De Kia EV9 presteert uitstekend onder alle omstandigheden, zelfs in de extreme kou. Tijdens de wintertests in Arjeplog, Zweden heeft het nieuwe topmodel van Kia zich bewezen op het gebied van rijeigenschappen, accumanagement en opladen. De ingenieurs van Kia hebben hier bovendien het Traction Control System geoptimaliseerd om optimaal te presteren op sneeuw en ijs.

"Het is een mythe dat elektrische auto's niet geschikt zijn om mee in de sneeuw te rijden", zegt Gunther Frank, General Manager Development Project Operations. “Met de Kia EV9 hebben we bewezen dat we over de technologie beschikken om uitdagingen op het gebied van laadsnelheid en prestaties bij koud weer het hoofd te bieden.”

Accuconditionering en EV Routeplanner optimaliseren de laadervaring

Onder optimale omstandigheden heeft de Kia EV9 een verwachte range van van meer dan 541 km (WLTP). En door zijn ultrasnelle 800V-laadtechnologie kan hij binnen slechts 15 minuten maximaal 239 km actieradius bijladen. Zoals bij alle EV's kan rijden in extreme hitte of extreme kou echter leiden tot langzamer opladen en een kortere actieradius.

“Net als het menselijk lichaam heeft ook een accu een bepaald temperatuurbereik waarbij deze zich het prettigst voelt”, zegt Frank. “Binnen dit bereik kan de accu optimaal presteren tijdens het rijden en het opladen. Om ervoor te zorgen dat de accu ook onder minder gunstige omstandigheden optimaal presteert, hebben we state-of-the-art technologieën geïmplementeerd.”

Een van deze technologieën is batterijconditionering, bekend van de Kia EV6. Accuconditionering zorgt ervoor dat de accu wordt voorverwarmd voordat deze wordt opgeladen. Door een optimale batterijtemperatuur te bereiken voordat het opladen begint, kan de EV9 ook onder koude omstandigheden ultrasnel laden.

Om de laadervaring nog verder te verbeteren, is de EV9 voorzien van de EV Route Planner die automatisch laadpunten in de te navigeren route kan programmeren wanneer ze nodig zijn. Het systeem analyseert real-time voertuiggegevens en de geselecteerde route. Wanneer de geschatte elektrische actieradius onvoldoende is om de bestemming te bereiken, stelt het systeem mogelijke laadstations voor om aan de route toe te voegen. Kia-rijders hoeven hiermee geen tijd meer te besteden aan het plannen van hun routes op basis van de beschikbaarheid van laadstations - de EV9 doet dit volledig automatisch. De EV Route Planner werkt samen met de batterijconditionering om de batterij onder koude omstandigheden voor te verwarmen wanneer een snellaadpunt in aantocht is.