De Toyota Hilux staat bekend om zijn onverwoestbare kwaliteits-, duurzaamheids- en betrouwbaarheidsimago. Toyota introduceerde dit model in 1968 en de Hilux is een van Toyota’s herkenbaarste werkpaarden. Een iconische auto die thuis is zowel de openbare weg als in de zwaarste terreinen.

Hybride 48V-systeem

Toyota elektrificeert op diversie manieren. Van batterij- en waterstof elektrische modellen die ons zero emission mobiliteit brengen tot hybride elektrische oplossingen in de transitieperiode naar 100% zero emission. Hier komt het 48V hybride systeem nu bij en versterkt Toyota zijn inclusieve multitechnologie-aanpak van koolstofneutraliteit.

Double Cab

De Hilux Hybrid 48V is exclusief leverbaar als Double Cab en maakt een krachtige indruk met zijn iconische uiterlijk. Zijn brutaal gevormde grille en voorbumper accentueren het krachtige, robuuste karakter van de pick-up.

Het interieur van de Hilux Hybrid 48V is comfortabel en ruim en voorzien van een uitgebreide uitrusting, met onder meer een modern infotainmentsysteem. Bovendien is de auto voorzien van de nieuwste Toyota Safety Sense-technologie.

Krachtiger en schoner

De toch al krachtige 2,8-liter dieselmotor in de Hilux 48V is nu nog sterker dankzij de toevoeging van een hybride 48V-systeem.

De motor drijft via een riem een compacte elektromotor-generator aan. Die laadt op zijn beurt de nieuwe 48-volt lithiumbatterij op. Die batterij weegt slechts 7,6 kilogram en is klein genoeg voor een plekje onder de achterbank. De impact op de interieurruimte is dus minimaal. De batterij voedt ook het 12-voltsysteem van de Hilux via een nieuwe DC/DC-converter.

Net als de andere hybride aandrijflijnen van Toyota laadt ook de aandrijflijn van de Hilux Hybrid 48V de batterij tijdens het remmen bij. Het systeem wint remenergie terug die anders verloren zou gaan en levert ook extra remvermogen. De batterij voedt de elektromotor-generator, die maximaal 12 kW/16 pk vermogen en 65 Nm koppel levert. Dat verbetert de acceleratie, het vermogen en de efficiëntie van de Hilux.

Geschikt voor zware omstandigheden

Ook de robuuste elektromotor-generator is compact en hij is volledig berekend op de zware omstandigheden waarin dergelijke auto’s worden ingezet, terwijl de dieselmotor is aangepast aan de werking van het hybridesysteem. Een nieuwe, tweearmige riemspanner en een riem van sterker materiaal dragen bij aan de soepele aandrijving en zorgen voor een stillere rit, terwijl de beroemde duurzaamheid van Hilux behouden blijft.

De krachtige, beproefde 2,8-liter, 16-kleppen dieselmotor voldoet aan de Euro 6d-emissienorm en levert in combinatie met de elektromotor-generator 150 kW/204 pk vermogen bij 3.400 t.p.m. Het koppel bedraagt 500 Nm bij 1.600-2.800 t.p.m.

De dieselmotor is uitgerust met common-rail brandstofinspuiting, een variabele turbo en een watergekoelde intercooler. De emissie wordt beperkt via een dieselpartikelfilter, een dieseloxidatiekatalysator, een SCR-katalysator (selectieve katalytische reductie) en toevoeging van ureum.

Net als de bestaande Hilux, de Land Cruiser en de PROACE-bedrijfswagenfamilie is de Hilux Hybrid 48V geschikt voor het gebruik van HVO100-diesel, een niet-fossiele brandstof die is gemaakt van 100% hernieuwbare grondstoffen.

Vlot, efficiënt en stiller

De Hilux Hybrid 48V combineert een vlotte acceleratie, een verbeterd remvermogen en een efficiënter brandstofverbruik met een soepeler rijgedrag, zowel op de weg als in het terrein. In de stad zorgt het extra vermogen van het 48V hybridesysteem voor een snellere respons op het gaspedaal en lineaire acceleratie, vooral vanuit stilstand. Het regeneratieve remmen is effectiever en voelt natuurlijk.

