De geschiedenis van de Toyota Corolla is dé les in Toyota’s kaizen-principe: continu verbeteren. Zo is het model al ruim vijftig jaar een van de belangrijkste modellen van Toyota en in die tijd steeds meegegroeid met de veranderende wens van klanten en ontwikkelingen in technologie. Hoewel de zichtbare updates aan het in- en exterieur een evolutie zijn van de twaalfde generatie Corolla, heeft de auto onderhuids zeer belangrijke wijzigingen ondergaan met de vijfde generatie hybride aandrijflijn en up-to-date digitale technologie met een verbeterd gebruiksgemak.

Vijfde generatie hybride aandrijflijn: meer power, minder CO2

Net als de Corolla Cross – de eerste SUV op basis van de Corolla – krijgt ook de Corolla Toyota’s toonaangevende vijfde generatie hybride aandrijflijn. De aandrijflijn wordt in twee varianten geleverd: een 1,8 liter en een 2,0 liter. Beide aandrijflijnen profiteren van ingrijpende wijzigingen aan de verbrandings- en elektromotor die de rijervaring verder verbeteren. De prestaties nemen toe dankzij extra vermogen, terwijl de CO2-uitstoot lager is geworden. Dankzij een opnieuw ontworpen Power Control Unit (PCU), transaxle-motor en de krachtige en kleinere lithium-ion-batterij is de nieuwe Corolla tot 18 kg lichter.

Met de 1,8 liter hybride aandrijflijn krijgt de nieuwe Corolla een vermogen van 140 pk. De sprint van 0-100 km/u neemt door het toegenomen vermogen nog maar 9,2 seconden in beslag, een reductie van 1,8 seconden. Voor de 2,0 liter variant neemt het vermogen toe naar 196 pk, waardoor de sprint van 0-100 km/u nu in slechts 7,5 seconden is afgerond. Dit is bijna een halve seconde sneller dan voorheen. Voor beide aandrijflijnen geldt een lagere CO2-uitstoot dan voorheen: de 1,8 liter heeft nu een uitstoot vanaf 100 gram CO2 per kilometer (2 gram lager dan voorheen) en de 2,0 liter heeft een uitstoot vanaf 102 gram per kilometer (16 gram lager dan voorheen).

Verbeterd acceleratiegevoel

Er zijn verdere stappen genomen om ervoor te zorgen dat de acceleratie natuurlijker aanvoelt voor de bestuurder. Voorheen lag de focus op lineaire versnelling. Nu heeft een nieuwe afstelling van de hybride besturing geleid tot een acceleratie die beter aansluit bij het gebruik van het gaspedaal en de intentie van de bestuurder. Met name tijdens stadsverkeer met veel stoppen en optrekken zal de bestuurder de voordelen merken. Ook voelt de acceleratie bij heuvelop of heuvelaf rijden natuurlijker. Op de snelweg draait de hybride aandrijflijn minder toeren dan voorheen, met als resultaat minder geluid en meer rust aan boord.

Predictive Efficient Drive

Op basis van gegevens van vorige ritten, kan de nieuwe Corolla het opladen en ontladen van de accu beter regelen. Het systeem verzamelt gegevens terwijl de auto wordt gereden, om een betere brandstofefficiëntie te behalen.

Zo registreert en bewaart het systeem informatie over punten in reguliere ritten waar de bestuurder altijd vertraagt. Als de auto een punt nadert waar gegevens over zijn opgeslagen, zal hij aanbevelen dat de bestuurder het gaspedaal loslaat (weergegeven in het multi-informatiedisplay) en vervolgens meer afremmen op de motor om de energieregeneratie te maximaliseren.

Het systeem voorspelt verder afdalingen en verkeersopstoppingen op een route die is gepland met behulp van het navigatiesysteem. Dit zorgt voor een efficiënter beheer van de batterijlading. Zo kan het systeem bijvoorbeeld voorafgaand aan een lange afdaling – waar meer energie kan worden teruggewonnen – het batterijgebruik optimaliseren. Met behulp van actuele verkeersinformatie kan het systeem ook de batterijlading handhaven voordat de drukke verkeerssituatie wordt bereikt.

