Mazda Motor Corporation heeft vandaag zijn financiële en verkoopresultaten van het afgelopen boekjaar bekendgemaakt. De onderneming verkocht wereldwijd 1.110.000 voertuigen in die periode van twaalf maanden, eindigend op 31 maart 2023

Als gevolg van een sterkere focus op verkoopherstel, kostenverlaging en variabele winstverbetering zorgden de verkoopprestaties van Mazda voor een netto-omzet van ¥ 3.826,8 miljard (€ 27,1 miljard*), een stijging van 23% ten opzichte van vorig jaar, wat resulteerde in een positief bedrijfsresultaat voor het volledige boekjaar van ¥ 142 miljard (€ 1 miljard*) en een nettowinst van ¥ 142,8 miljard (€ 1,012 miljard*), een stijging van respectievelijk 36% en 75%.

Noord-Amerika blijft Mazda’s grootste markt met een verkoopvolume van 407.000 eenheden in dit boekjaar (-7% ten opzichte van vorig jaar), mede door de lokale lancering van de Mazda CX-50, de Mazda CX-30 en andere modellen.

In Mazda’s thuismarkt Japan werden 165.000 eenheden verkocht in het volledige boekjaar (+11% % ten opzichte van vorig jaar). China, Mazda’s grootste markt in Azië, sloot het boekjaar af met een verkoopvolume van 84.000 eenheden.

In Europa daalde de verkoop over het hele boekjaar met 16% tot 160.000 eenheden, maar Mazda sloot het jaar af met een sterk vierde kwartaal met een groei van 21% ten opzichte van vorig jaar, die vooral te danken was aan Mazda's geëlektrificeerde modellen zoals de Mazda2 Hybrid en de Mazda CX-60 Plug-in Hybrid.

De verwachtingen van Mazda voor het volledige boekjaar tot maart 2024 zijn positief voor alle markten, inclusief de Europese, waar een verkoopvolume wordt verwacht van 189.000 eenheden (+18% % ten opzichte van vorig jaar). Wereldwijd verwacht Mazda een verkoopvolume te gaan halen van 1.300.000 eenheden.

Mazda volgt het ondernemingsklimaat op de voet en voorspelt op basis daarvan een netto-omzet van ¥ 4.500,00 miljard (€ 32,3 miljard*), een bedrijfsresultaat van ¥ 180,0 miljard (€ 1,2 miljard *), en een nettowinst van ¥ 130,0 miljard (€ 935,2 miljoen*) voor het volledige boekjaar tot 31 maart 2024.

De komende maanden gaat Mazda door met het uitwerken van initiatieven voor de ontwikkeling van toekomstige elektrificatietechnologieën, de aankoop van batterijen en de CO2-reductie, onder meer het inzetten van multi-elektrificatietechnologieën, waarbij de introductie van PHEV's en mild-hybrid toepassingen zal worden uitgebreid naar ‘Large Products’, zoals aangegeven in het managementbeleid tot 2030.