Als je op zoek gaat naar een nieuwe elektrische auto die ook nog eens goedkoop moet zijn, dan valt het op dat er onder de 40.000 euro niet veel te krijgen is. In 2023 zijn de meeste elektrische auto’s die dat jaar nieuw zijn geproduceerd, nogal kostbaar. Niet alleen vanwege de techniek, maar ook omdat veel van dit soort wagens van het formaat SUV zijn en afgeleid van premium merken. Er is op dit moment een wedloop gaande onder autofabrikanten, wie een solide plaats in de markt gaan veroveren als het op elektrisch rijden aankomt. Want dit gaat in de tweede helft van de 21e eeuw het automobiele beeld bepalen.


Vrijwel alle elektrische auto’s zijn niet veel ouder dan 13 jaar. Rond 2010 verscheen de Nissan Leaf ten tonele, met toen nog een beperkte actieradius. Ook de Peugeot Ion en de Fiat 500 lieten van zich spreken. Er zijn inmiddels dus al redelijk wat elektrische occasions te vinden. Goedkope elektrische auto’s die nog niet al te veel kilometers hebben gedraaid en inmiddels ook prima betaalbaar zijn. Natuurlijk is de techniek iets minder verfijnd en is de actieradius ook niet om over naar huis te schrijven. Maar als je op zoek bent naar een auto die je in een straal van 50 kilometer om je woonplaats gaat gebruiken, dan is dat geen struikelblok.


Maar er is ook goed nieuws nu de ontwikkeling van elektrische auto’s in een stroomversnelling is gekomen. Accu’s worden efficiënter; de productiekosten van lithium-ion-accu’s zijn sinds een jaar of tien al circa 90% gedaald. Een auto op stroom wordt snel betaalbaar voor de grote massa. Daarnaast is China met een enorme inhaalslag bezig als het gaat om de productie van auto’s. Waar ooit de populaire auto’s met verbrandingsmotor uit andere Aziatische landen kwamen, zo komen de elektrische varianten nu vooral uit China.


In de volgende opsomming raak je bekend met een aantal goedkope elektrische auto’s. Sommige zijn vrijwel nieuw en andere wagens hebben al een kleine tien jaar levenservaring. De grootste afschrijving is daar al vanaf. En een greep uit de auto’s die daar tussenin zweven. Een ruime keuze zodat je vertrouwd raakt met het fenomeen elektrisch rijden zonder dat de aanschaf van zo’n auto je een vermogen kost.
natuurlijk kan het zijn dat je nog vragen hebt na het lezen van het artikel. 

 

 

JAC IEV7S (ES2)

Waar Chinese autofabrikanten vroeger schaamteloos kopieën maakten van Duitse premium auto’s en daar mee weg kwamen, zo onafhankelijk bouwen ze nu elektrische wagens. Er wordt nog steeds gegrabbeld uit de onderdelenton van Europese merken, maar JAC is wat dat betreft meer op zichzelf. De einzelgänger, maar zeker niet schuchter als je naar zijn uiterlijk kijkt.


Geen illegale snelheden op de A1

De wagen heeft wat weg van de Engels klinkende, maar in China gefabriceerde MG ZS EV. De JAC is wat korter in z’n wielbasis dan de MG en heeft een wat kleiner accupakket (39kWh), waarmee de elektrische compacte cross-over ongeveer 240 kilometer op ver komt. Met 114 pk versnelt de JAC in krap 12 seconden naar de 100km/h. De naald van de snelheidsmeter wil nog wel richting de 135 kruipen, maar daar houdt het mee op. Net genoeg om na 7 uur ’s avonds op de snelweg de snelheidslimiet iets te overschrijden, zonder geflitst te worden. De linkerrijstrook langdurig bezetten op de Duitse Autobahn is daarmee keine Option.


Joystick

Vanbinnen merk je duidelijk dat er is bespaard op het interieur. Het doet hier en daar wat retro aan. De versnellingspook heeft iets weg van een Commodore 64-joystick en de klokkenwinkel had misschien erg futuristisch geleken in een auto uit de jaren 90, maar in een elektrische auto anno 2023 voelt het gedateerd aan. Het infotainmentsysteem blinkt ook niet uit in innovativiteit en heeft een bescheiden plek gekregen onder de ventilatieroosters. Het verbruik is hierop niet af te lezen, alleen hoeveel kilometer je per kWh rijdt. Maar ook die gegevens zijn niet erg betrouwbaar.