Uiterlijk verfijnd

De Corolla Hatchback en Corolla Touring Sports hebben elk hun eigen aantrekkingskracht. Voor 2023 wordt het uiterlijk verder verfijnd, met aanpassingen aan de grille en omlijsting van de mistlampen. Ook het ontwerp van de lichtmetalen wielen is aangepast. Toyota introduceert twee nieuwe kleuren voor de Corolla, die de huidige kleurtrends volgen. Juniper Blue Metallic is de nieuwe hoofdkleur voor de Corolla, een zeer levendige blauwe kleur, met een subtiele rode ondertoon als de auto van dichtbij bekeken wordt. Ash Grey Metallic is de tweede nieuwe kleur, een tijdloze grijze tint met zilveren metallic ‘flakes’ in de lak.

Digitale gebruikerservaring

De nieuwe Corolla krijgt Toyota’s nieuwste digitale en multimediasystemen voor een betere en toekomstbestendige gebruikerservaring. Het grote 10,5 inch multimediadisplay heeft een high definition beeldscherm met een antireflectiescherm. Ook krijgt de Corolla een 12,3 inch groot digitaal instrumentarium, waarbij de bestuurder kan kiezen welke informatie er wordt weergegeven en ook kan kiezen uit vier verschillende modi: Casual, Smart, Sport en Tough.

Met de nieuwe gesproken commando’s kan op een natuurlijke manier met de auto worden gecommuniceerd om bijvoorbeeld de multimedia te bedienen, of voertuigfuncties uit te laten voeren zonder daarvoor op een knop te duwen.

Er zijn ook een aantal externe services beschikbaar met behulp van de MyT-app, waarmee bestuurders hun smartphone kunnen gebruiken om de auto te vergrendelen of te ontgrendelen, de klimaatregeling te bedienen om de cabine te verwarmen of te koelen voorafgaand aan een reis, de alarmlichten te activeren en hun voertuig te lokaliseren.

T-Mate

Toyota’s prioriteit is om het rijden veiliger te maken voor iedereen – bestuurders, passagiers, voetgangers en andere weggebruikers. De nieuwe en geavanceerde technologieën zijn samengebracht in Toyota T-Mate, standaard geleverd op alle nieuwe Corolla-modellen. Het pakket omvat de nieuwste generatie Toyota Safety Sense-systemen met andere actieve rij- en parkeerassistentiesystemen. Met over-the-air updates kan software nu automatisch worden geüpgraded, zonder dat de auto naar een servicecentrum hoeft te worden gebracht.

Door een nieuwe camera aan de voorkant met een groter bereik te combineren met een verbeterde radar, kunnen zowel objecten dichterbij als verder van de auto beter worden gedetecteerd. Door gebruik te maken van systemen als Motion 3D en een verbeterd Deep Neural Network kunnen meer potentiële risico’s worden herkend, waaronder motorfietsen en objecten aan de kant van de weg, zoals bijvoorbeeld vangrails, stoepranden, lantaarnpalen en muren.

Nieuwste versie Toyota Safety Sense

Deze verhoogde detectiecapaciteit maakt het Pre-Collision System (PCS) nog effectiever in stedelijke verkeersscenario’s en kan het systeem nu potentiële frontale botsingen nog beter herkennen. Met Intersection Collision Avoidance kan de auto nu naderend verkeer over twee rijstroken identificeren, evenals fietsers en voertuigen die vanaf de zijkant naderen.

Emergency Steering Assist helpt de bestuurder de auto binnen de rijbaan te houden wanneer hij een gevaar zoals een voetganger, fietser, geparkeerde auto of – dankzij de detectieverbeteringen – motorrijder probeert te vermijden. Er is ook een beveiliging tegen plotseling, onbedoeld gebruik van het gaspedaal bij het rijden op lage snelheid, met een nieuwe acceleratieonderdrukkingsfunctie.

De Full Range Adaptive Cruise Control (ACC) is herzien om sneller te reageren en te werken op een manier die natuurlijker aanvoelt voor de bestuurder. Dankzij eerdere detectie is er bijvoorbeeld meer geleidelijke vertraging wanneer een ander voertuig de rijstrook van de auto oprijdt. De bestuurder kan een langere voertuig-naar-voertuig instelling selecteren om een comfortabelere afstand te creëren en de ACC mindert eerder vaart voor een bocht, waardoor de auto soepeler door de bocht gaat.

