• ‘Opposites United’ designtaal geeft Picanto een gedurfde nieuwe look
  • Vernieuwde GT-Line combineert stijlvol exterieur met fun en geavanceerde technologieën
  • Leverbaar vanaf zomer ‘24

Kia meet de Picanto volgend jaar een nieuw design aan en voorziet het model van geavanceerde technologieën. Waarmee de moderne, compacte hatchback van Kia nu nog stijlvoller voor de dag komt en beschikt over de allerlaatste hightech features.

De vernieuwde Picanto biedt een keuze uit de instapversie en de sportieve GT-Line. Die laatste combineert een stijlvol exterieur met geavanceerde technologie, waarmee hij zowel aantrekkelijk is voor jonge autokopers als voor woon-werkverkeerinzet.

De Picanto is wereldwijd één van de meest succesvolle Kia-modellen. Een belangrijke reden hiervoor is de beschikbaarheid van features. Standaard was hij nog niet eerder zo compleet uitgerust, waarbij de rijassistentiesystemen het doorkruisen van drukke steden gemakkelijker en comfortabeler maken.

De nieuwe Picanto stelt jongere en nieuwe klanten in staat om vroegtijdig in aanraking te komen met het merk Kia, zonder concessies te doen aan kwaliteit of gemak. De auto is een symbool van onafhankelijkheid en het perfecte middel voor het maken van herinneringen.

Vernieuwd ‘Opposites United’-geïnspireerd design

De vernieuwde Picanto is geïnspireerd op Kia’s ‘Opposites United’ designtaal. Het resultaat is een gedurfd en modern design met sportieve looks.

Vóór is de vernieuwde Picanto direct te herkennen aan het gewijzigde bumperontwerp, de bekende ‘tiger nose’ en het aangescherpte design voor de voorschermen en motorkap. De optionele LED-koplampen en dagrijverlichting onderstrepen de moderne uitstraling en geven de Picanto een breed postuur. Achter benadrukt het design de verticale link tussen de vernieuwde achterlichten en de nieuw getekende achterbumper. De krachtige, brede lichtsignatuur versterkt het robuuste ontwerp van de bumper en achterklep en zet de brede looks van de Picanto daar extra aan.

De basisversie krijgt standaard 14 inch stalen velgen. Optioneel kan gekozen worden uit nieuwe 14, 15 of 16 inch lichtmetalen exemplaren.

De uitstraling van de GT-Line wordt verder versterkt dankzij sportieve accenten in het front. Daar is de ‘tiger nose’ grille vergroot om extra indruk te maken. Daarbij heeft de GT-Line onder meer nieuwe, speciale 16 inch diamantgeslepen velgen en een sportieve GT-Line achterdiffusor.

Aan de buitenkant is de vernieuwde Picanto verder te herkennen aan een gedurfd kleurenpallet van tien carrosseriekleuren.

Maximale efficiency, lage CO2-emissies

De vernieuwde Picanto is voorzien van een 1,0-liter benzinemotor, die zich bij uitstek onderscheidt door zijn maximale efficiency en lage CO2-emissies. De atmosferische motor heeft verbeterde uitlaatgascirculatiekanalen en een geoptimaliseerde kleptiming aan de inlaatkant. Verder is de koeling van de verbrandingskamers verbeterd.

De motor drijft de voorwielen aan via een handgeschakelde vijfversnellingsbak (5MT) of via de Automated Manual Transmission (AMT). Die laatste is gebaseerd op de manuele vijfversnellingsbak, waarbij het koppelen/ontkoppelen en schakelen automatisch verloopt. Daarmee biedt de AMT het beste van twee werelden: hij combineert de zuinige prestaties van een conventionele handgeschakelde versnellingsbak met het gemak van een automaat, waardoor het rijden in de stad nog comfortabeler is.

Wegligging: rijplezier en wendbaar in de stad

De wendbaarheid en rijeigenschappen van de vernieuwde Picanto zijn als vanouds sterk. Ze zijn te danken aan een onafhankelijke MacPherson veerpootophanging vóór en een torsiestang achterasconstructie, zonder de hoge rijstabiliteit negatief te beïnvloeden. De relatief lange wielbasis voor een auto in deze klasse onderstreept die rijkwaliteit en -stabiliteit nog eens extra.

De besturing van de vernieuwde Picanto is direct, waarbij de stuuruitslag kleiner is dan bij veel concurrenten (2,8 omwentelingen). Daarmee is de Picanto ook bij lage snelheden in de stad eenvoudig te rijden. Omdat de voorwielen dicht op de voorzijde van de auto gepositioneerd zijn, is de hoeveelheid gewicht vóór de vooras beperkt, waardoor de auto extra wendbaar is.