Wennen aan de transmissie

Het is best bijzonder dat de automaatbak van de JAC IEV7S geen P-stand heeft. Als je wilt parkeren zet je de bak in de N-stand om daarna de elektronische handrem aan te trekken. Alleen op het scherm lees je af of je de bak in D of in R hebt staan. Kwestie van wennen. Ben je eenmaal aan het sturen met de JAC, merk je toch dat de wagen van goede kwaliteit is. De besturing is vrij direct en de elektromotor benut alle 114 paarden op een krachtige manier.


Opladen

Leg je de JAC aan het stopcontact van het standaard type, dan ben je een avond en een nacht zoet om te laden van 10-100%. Met een 1-fase wallbox halveer je deze tijd, afhankelijk van hoeveel kW er door de kabel stroomt. Aan een snellader ben je in 40 minuten weer bijna volgeladen, maar dit kost weer meer.

 

 

Redelijke prijs voor een nieuwe EV

Voor ongeveer 30.000 euro heb je een nieuwe, maar relatief goedkope EV voor de deur staan. Een JAC die weliswaar niet up to date is, maar best comfortabel en aangenaam rijdt. Zakelijk kun je er prima mee voor de dag komen en ook je gezin vindt een plekje in de redelijk ruime volledig elektrische wagen.




FORD FOCUS Electric

De Focus is één van de automodellen die vrijwel ongewijzigd bleven bij de elektrificatie. De auto bestond gewoon naast z’n ongeveer identieke broertjes. Alleen zijn front deelt de wagen met zijn Amerikaanse evenknie. De auto werd ontwikkeld in de tijd dat de hype rond elektrisch rijden serieuze vormen begon aan te nemen. Ford liet met de Focus zien bij de tijd te zijn en op het gebied van elektrificatie zijn mannetje te staan. Anno 2023 zie je dat terug in bijvoorbeeld de Ford Puma.


Doorontwikkeld model

De Focus was al helemaal doorontwikkeld voordat er een elektromotor in werd geplaatst. Dat merk je aan de verfijnde en befaamde rijeigenschappen die je al van de conventionele Focus gewend bent. Andere merken hebben volledig nieuwe modellen moeten ontwikkelen, ─ met bijbehorende kinderziektes ─ alleen bedoeld voor het elektrische rijden. Omdat de Focus al jaren daarvóór de tekentafel had verlaten moest er voor de elektrificatie een plaats worden gezocht voor de accu’s. Deze vonden een plek achter de achterbankleuning, verzonken onderin een speciale kast. Dat heeft als nadeel dat het zwaartepunt van de Focus in de kont zit. Vooral in bochten valt je het zompige karakter van de 1.700 kilo zware Ford op. Het weggedrag is niet te vergelijken met het overbekende sportieve weggedrag dat soortgelijke Fords op benzine of diesel hebben.


Geen ‘vluchtauto’

Dat je de Ford Focus alleen moet aanschaffen wanneer je ‘in de buurt’ blijft, merk je aan het beperkte rijbereik. Met een accupakket dat een capaciteit van 23 kWh heeft rij je niet even naar de horizon. In de praktijk is de reikwijdte van de auto ongeveer 120 kilometer. Dat zou nog niet zo’n probleem zijn als je de e-Focus binnen een zucht weer kon opladen. Maar door de enkelfase 32 ampère-aansluiting sta je vier uur langs de kant voordat je de auto weer kunt aantrappen. En snelladen zit er niet in met deze 10 jaar oude Focus.


Ondanks dat de Focus nieuw behoorlijk aan de prijs was, is een occasion goed betaalbaar. Tussen de 10.000 euro en 15.000 euro is een overigens best zeldzame elektrische Ford Focus Electric van jou.