Dankzij het verbeterde stop-startsysteem van de Hilux Hybrid 48V kan de motor langere tijd uitgeschakeld blijven, wat in combinatie met de voordelen van het hybridesysteem het brandstofverbruik met maximaal 5% verlaagt ten opzichte van de conventionele, niet-geëlektrificeerde dieselmotor.

Behalve deze efficiëntievoordelen en de snellere gasrespons zorgt het verbeterde stop-startsysteem ook voor een stillere herstart van de motor, doordat de elektromotor-generator voortdurend is verbonden met de dieselmotor en – anders dan conventionele systemen – de startmotor niet gebruikt. Hierdoor herstart de motor aanzienlijk sneller en ook op een hoger toerental, waardoor je soepeler wegrijdt.

Het verbeterde rijgedrag blijft niet beperkt tot rijden de stad, want de Hilux Hybrid 48V blinkt ook uit in het terrein – in lijn met zijn illustere erfgoed. Het vermogen van de elektromotor-generator zorgt ook in ruw terrein voor een soepelere acceleratie, terwijl het regeneratief remmen bergafwaarts manoeuvreren veiliger maakt. Het systeem verlaagt het stationaire toerental van de motor van 720 naar 600 t.p.m., zodat de bestuurder de Hilux Hybrid 48V gemakkelijk onder controle kan houden.

Het nieuwe Multi-terrain Select-systeem – voor het eerst beschikbaar in de Hilux – zorgt voor nog betere prestaties en beheersbaarheid van de auto doordat het de bestuurder de mogelijkheid biedt om de instellingen van de stabiliteitscontrole aan te passen aan de omstandigheden ter plaatse. De bestuurder kan kiezen voor een automatische instelling, maar hij heeft ook de keuze uit vijf specifieke instellingen: Dirt, Sand, Mud, Deep Snow en Rock – om vermogen en wielspin te reguleren en de tractie en wendbaarheid te optimaliseren.

Toyota heeft speciale aandacht besteed aan de waterbestendigheid van de Hilux Hybrid 48V. De auto kan door 700 mm diep water rijden doordat de 48-voltbatterij en de DC-DC-converter volledig waterdicht zijn en de poelie en riem van de elektromotor-generator zijn versterkt en voorzien van nieuwe antislipvoorzieningen. Ze leveren optimale prestaties, zelfs als ze nat zijn.

Krachtig en stabiel weggedrag

De Hilux Hybrid 48V is indrukwekkend: 5.325 mm lang, 1.900 mm breed en 1.815 mm hoog. Hij is stoer én praktisch in het gebruik dankzij de laadvloerlengte van 1.525 mm. De efficiëntie en het verbeterde weggedrag gaan niet ten koste van het laadvermogen en het toegestane aanhangergewicht. Beide zijn met 1.000 resp. 3.500 kg nog steeds uitzonderlijk.

Net als de andere Hilux-versies is de Hilux Hybrid 48V met zijn body-on-frame-architectuur en ladderchassis zeer duurzaam en heeft hij een uitstekende torsiestijfheid. De achterwielophanging, met een robuuste, duurzame bladveer en dubbele schokdempers, combineert de offroad-capaciteiten die je van een stoere vierwielaangedreven terreinauto verwacht met een SUV-achtig rijcomfort en weggedrag. De Hilux Hybrid 48V benadrukt zijn offroad-kwaliteiten met een toonaangevende minimale bodemvrijheid van 310 mm en een aan- en afrijhoek van 29 resp. 26 graden.

Up-to-date veiligheid en multimedia

De Toyota Hilux Hybrid 48V is uitgerust met de nieuwste Toyota Safety Sense-technologie die de bestuurder en andere weggebruikers op ongekend niveau beschermt tegen uiteenlopende potentiële gevaren.

