Alle nieuwe auto’s worden op termijn elektrisch

We maken ons op voor een golf aan elektrische auto’s. De tijd dat alleen Tesla heerste in het land der geëlektrificeerde vehikels is allang voorbij. De meeste automerken herpositioneren zich in de markt en pikken een graantje mee. Sterker nog, vanaf 2035 worden er in Europa geen auto’s met conventionele verbrandingsmotor meer verkocht, want dat is vanaf dat moment verboden. Een uitzondering kan zijn dat bestaande verbrandingsmotoren geschikt worden gemaakt voor waterstof. Maar over het algemeen zullen vrijwel alle merken die dan nog bestaan nieuwe fluisterstille wagens produceren die mogelijk een rijbereik halen van vele honderden kilometers op een acculading.


Breed assortiment

Tot die tijd mag de consument zich al verheugen op een breed scala aan nieuwe elektrische auto’s die de kinderziektesfase allang gepasseerd zijn. Daar zitten pareltjes bij, zelfs van Nederlandse makelij. Althans, als het merk van eigen bodem Lightyear anno 2023 weet te overleven en het goedkopere model, Lightyear 2, in de markt weet te zetten. Liefhebbers van sedans gaan hun hart ook weer ophalen, aangezien de sedanvorm met coupé-achtige kont best aerodynamisch te noemen is. De tijd zal het leren.


Zoek je op dit moment een nieuwe elektrische auto? Laat je dan inspireren door het onderstaande lijstje, dat verre van compleet is, maar je een dwarsdoorsnede biedt van wat er op de markt te krijgen is.

 

TESLA MODEL Y RWD

Waar een Tesla tien jaar geleden nog een unieke verschijning was op de Nederlandse wegen, zo is het nu een vrij alledaagse wagen die qua design nog steeds niet gedateerd aandoet. Dat moet je Elon Musk, de baas van Tesla, nageven. Het ontbreekt hem niet aan visie voor de lange termijn. Lange tijd waren de Tesla’s onbereikbaar voor de gewone sterveling. Zelfs de Tesla 3, een compacte middenklasser, was aan de prijs. In de strijd om het grootste marktaandeel dalen de prijzen van de auto’s wel.


Met het vernieuwde model Y komt de wagen binnen het bereik van mensen die hooguit 50.000 euro willen uitgeven aan een nieuwe elektrische auto. Het leuke aan de Tesla model Y RWD is, zoals de naam al aangeeft, dat deze achterwielaandrijving heeft. Tel daarbij op dat je bij het intrappen van het gaspedaal direct bijna vol vermogen hebt op dezelfde achterwielen. Wel is het zo dat de Tesla ten opzichte van de duurdere modellen een elektromotor mist. De beroemde duw in de rug bij vol vermogen ontbreekt enigszins. Gripverlies hoef je niet zo snel bang voor te zijn. Je moet moeite doen om het ESP-lampje (Elektronisch Stabiliteits Programma) te laten oplichten.


Het rijden met de model Y RWD is een combi tussen comfortabel maar toch stevig. De auto is afgesteld naar Europese normen en verrast je met een directe en strakke besturing. In een eigen gebruikersaccount is het opslaan van je persoonlijke rijvoorkeuren eenvoudig. Je voert simpelweg jouw zitpositie, stand van het stuur en spiegels in en je slaat de informatie op. Handig als er meerdere personen in je auto rijden.


Met de accu van 60 kWh heb je een WLTP-bereik van 455 kilometer, ruim voldoende om het land van voor naar achteren door te crossen als het moet. Bij normale typisch Nederlandse weersomstandigheden verbruikt de gestroomlijnde Tesla ongeveer 17,4 kWh/100 km en dat is niet verkeerd in een tijd dat een kWh stroom ook geen koopje meer is.


De bagageruimte in de ‘Model 3’ is van het kaliber om ‘u’ tegen te zeggen. 800 liter aan lege ruimte komt je tegemoet. Je spullen worden gretig door de voornamelijk onder de vloer weggewerkte bagageruimte opgeslokt. Moet de hutkoffer van je schoonmoeder ook mee? Met een druk op de knop beweegt de achterbank naar voren voor nog meer space. Moet zij mee op de achterbank, dan vergeet je de laatste handeling en doe je de koffer in de kofferbak voorin de auto, daar zit immers geen motor. Handig, zo’n ‘frunk’.