 

PEUGEOT ION (CITROËN C-ZERO, MITSUBISHI I-MIEV)

De Peugeot Ion hoort samen met de C-Zero van Citroën en de I-MIEV van Mitsubishi tot een geëlektrificeerde drie-eenheid, met dank aan een Frans-Japanse samenwerking op automobiel gebied. De autobedrijven sloegen de handen ineen en namen het voortouw in de wedloop naar de eerste echte elektrische auto die goed inzetbaar zou zijn in het dagelijkse leven. Je hebt niet veel power nodig; 64 pk stuwt de goedkope elektrische auto via de achterwieltjes naar voren. Bij 130 km/h is de koek op, maar die snelheid haal je niet in de stad. Als het goed is.


Venijnig stuiterballetje

Natuurlijk, je ziet aan het design van de kleine auto dat ze stamt uit het vorige decennium, uit een tijdperk dat er nog echt gepionierd werd op automobiel-elektrisch gebied. Van de looks moet(en) de Peugeot (en zijn tweelingzusjes) het niet hebben. Maar daar koop je de auto ook niet voor. Je wilt goedkoop elektrisch rijden met een wagen die je alleen in de stad gebruikt en die gemakkelijk te parkeren is. Je moet wel tegen het gestuiter over verkeersdrempels kunnen, want het wagentje geeft alle bobbels en bumps gretig aan je stuitje door. De auto is behoorlijk onderstuurd wanneer je de rotonde enthousiast rondjaagt. Neem de tijd, of het karretje straft je genadeloos af.


In de stad staat de kleine EV z’n mannetje

Je verwacht in een auto van amper 3,5 meter in lengte weinig luxe aan boord, maar dat valt nog best mee voor een goedkope elektrische auto van dit formaat. Het interieur ziet er netjes uit en verrassend genoeg is er opvallend veel binnenruimte. Meestal is het motorgeluid van een oudere benzine- of dieselauto behoorlijk overstemmend in een gebakje uit het A-segment. Uiteraard heb je daar in een elektrische auto geen last van en dat is echt heerlijk om te ervaren. Tel daarbij op dat een peut gas geven betekent dat je ook écht van je plek komt en je hebt aan de Ion, of de C-Zero/I-MIEV een fijne stadsauto. Voor een Ion of een van z’n zusjes vanaf bouwjaar 2011 betaal je nog geen 7.500 euro. Vaak zijn de wagentjes dan net ingereden.

 

 


KIA e-SOUL

Waar de oer-Soul op fossiele brandstof eerder het veld moest ruimen wegens gebrek aan populariteit, zo stond de e-Soul plotseling op uit de vergetelheid en presenteerde moederbedrijf Kia de cross-over als haar eerste elektrische auto. Juist vanwege de aparte koetsvorm die de cross-over heeft, verdween de Soul uit de Nederlandse prijslijsten. Wij conservatieve Hollanders waren er in 2009 nog niet klaar voor. Uiteindelijk bleek dat de Soul goed in elkaar was gezet door de Koreanen.

Bagage thuislaten?

De auto staat wat hoog op z’n poten en daarom is het accupakket onder de wagen verstopt. Het zwaartepunt is hierdoor laag en de balans van de e-Soul is in orde. Nadeel van al die stroomopslag is wel dat je inlevert op je bagageruimte. In de kofferbak kun je een schamele 280 liter kwijt. Dat is minder dan in een Renault Zoe, en dat is niet bepaald een grote auto. Een ritje naar de bouwmarkt om zakken tuinaarde te halen terwijl je al een paar kratten bier achterin hebt staan? Laat het bezorgen. De Kia kan het niet kwijt. Ja, op de achterbank, als je schoonmaken niet erg vindt.


Goed overzicht op de weg

Als je graag overzicht wilt houden in het verkeer om je heen zit je met de e-Soul goed. Wanneer je plaatsneemt achter het stuur merk je dat je nogal ‘op de bok zit’, om maar even de auto’s van honderd jaar geleden erbij te halen. Je hebt genoeg ruimte om je heen, maar de zithouding is verre van sportief. Toch is de e-Soul niet vies van een beetje power leveren wat dat betreft. De elektromotor is goed voor 110 pk en een fors koppel van 285Nm, direct leverbaar vanaf stilstand natuurlijk. Maar, de e-Soul is wel afgesteld op het kunnen behalen van de maximale actieradius en die is 170 kilometer. Helemáál losgaan is er daarom niet bij. Bochten aansnijden is de relatief zware elektrische auto geen fan van. Het is wennen om met 1.500 kg aan staal en accu’s een sierlijke U-bocht te maken. Gelukkig is de wagen niet stug afgeveerd en breng je er verder heel wat comfortabele uren in door. Ideaal is het afremmen op de elektromotor wanneer je het gaspedaal loslaat. De remenergie wordt teruggewonnen en dit geeft je weer wat extra rijbereik.


