie

In de jaren ‘90 was de Lightning oorspronkelijk een pijlsnelle F-150 met een supercharged V8. De elektrische Lightning doet er niet aan onder en zet de erfenis met zijn naam gerechtvaardigd voort. Het feit dat de Amerikaanse politie de F-150 ook gaat inzetten schept vertrouwen. Ten slotte reden ze jarenlang rond in de uiterst robuuste Ford Crown Victoria, die in 2011 toch het veld moest ruimen.

Ideale schoonzoon

Tot en met 2024 betaal je geen bpm (aanschafsbelasting) voor de wagen. De prijs voor de ‘kale’ Pro, de basisversie, bedraagt dan 33.000 euro. De eerder beschreven topversie moet 40.000 euro gaan kosten. Wil je bizar veel auto en deze zakelijk rijden plus profiteren van overheidssubsidie gecombineerd met het ontbreken van bpm (voorlopig nog!), dan voelt de aanschaf van de F-150 Lightning bijna alsof je je ideale schoonzoon omhelst.

 

 

 

 

RENAULT KANGOO E-TECH ELECTRIC

Dat de Kangoo van Renault een succesnummer is behoeft geen betoog. De tweede generatie van de bedrijfswagen was al vanaf 2007 operationeel en mocht na bijna veertien jaar eindelijk met een welverdiend pensioen. Begin 2022 kwam de langverwachte opvolger in een paar verschillende smaken. Naast de reguliere benzine- en dieselvarianten levert Renault van haar succesnummer ook een elektrische variant: de Kangoo E-tech Electric.


Laadtijden

Renault heeft deze elektrische Kangoo volledig nieuw ontwikkeld en belooft een actieradius van 245 kilometer, die opgehoest wordt door een 44 kWh accu. Een redelijk bescheiden 102 pk en een fatsoenlijk koppel van 245 Nm geven je bedrijfswagen genoeg power om mee te komen in het verkeer. In twee uur laad je de accu weer volledig op met een 22 kW-lader en met een 75 kW-snellader doe je er 42 minuten over om de accu weer tot 80% te laden.


Binnenruimte

Met een 2,72 meter aan wielbasis is de Kangoo E-tech Electric geen kleine auto. Qua lengte staan er twee varianten in de (digitale) folder van Renault. Het laat je nadenken over wat je gaat vervoeren en hoeveel ruimte je daarvoor nodig denkt te hebben. De langste Kangoo heeft een 86 centimeter brede schuifdeur en een laadlengte van 3,55 meter. Met 4,2 kubieke meter aan laadvolume heb je behoorlijk wat ruimte. De kortere variant doet het met 3,3 kubieke meter. Twee sjorogen laten je de lading goed vastzetten. Het is wel jammer dat Renault de Kangoo met de 1,45 meter brede laadopening aan de passagierszijde niet in Nederland levert. Deze heeft een ‘verdieping’ waarop je lange goederen kunt leggen. Wil je ‘m toch hebben? Importeren is dan de enige optie. Of met je bedrijf verhuizen naar Frankrijk.


Lange optielijst

Let er even op dat wanneer je de elektrische Kangoo bestelt, je bedenkt hoeveel mensen er dagelijks vervoert moeten worden van en naar de klant/bouwplaats. Normaal is er plek voor twee, maar er is de optie een derde stoel aan te vinken op de optielijst. Op dezelfde lijst staan ook het Easylink multimediasysteem met 8-inch display, elektronische handrem, Rear View Assist en een 'digitale' binnenspiegel. Wel standaard heeft de elektrische bedrijfswagen drie usb- en drie 12v-aansluitingen. Als je naar het hemeltje kijkt wanneer je achter het in hoogte en diepte verstelbare stuur zit, dan zie je een extra opbergruimte met een inhoud van bijna 20 liter.


Fluisterstil

Renault claimt dat de geluidsisolatie in de Kangoo E-Tech Electric flink is verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. Niet dat je anders last ervaart van het geluid van de motor, die is namelijk muisstil. Meer het geluid van buitenaf wordt gedempt zodat je in alle rust je werk uitvoert, zonder storende invloeden van buitenaf.