DACIA SPRING

Zit je nou niet zo verlegen om prestige en aanzien, maar ben je liever ‘down to earth’? Dat scheelt je dan mooi in de portemonnee. Want de aanschafsprijs van de goedkoopste Spring, een product van het Roemeense budgetmerk Dacia, is 18.285 euro. De ‘duurste’ kost je een paar duizend euro meer. In alle gevallen heeft de nieuwe elektrische auto airco aan boord, ook voor die prijs! Wanneer de overheid het geven van subsidie blijft continueren, dan betaal je onder aan de streep een kleine 15.000 euro voor een gloednieuwe EV.


Bedenk wel dat je voor dat geld geen enorme auto krijgt. Sterker nog, de Spring is qua lengte korter dan een Ford Fiësta. Qua hoogte en breedte komen de afmetingen overeen met de laatste generatie Fiat Panda. Zijn jij en je partner van de grotere kledingmaten, dan wordt het rijden in een Spring een uitdaging. Schouder aan schouder zitten met elkaar is iets dat je op de koop toeneemt. Hoofd- en beenruimte heb je voorin dan weer wel. De beenruimte op de achterbank ontbreekt bijna volledig. Deze ruimte vind je dan wel weer terug in de kofferbak.


Beknibbeld is er ook op het kunnen verstellen van het stuur, deze staat zoals ‘ie staat. De stoel kan niet omlaag en verdere luxe ontbreekt. Voor de sprint van 0-100 km/uur heb je haast een kalender nodig om deze te meten. Tegen die tijd ben je al op de plaats van bestemming, aan de andere kant van de provincie. Een paar tiental kilometers boven de 100 km/h is het over en sluiten met versnellen. Maar wat wil je met maar 44 pk.


De wagen doet, in het Nederlands dan, zijn naam eer aan. Het elektrische wagentje springt in de stad soms alle kanten op, wanneer drempels met een in de stad legale snelheid worden genomen. Korte veerwegen en een stevige demping zijn daar debet aan. Het zwaartepunt is laag dankzij het accupakket, maar toch helt de Spring als een reïncarnatie van de Lelijke Eend behoorlijk over in bochten.


Als je niet om luxe geeft en met je maximaal 1.75 meter lekker rustig wilt toeren in een elektrische auto die door een ruime actieradius met gemak van Nijmegen naar Groningen kan rijden, dan zit je met de Spring goed.

 

KIA EV6

Het Koreaanse Kia timmert aardig aan de weg de laatste jaren. De kwaliteit is er enorm op vooruitgegaan en de modellen zijn goed te pruimen. In 2022 is de elektrische EV6 uitgeroepen tot Auto van het Jaar, en dat is niet voor niets. De concurrentie was moordend, maar wat de doorslag gaf waren de rijeigenschappen van de EV6. Die zijn subliem. Qua styling is het merk vooruitstrevend. Net als je denkt dat het met autodesign niet mooier, futuristischer of gewoon gekker kan, komt een merk als Kia weer met iets totaal anders en aparts.


Zoek je een nieuwe elektrische auto die je via een snellader in no time laadt naar 80% capaciteit? De EV6 heeft met zijn 800-volt systeem de mogelijkheid niveaus boven de 200 kW te laden aan de snellader. In een klein half uur heb je weer de beschikking over een bijna volle accu. Bijna, want boven de 80% gaat het laden dankzij de wetten der natuurkunde een stuk trager.


Neem plaats op de bestuurdersstoel en het lijkt net alsof je in ‘Star Trek’ bent beland. Het bedieningspaneel oogt uit de verre toekomst en overspoelt je met info. Voor iemand die van gadgets, meters en computers houdt is dit een paradijs in het klein. Wel moet je wat je stoel uit als je het touchscreen bedient. Maar verder is het gehele systeem gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te leren begrijpen.


De wegligging is uitmuntend, als een zwevend tapijt, en dit biedt vertrouwen. Geen onverwachte bewegingen, maar pure stabiliteit domineren de rijeigenschappen van de grote EV6. Rij je de 4WD-variant, dan geniet je van de forse boost die je ervaart bij het intrappen van het gaspedaal. Omdat vanzelfsprekend motorgeluid niet te horen is, vallen windgeruis en afrolgeluiden via de banden wél op, meer dan bij andere EV’s in dit segment.