Voor een Kia e-Soul uit pak ‘m beet 2015 betaal je vandaag de dag een kleine 15.000 tot 18.000 euro. Daarmee heb je een vrij complete wagen met luxe zoals regen- en lichtsensoren, stoelverwarming en navigatie. Lichtmetalen velgen maken van de Kia een leuke verschijning. Een elektrische auto waar je nog jaren plezier van hebt.



RENAULT ZOE

Een automerk dat ook al een tijdje meedraait in de wondere wereld van de elektrische autotechniek is Renault. Een kleine tien jaar geleden was de Zoe de belangrijkste EV. Het is een aaibaar ogende auto die een neef van de Clio lijkt te zijn. De maten komen sowieso overeen, alleen heeft de Zoe een ruimere kofferbak vanwege het ontbreken van een brandstoftank. Met een beetje fantasie zie je in het front van de Zoe een ondeugend kijkend smoelwerk dat bij menigeen in de smaak valt.



 

Bij de les

Net als op de kermis in de botsauto’s merk je dat ook de Zoe lekker direct reageert op het stroompedaal. Geen aarzeling, maar de wagen geeft gewoon acte de présence. Zeker binnen de bebouwde kom is de kleine elektrische auto heer en meester en laat hij andere auto’s al snel z’n achterbumpertje zien. Maar dat is geen straf om naar te kijken. Twee guitige achterlichten staren de bestuurder die achter de Zoe rijdt aan. Ze hebben in de verte iets weg van de koplampen van de pompeuze Lancia Thesis, de grote nogal eigenzinnige benzineslurper uit 2003.


Bewustwording

Renault was zich ervan bewust dat de Zoe niet erg ver zou komen op een lading. Alles in de cockpit is afgestemd op alertheid in verband met het verbruik. Want na een ritje Amsterdam – Den Helder is de accu nagenoeg leeg. Dus geen ouderwetse tellers in het dashboard, maar een compleet instrumentarium dat je informatie geeft over de accustatus, de actieradius en ook nog je rijgedrag. Dit alles wordt begeleid met een vermogensmeter zodat jij je bewust bent van het energieverbruik van de Renault Zoe.


Aan de stekker

Opladen kan niet met een oude vertrouwde stekker in een gewoon stopcontact. Je hebt een wallbox nodig (tot 3,7 kW, 6 tot 8 uur laden) of je laadt de Zoe aan een laadpaal (tot 11 kW, 2 tot 3 uur laden). Snelladen kan ook en dat doe je in een half uur (43 kWh).


De prijzen voor een goedkope elektrische auto zoals de Renault Zoe liggen anno 2023 rond de 8.000 à 10.000 euro. Vaak hebben dit soort auto’s dan nog geen 100.000 kilometer gereden. Maar voor de lange afstanden was de Zoe toch al niet bedoeld.

 

 

RENAULT TWIZY

Er wordt weleens gezegd; ‘Denk buiten de gebaande paden’. Dat is zeker van toepassing op de Renault Twizy, een elektrische vierwielige scooter auto met een gewoon autokenteken. In eerste instantie lijkt het alsof Renault het nodig vond gevoel voor humor te laten zien, maar bij nadere inspectie is de uit z’n krachten gegroeide golfkar nog zo slecht niet. Woon en werk je in de grote stad en wil je onafhankelijk blijven van het openbaar vervoer? Dan is de tweepersoons Twizy een uitstekend alternatief. Wel alleen gebruiken met goed weer. Een Twizy is vrij open gebouwd om claustrofobische mensen tegemoet te komen, dus een herfststorm ga je niet ongeschonden overleven in de Renault.