De Picanto beschikt over torque vectoring bij het remmen, een extra functie van het Electronic Stability Control systeem (ESC). Door deze technologie in een A-segment-auto toe te passen, blijft de Picanto in bochten steviger en stabieler op de weg liggen, terwijl onderstuur in sneller genomen bochten verder wordt beperkt.

Technologie: 8,0” touchscreen en digitaal instrumentarium standaard

De vernieuwde Picanto wordt nu standaard geleverd met een ‘zwevend’ 8,0 inch touchscreen navigatiesysteem en een 4,2 inch hoge-resolutie digitaal scherm in het instrumentarium vóór de bestuurder. Het 8,0 inch touchscreen navigatiesysteem beschikt over Bluetooth multiconnectiviteit, wat betekent dat gebruikers zelfs twee mobiele apparaten tegelijkertijd kunnen koppelen: één voor een handsfree smartphone en het afspelen van media, en één uitsluitend voor het afspelen van media. Het systeem is standaard uitgerust met Apple CarPlay en Android Auto.

Tot de Kia Connect-features behoort een uitgebreid aanbod aan diensten, waaronder live verkeersinformatie, weersverwachtingen, interessante locaties (POI’s) en details over mogelijke parkeerplekken op straat of in parkeergarages. Afhankelijk per land kunnen gebruikers hun navigatiebestemming vóór vertrek op afstand naar hun auto sturen, de locatie van hun auto checken en voertuig- en diagnosegegevens inzien.

Daarnaast kunnen gebruikers via Online Voice Recognition zoeken naar POI-locaties, adressen, of weerupdates ontvangen. Een nieuwe ‘Online Navigatie’ routeservice maakt gebruik van realtime en historische verkeersdata uit de cloud om nauwkeuriger dan ooit tijdbesparende routes te voorspellen.

Ook kunnen gebruikers de bijbehorende Kia Connect App - compatible voor Android- en Apple-smartphones – gebruiken, met features als Last Mile Navigatie. Daarmee kunnen ze ook nadat ze hun auto hebben geparkeerd en verlaten, de navigatie blijven gebruiken. Tevens navigeren ze hiermee eenvoudiger door steden, waar parkeergelegenheden vaak op wat grotere afstanden van de winkels, cafés en restaurants gelegen zijn.

Tot slot is de vernieuwde Picanto helemaal voorbereid op nieuwe over-the-air functies. Daarmee weten klanten zich verzekerd van extra comfort en het bespaart ze bovendien tijd, omdat de navigatie- en infotainmentsystemen hiermee automatisch draadloos worden geüpdatet.

Uitgebreid pakket aan nieuwe ADAS-systemen voor extra veiligheid

De vernieuwde Picanto vertrouwt op de Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) van Kia, plus een uitgebreid pakket aan actieve-veiligheidsystemen, waarmee hij één van de veiligste auto’s in zijn klasse is. Afhankelijk van de gekozen uitvoering omvat het ADAS-aanbod voor de Picanto onder andere Forward Collision-Avoidance Assist 1.5 (FCA) inclusief voertuig-, fiets- en voetgangerdetectie.

Verder is de vernieuwde Picanto leverbaar met Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Lane Keeping Assist (LKA), Driver Attention Warning en Leading Vehicle Departure Warning (DAW+), Intelligent Speed Limit Assist (ISLA) evenals Lane Following Assist (LFA). Die laatste maakt gebruik van een frontcamera die de wegmarkeringen ‘ziet’, om via de verbeterde besturing de auto in het midden van zijn rijbaan te houden. Een andere optie is Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA). Dit systeem waarschuwt de bestuurder en brengt de auto tot stilstand als het bij het achteruitrijden een andere auto detecteert die vanaf links of rechts nadert.

Verder heeft de vernieuwde Picanto Emergency Stop Signal (ESS), dat automatisch de alarmlichten inschakelt wanneer de bestuurder plotseling hard remt, om zo de achteropkomende auto te waarschuwen. Hill-start Assist Control (HAC) houdt de remmen ingeschakeld, zodat de auto op een helling vanuit stilstand soepel kan wegrijden.

Tot slot wordt de Picanto standaard ook geleverd met de Vehicle Stability Management (VSM), Cornering Brake Control (CBC) en Straight-line Stability (SLS) systemen van Kia. Die helpen de bestuurder de controle te behouden bij het remmen en in bochten.

In het interieur beschikt de Picanto over maximaal zes airbags, evenals ISOFIX bevestigingspunten voor een kinderstoeltje.  De auto is uitgerust met een sensor die detecteert of de veiligheidsgordel van de inzittenden achterin is vastgemaakt.

De vernieuwde Kia Picanto wordt volgend jaar zomer op de Nederlandse markt verwacht.