Binnenin hebben alle passagiers zeeën van ruimte, maar omdat de daklijn achter wat afloopt staat de achterbank wat lager, wat een perfecte zitpositie voor mensen met lange benen onmogelijk maakt. Stoelverwarming maakt dan weer veel goed. De achterpassagiers verheugen zich ook op de aanwezigheid van een aantal usb-aansluitingen.


Voor krap 45.000 euro ben je in het bezit van zo’n luxe Kia EV6. Wil je wat meer mogelijkheden zoals een heuse driftstand die je terugvindt in de GT, dan moet je wat dieper in de buidel tasten.

 

 

FORD MUSTANG MACH-E

Bij het horen van de naam Mustang, in combinatie met Ford, krijgt de pure autoliefhebber met benzine in het bloed vrolijk stemmende gedachten. Maar nee, Ford plakt de naam op een bijzonder gelijnd elektrisch model, dat volgens het bedrijf het antwoord is op de elektrische modellen van Volkswagen en Tesla. Dat getuigt van een enorme portie lef. Het model Mustang bestaat al sinds 1964 en als zodanig blijft Ford voorlopig nog wel de muscle car produceren, naast de nieuwe elektrische wagen.


Kenmerken van de oer-Mustang vind je dan ook terug in de voor- en achterkant van de Mach-E. De zogenaamde uit duizenden herkenbare ‘tri bar’ zie je ook terug in de achterlichtunits. Het algehele lijnenspel van de elektrische Mustang verraadt ook zijn afkomst.
Vanbinnen zal het je opvallen dat de uit de V8-Mustang afkomstige dakkapelvormige koepels, de ‘double cowl’, ook zijn verwerkt in de Mach-E. Maar daar houdt de vergelijking op en komen de digitale displays je tegemoet. Dit zelflerende systeem herkent de voorkeuren van de bestuurder en slaat deze voor je op. Jouw persoonlijke schermindeling wordt geladen op het moment dat je je persoonlijke toegangscode ingeeft en de startknop indrukt.


Ondanks de sportief aflopende daklijn wrijf je op de achterbank niet constant met je kruin tegen het hemeltje. De in het oog springende coupé-achtige vorm suggereert iets anders, maar dankzij een slimme designtwist valt het op dat de daklijn iets verder doorloopt dan de koets doet vermoeden. Onopvallend en in het zwart geeft het iets hogere dak je enkele centimeters extra speling, zonder in te boeten op de sportieve lijnen van de Mach-E.


Het rijden in de elektrische Ford is een beleving op zich. De auto is niet echt een strepentrekker, maar toch zit je binnen 5,5 seconden op de 100 km/h. Maar geef in een bocht een peut gas en de kont van de Ford danst in een sierlijke beweging een stapje opzij, om dit direct weer gecontroleerd op te vangen. Een heerlijk speels karakter, waar jij als bestuurder dankzij de directe stuurbewegingen prima op kunt reageren. Besef, de wagen weegt 2.200 kg, maar de gewichtsverdeling is door het accupakket anders dan bij zware conventionele fossiele-brandstof-slurpers.

Je rijbereik met de Mach-E? Officieel 540 kilometer met het 98,7 kWh-accupakket volgens Ford. In de praktijk mag je bij 350 kilometer weer gaan laden. Zeker als je de wagen rijdt zoals hij ertoe uitnodigt.

 


OPEL CORSA E

Opel heeft natuurlijk ook niet stilgezeten tijdens de ontwikkeling van volledig elektrische modellen. Het populaire merk heeft een trouwe schare fans en heeft begrepen dat er veel mensen zijn die graag vasthouden aan het oude vertrouwde. Opel streeft er met de Corsa E zo veel mogelijk naar gelijkenis te houden met de reguliere modellen met drie- of viercilinder motoren. Wil je per se een Corsa die zich al de nieuwste designtaal van Opel heeft eigengemaakt? Dan moet je nog even wachten. Anders is de 11kW Level 2 wat voor jou. Vlot ogend, maar lekker alledaags. Sterker nog, de elektromotor zit gewoon onder de motorkap en laden doe je waar normaal de tankdop zit. Alleen de geur van benzine ontbreekt.