Eigenzinnig met een identiteitscrisis

De jonge en hippe stedeling heeft met de opvallende Twizy een absolute fun-auto. Met z’n niet-geïntegreerde wielen lijkt de Twizy een gebochelde klein gebleven bastaardzoon van een Donkervoort, die sportwagen uit Lelystad. Maar juist die eigenwijze uitstraling maakt de het autootje geliefd bij mensen die graag anders dan anderen willen zijn. Wie doet je wat, de 2,32 meter lange vierwieler weegt nog geen 500 kg, rijdt maximaal 80 km/h en keren kun je bij wijze van spreken zelfs op een voetpad dankzij een draaicirkel van slechts 6,8 meter.


Niet tochtdicht

De Ring A10 pakken kan en mag natuurlijk, maar alleen als het rustig is. Door de open structuur van het wagentje kun je je een beetje onveilig voelen tussen al dat verkeersgeweld. De Twizy bestaat ook mét portieren, maar nog steeds met open ramen. Buiten een gewone verplichte veiligheidsgordel is er ook nog een schouderriem gemonteerd. Op de plaats van bestemming parkeer je de Twizy desnoods dwars in een parkeervak, het kan allemaal.


Meer dan 100 kilometer rijden met een Twizy

Thuis gooi je de auto aan de lader, gewoon een huis-tuin-en-keukenlader die je in het stopcontact steekt. In drie en een half uur heb je weer 100 tot 115 kilometer rijbereik ‘bijgetankt’, het maximale wat de Renault aankan op een enkel lading. Genoeg voor de toeristische route door Rotterdam.


Twee uitvoeringen!

Let er bij aankoop op dat er twee varianten zijn: eentje die maximaal 45 km/h gaat en waar je met een brommerrijbewijs ‘op’ mag. De andere is de hiervoor beschreven auto met een maximumsnelheid van 80 km/h. Prijzen beginnen bij 6.000 euro.

 

 

NISSAN LEAF

In je zoektocht naar goedkope elektrische auto’s mag je de pionier van het volledig elektrisch rijden niet overslaan. Nissan was de eerste fabrikant die een in serie gebouwde elektrische auto op de markt bracht. Deze Leaf schopte het direct tot Auto van het Jaar 2011. Zo lang is het alweer geleden. Deze eerste generatie was zó populair dat er inmiddels genoeg occasions te vinden zijn, voor een vriendelijke prijs. Je krijgt daarvoor een wagen met een voor deze tijd wat beperkte actieradius (175 kilometer volgens Nissan, maar in de praktijk ongeveer 110 kilometer bij gemiddelde weersomstandigheden).

 

 

Lijkt lief, maar is verrassend rap

Als je kunt leven met het beperkte rijbereik heb je met de Leaf een ruime gezinswagen van bijna 4,50 meter in lengte. De auto is wat aan de zware kant met z’n 1.525 kg, maar die massa zit lekker laag. De elektromotor laat 109 paarden los op de voorwielen en heeft een prettige aandrijflijn. Geen auto om mee te sukkelen van dorp tot dorp, maar een alleraardigst bommetje die je uitnodigt om lekker sportief mee te sturen. Een Golf GTi laat je in het stof bijten als je ‘m verrast met de capaciteiten die je Leaf qua acceleratie heeft.


Hoge topsnelheid

Dat is het grote voordeel van een elektromotor: je hebt direct al het koppel vanaf stilstand tot je beschikking. Het nadeel van een te sportieve rijstijl is dat de energiemaatschappij zo’n beetje met je mee moet rijden om je wagen opgeladen te houden. Na 80 kilometer planken ben je door je 24kWh-capaciteit heen. Je bent er dan wel achter dat de door Nissan opgegeven topsnelheid van 140 km/h wat aan de bescheiden kant was. Het kan nóg iets sneller dan dat.


Eenvoud

Op je instrumentarium wordt alles, hoe kan het ook anders, digitaal weergegeven. Ook daar liep Nissan alvast op vooruit. Geen meters met een naald op een wijzerplaat, dat past niet bij het karakter van de Leaf. Vooral de snelheid is in beeld en verder zie je actuele informatie over het verbruik.


Voor het lieve bedrag van 8.000 euro heb je al een Nissan Leaf van de eerste generatie bij je thuis staan. Een prima elektrische gezinsauto waar de grootste afschrijving al vanaf is.