Het verbeterde Pre-Collision System (PCS) detecteert nu nog beter voetgangers in het donker en fietsers overdag, maar ook tegemoetkomend verkeer en voetgangers bij het afslaan op kruispunten. Wanneer het gevaar signaleert, geeft het systeem optische en geluidswaarschuwingen voordat het de auto zo nodig afremt.

Het verbeterde Lane Departure Alert (LDA) ‘ziet’ nu behalve de wegbelijning ook de rand van de weg, terwijl de bestuurder met Adaptive Cruise Control (ACC) met Road Sign Assist (RSA) zijn snelheid snel kan aanpassen aan de maximumsnelheid. Het systeem remt de auto ook automatisch af voor bochten in de snelweg.

Tijdens het rijden in de duisternis is het dankzij Adaptive High Beam (AHB) overbodig om handmatig te switchen tussen groot- en dimlicht om verblinding van andere weggebruikers te voorkomen. AHB detecteert naderende voertuigen en past de LED-verlichting nauwkeurig aan. Zo kan de bestuurder continu grootlicht gebruiken en heeft deze optimaal zicht zonder anderen te verblinden.

De Toyota Hilux Hybrid 48V is uitgerust met het nieuwste Toyota Smart Connect-systeem, met 8-inch beeldscherm, cloud-based navigatie met actuele verkeersinformatie en interactieve stemassistent voor handsfree bediening van de mobiele telefoon, multimedia, airconditioning, elektrisch bedienbare zijruiten en sfeerverlichting in het interieur. De bestuurder heeft – afhankelijk van het uitrustingsniveau – ook de mogelijkheid om de auto via een smartphone-app op afstand eenvoudig te ver- en ontgrendelen en de airconditioning te bedienen. Apple CarPlay- en Android Auto-connectiviteit zijn draadloos beschikbaar.

Meervoudig onderscheiden erfgoed

Toyota produceert de Hilux in zes landen en verkoopt hem in meer dan 180 landen over de gehele wereld. Sinds 1968 zijn wereldwijd 21 miljoen exemplaren van de Hilux verkocht.

In ruim een halve eeuw van uitmuntendheid heeft de Toyota Hilux keer op keer zijn onoverwinnelijkheid bewezen. Hij overwon de uitersten van de Noordpool, vulkanen in IJsland en hij bereikte Antarctica. Onlangs drukte de auto zijn stempel op de autosport, met drie overwinningen in de slopende Dakar Rally (2019, 2022 en 2023) en tweemaal de wereldtitel in het FIA World Rally Raid Championship.

De Hilux is ook de winnaar van de prestigieuze International Pick-up Award (IPUA) 2022 voor middelgrote pick-ups. De jury van de IPUA onderscheidde de Hilux vanwege zijn dynamische aandrijflijn, fijne rijgedrag, zijn legendarische kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid én natuurlijk de steeds toenemende aantrekkingskracht voor gebruik in de stad en vrijetijds- en outdoor-gebruik.

In 2024 wordt de Hilux onderdeel van het vernieuwde en uitgebreide Toyota Professional-gamma van lichte bedrijfswagens – naast de uitgebreide PROACE-familie (de geheel nieuwe PROACE MAX en de vernieuwde PROACE WORKER en PROACE CITY.

Het uitgebreide Toyota Professional-gamma vertegenwoordigt Toyota’s toewijding aan bedrijfswagens. Toyota wil het verkoopvolume in dit segment – in 2022 was dat 119.000 verkochte exemplaren – vergroten en ligt op koers voor een nieuw verkooprecord.

Toyota wil dat ook in te toekomst realiseren met het uitgebreide modellengamma en een sterke focus op klanttevredenheid, met concurrerende financieringsmogelijkheden en verzekeringen, garanties, hulp bij pech onderweg voor gemoedsrust en vervangende auto’s om klanten op de weg en aan het werk te houden.

De nieuwe Toyota Hilux Hybrid 48V verschijnt medio 2024 bij de dealers in heel Europa.