Ondanks dat de Corsa geen grote auto is, zit je toch als een koning op de bestuurdersstoel. Je neemt vanzelf een relaxte zithouding aan, iets lager dan je waarschijnlijk gewend bent. Je kunt gemakkelijk bij het centraal geplaatste rechthoekige touchscreen dat zich enigszins traag laat bedienen. Heb je van nature geen haast met alles, dan is dit niet storend.


De bijna 1.500 kg zware Opel heeft een elektromotor die maximaal 136 pk levert en dat is ruim voldoende. Het zwaartepunt ligt laag en dat komt de rijbeleving ten goede. Verwacht echter geen ouderwetse Corsa GSI-taferelen, daarvoor is de Corsa E iets te braaf. Voor het reguliere woon-werkverkeer of een hippe rit door de stad heb je meer dan voldoende gemak van de auto.


Het grote voordeel en zijn unique selling point is toch wel de ruime actieradius van 314 kilometer, gezien z’n kleine accu van 50 kWh. Tel daarbij op dat het laden van zo’n kleine accu relatief snel gaat met een voor 1.000 euro verkrijgbare driefasenlader, en je hebt een prima deal met de Corsa.

 

LUCID AIR

Je kunt natuurlijk ook voor pure luxe gaan en je direct onderdompelen in alles wat een nieuwe elektrische auto je maar kan bieden. Je komt dan bijvoorbeeld uit bij de Lucid, een Amerikaans slagschip dat uit de toekomst lijkt te komen. Modelnamen zoals de Dream Edition en Grand Touring brengen je gemakkelijk in vervoering. Voor de prijs van een Friese tussenwoning rij je in een vierwielaangedreven en 1.200 pk sterke wagen (model Air Sapphire) die je in 1,9 seconden naar de 100 km/h katapulteert. Ben je bang dat je maag dat niet aankan, dan is er ook een instapversie die met zijn 480 pk je hersenen wat minder klutst. Afhankelijk van welke versie je kiest geniet je van een rijbereik dat tussen 660 en 830 kilometer ligt, gemeten naar de strenge EPA-methode. De WLTP-actieradius valt daarmee iets gunstiger uit.


De Pure is de basisversie, die nog steeds is voorzien van alle gemakken die je maar kunt wensen op automobiel gebied. Overbodig te zeggen dat er alles aan gedaan is om je te laten rijden als een vorst. De gebruikte materialen zijn van een hoger niveau dan bij Tesla en Cadillac, maar haalt het net niet in vergelijking met Mercedes. Terwijl Lucid zich wél met dit premiummerk vergelijkt. Maar geef ze eens ongelijk.

 

VOLKSWAGEN ID BUZZ

Volkswagen timmert ook goed aan de weg met elektrische modellen als de ID 3 t/m 6, maar heeft ook weer ─ pure nostalgie ─ een iconisch model op de markt gebracht. Het is misschien niet waar de pure liefhebbers met hippielevensstijl op hadden gehoopt. De ID Buzz heeft het toch in zich om in één adem met de bekende T1 te mogen worden genoemd. Al hangt dit natuurlijk af van het sentimentele gevoel van de autofanaat en de tijd waarin we leven.


Verrassend genoeg ligt de ID Buzz stabiel op de weg. Van overhellen in een bocht is bijna geen sprake. Vaak gezegd, maar ook hier ligt dat aan het onder de vloer weggewerkte accupakket. Tel daarbij op dat Volkswagen donders goed weet hoe ze een busje in elkaar moeten schroeven. Daar is de prijs dan ook naar. Voor bijna 70.000 euro ben je de nieuwe eigenaar van een ID Buzz, hoewel er modellen komen die 20% goedkoper zullen zijn.


Voor die prijs is het wel teleurstellend dat er in de Volkswagen veel en hard plastic is gebruikt. Het doet afbreuk aan de beleving die je in zo’n busje wilt ervaren. Voor de koerier die een Cargo-versie bestelt maakt dat misschien niet zoveel uit. Maar in een vijfpersoonsauto waar het hele gezin een plekje in verovert, verwacht je beter dan dat.


Je rijdt hoe dan ook onderscheidend. Je kan zelfs zeggen dat je een bepaald statement maakt met het rijden in de ID Buzz. Maar of er wéér een love and peace-beweging uit ontstaat? Die tijd komt waarschijnlijk nooit meer terug.