Er zijn daarnaast nieuwe systemen toegevoegd voor veiliger inhalen: Overtake Prevention Support voorkomt onbedoeld inhalen aan de verkeerde kant van een voertuig (“rechts inhalen”); en Preliminary Deceleration/Turn Signal Linked Control helpt de bestuurder veilig terug te keren naar de rijbaan met een gepaste snelheid en afstand tot andere voertuigen.

De Lane Trace Assist (LTA) is ook aangepast om met een natuurlijker gevoel te werken. Het herkent nu wanneer de bestuurder van de rijstrook is gegaan terwijl hij een obstakel (voetganger of andere weggebruikers) probeert te vermijden en annuleert tijdelijk de Lane Departure Warning. De rijstrookcentreringsfunctie is ook gewijzigd, zodat de auto een natuurlijker aanvoelende lijn zal volgen bij het passeren van geparkeerde voertuigen en andere obstakels langs de weg.

Wanneer de ACC en LTA in werking zijn, houdt hte Emergency Driving Stop-systeem de input van de bestuurder in de gaten. Als deze gedurende een bepaalde tijd geen gebruik maakt van stuur, rem en gaspedaal, klinkt er een waarschuwing en, als de bestuurder niet reageert, breng het systeem de auto langzaam tot stilstand en activeert het de alarmlichten.

Road Sign Assist is zodanig verbeterd dat de snelheidsbegrenzer eenvoudig kan worden aangepast aan de verkeersbordinformatie – handig bijvoorbeeld bij het rijden in de buurt van scholen of bij het inrijden van een woonerf.

Proactive Driving Assist (PDA) is een nieuwe functie die met name hulp biedt bij het rijden in gebieden met lage snelheden, zoals stadscentra. Het bestaat onder meer uit Obstacle Anticipation Assist, dat obstakels detecteert in een vroeg stadium zoals geparkeerde voertuigen, voetgangers en fietsers. Het biedt stuur- en remondersteuning om de bestuurder te helpen voorkomen dat hij te dichtbij komt. Deceleration Assist zorgt voor een soepele vertraging wanneer de bestuurder van het gaspedaal komt om te vertragen voor een langzamere voorligger, of bij het ingaan van een bocht. Steering Assist detecteert een bocht voor de auto en past de stuurkracht aan om de bestuurder te helpen een geschikte stuurhoek aan te nemen.

T-Mate parkeer- en rijassistentie

T-Mate ondersteunt de bestuurder verder nog met functies zoals de Panoramic View Monitor (PVM), die een beeld geeft van de directe omgeving van het voertuig bij het manoeuvreren op lage snelheid. Blind Spot Monitor (BSM) en Rear Cross Traffic Alert met Automatic Braking (RCTAB), waarschuwen voor verkeer en gevaren bij het inhalen of achteruitrijden. Ook Rear Seat Reminder System (RSRS) is toegevoegd – een waarschuwing die klinkt, als de bestuurder de achterdeur heeft geopend voordat hij wegrijdt om hem te vragen te controleren of er niets of niemand achterblijft voordat hij de auto verlaat – een kind of een stuk bagage bijvoorbeeld.

Ook uitstappen gebeurt gecontroleerd met Safe Exit Assist (SEA). Dit maakt gebruik van de Blind Spot Monitor (BSM) radar om te controleren op verkeer (inclusief fietsers) dat van achteren nadert, waarbij een waarschuwingslampje knippert als er iets wordt gedetecteerd. Als een poging wordt gedaan om een deur te openen, knipperen er nog meer waarschuwingslampjes in het multi-informatiedisplay en klinkt er een hard geluid.

GR SPORT

Sinds de introductie van de GR SPORT-uitvoering van de Corolla in 2020 is deze versie zeer succesvol gebleken. Geïnspireerd door Toyota GAZOO RACING heeft de Corolla GR SPORT een krachtigere uitstraling die de scherpe styling van de Corolla accentueert met unieke designelementen voor het exterieur en interieur.

Voor de nieuwe Corolla GR SPORT zijn nieuwe 18 inch lichtmetalen velgen ontworpen en heeft ook de achterbumper een nieuwe vorm. De stoelen in de Corolla Hatchback en Corolla Touring Sports hebben een nieuwe afwerking met het GR-logo in reliëf in de hoofdsteunen.