Voor ongeveer 30.000 euro schaf je de Franse elektrische bedrijfswagen aan. De Mercedes-Benz Citan en de Nissan Townstar/NV250 zijn verwant aan de Kangoo



 

 

 

 

 

 

VOLKSWAGEN ID BUZZ CARGO

Na lag wikken en wegen en talmen kwam er dan toch eindelijk een opvolger voor de T1, de oerbus die ook wel liefkozend ‘Bulli’ werd genoemd. Ja, in 2001 toonde Volkswagen op de autobeurs van Detroit een waardig alternatief voor de toen al lang ter ziele gegane cultauto, maar in productie is deze bus nooit geweest. In 2017 kwam de inmiddels elektrische opvolger dan toch en een paar jaar later was daar ook een besteluitvoering. Net zoals Bulli er in vele smaken te verkrijgen was, zo komt ook de ID Buzz er in verschillende varianten.


Cultcar

De ID Buzz gaat waarschijnlijk niet meer een nieuw hippietijdperk ontketenen, compleet met dreadlocks, surfplanken en hallucinante drugs aan toe. Maar dat het de klassieker van de toekomst wordt, zal geen verbazing wekken. Ook al werd de conceptversie uit 2001 als beste Bulli-reïncarnatie gezien. De ID Buzz Cargo lijkt vanwege z’n futuristische uiterlijk zo weggereden te zijn uit een film die zich in het jaar 2040 afspeelt. Als ondernemer krijg je zeker de handen op elkaar bij je klanten en staat de ID Buzz garant voor voldoende gespreksstof.


Diagonaal Nederland door buzzen

Volkswagen heeft maar direct goed uitgepakt als het gaat om het rijbereik. Met een accupakket dat 77 kWh aan capaciteit heeft rij je van Groningen naar Zeeland en dan heb je nog 10% over. Leg de ID Buzz vervolgens aan de snellader en in 30 minuten ben je weer op 80% sterkte, net genoeg om weer het noorden van het land te bereiken. De opgegeven actieradius is dan ook 424 kilometer.


Pallets

De ID Buzz Cargo is geen kleine jongen met z’n 4,71 meter en een wielbasis van bijna drie meter. Dit komt de ruimte achter in de bus ten goede. Volkswagen zegt dat het volume van de laadruimte 3,9 kubieke meter bedraagt en dat er met gemak twee europallets in passen. Dat is handig als je regelmatig van dit soort pallets vervoert. De maximale laadlengte is 2,2 meter, dus zonder dat de lading uit de wagen steekt. Als je lading niet meer dan 650 kilo weegt, zit je met deze elektrische bedrijfswagen helemaal goed. Op het moment van schrijven (maart 2023) is er nieuws dat Volkswagen met een verlengde versie van de ID Buzz (personenbus en Cargo) komt, zowel in wielbasis als in algehele lengte.
Wil je behalve de standaard schuifdeur aan de passagierszijde, er ook eentje aan de bestuurderskant, dan is deze optie aan te vinken op het bestelformulier. Hetzelfde geldt voor een eventuele laadopening met raam in de vaste scheidingswand tussen laadruimte en bestuurder- en passagiersstoelen.


MEB-platform

Achter het stuur merk je dat je links en rechts prima zicht hebt naar buiten toe, wat de veiligheid ten goede komt. Tijdens het rijden valt het je op dat de bus rijdt als een gewone personenauto, mede door het lage zwaartepunt. Natuurlijk is de accu zo laag mogelijk onder het platform bevestigd. Een platform, speciaal voor alle modellen uit de ID-lijn ontwikkeld. Omdat de grote maar platte batterijen zo efficiënt mogelijk opgeborgen moesten worden, wat de binnenruimte bevordert, ontwikkelde Volkswagen dit MEB-platform (‘Modulaire E-Antriebs Baukasten’, ook wel Modular Electrification Toolkit). De elektromotor is direct bevestigd op de aandrijving en zo hoeft er geen plek meer te worden opgeofferd voor andere motoronderdelen.


De elektrische bedrijfswagen van Volkswagen, de ID Buzz Cargo mag je bij de Volkswagendealer ophalen met achterlating (zo niet aderlating) van net geen 50.000 euro. Dat is nog altijd goedkoper dan de personenvariant die in de richting van 74.000 euro gaat.