• Kia EV9 biedt het comfort en gebruiksgemak van een SUV met drie zitrijen, zonder in te leveren op rijdynamiek
  • Uitzonderlijk comfortabele én dynamische rijkwaliteit door multi-link achteras, frequentieafhankelijke demping en speciaal ontwikkelde, extra stille banden
  • Traction Control System en vierwielaandrijving staan garant voor veilig en stabiel elektrisch rijden, ook op zand, sneeuw en modder

De EV9 van Kia biedt met zijn speciale ophangingsconcept, geluiddempende banden en vierwielaandrijving de ultieme mix van hoogstaand comfort en dynamiek. Om de beste rijkwaliteit te bieden, hebben de engineers van Kia de EV9 in Papenburg, Duitsland tot het uiterste gedreven op verschillende ondergronden, waaronder droge en natte wegen, uitdagend ruig en hellend terrein. 

“Het ontwikkelen van een elektrische SUV brengt verschillende uitdagingen met zich mee”, zegt Daniel Junker, Advanced Engineer for Ride & Handling. “Om elk aspect van het rijgedrag en het comfort zo goed mogelijk te finetunen, testen en ontwikkelen we op verschillende terreinen in heel Europa.”

Puntjes op de i

De engineers voerden op het testterrein in Papenburg onder meer dynamische rijstrookwisselingen uit op een hogesnelheidsovaal met meerdere rijstroken en schuine bochten, om zo ook een veilig rijgedrag op de limiet te kunnen garanderen.

De EV9 is eveneens uitvoerig getest op een racebaanachtig circuit met weinig grip dat constant wordt besproeid met water. Hier werden de banden en ophanging tot in detail getest op grip en veiligheid. 

Het testteam heeft ook de laatste puntjes op de i gezet op het gebied van comfort. De EV9 ís uitvoerig getest op verschillende soorten wegdek met kuilen, putdeksels en drempels. Hier werd de ideale afstemming van de vering en stabilisatorstangen in combinatie met de bijpassende afstemming van de schokdempers bereikt om ervoor te zorgen dat de EV9 onder alle omstandigheden een compromisloze en uitgebalanceerde rijkwaliteit biedt.

Uitdagingen

De fijnafstemming van de rijkwaliteit van een EV brengt zijn eigen uitdagingen met zich mee die verschillen van een auto met verbrandingsmotor. Een belangrijk verschil is het hogere gewicht dat de grote accu met zich meebrengt. Bij de Kia EV9 is deze geïntegreerd in de onderste laag van het chassis van het E-GMP-platform. De ingenieurs hebben slim gebruik gemaakt van dit lage zwaartepunt om de voertuigdynamiek (rolbewegingen en een dynamische gewichtsverdeling) te stabiliseren, wat heeft geresulteerd in een verder verbeterde wegligging in bochten. 

"Stel je voor dat je een hoek om rent terwijl je een kan water draagt - als je de kan op heuphoogte houdt, ben je veel stabieler dan wanneer je diezelfde kan op je hoofd zet", zegt Junker.

Bij de ontwikkeling van de EV9 hebben de Kia-ingenieurs het perfecte evenwicht gevonden tussen comfort en prestaties, wat betekent dat deze Kia één van de best rijdende SUV’s in zijn segment is. De EV9 is ook leverbaar met vierwielaandrijving, voor een nog snellere acceleratie en een dynamischer rijgedrag. Hij levert voor een grote elektrische SUV ook uitstekende stuur- en remprestaties. De Kia EV9 beschikt over een innovatieve, regeneratieve remcontrole, waarmee de SUV energie kan recupereren die anders verloren zou gaan bij het remmen.

De lichte Integrated Electric Motor Booster (IEB) van de tweede generatie vermindert het totale gewicht van het remsysteem voor meer efficiency. De speciale remsoftware verlaagt samen met het Downhill Brake Control (DBC) automatisch de voertuigsnelheid bij bergafwaarts rijden. Al deze factoren hebben een directe invloed op het comfort, aangezien de auto efficiënter rijdt, waardoor het verbruik daalt en er minder geladen hoeft te worden.

Optimaal comfort

Kia heeft de EV9 zorgvuldig geoptimaliseerd om alle inzittenden maximaal comfort te bieden. De nieuwe geometrie van de multi-link-voorwielophanging resulteert in een vermindering van rijtrillingen die naar het interieur worden overgebracht. Het zelf nivellerende achterdempersysteem verbetert zowel de prestaties als de stabiliteit in beladen toestand. De EV9 staat bovendien op  speciaal ontwikkelde banden die extra stil en comfortabel zijn, ook bij hoge snelheden. 

De Chassis Domain Control Unit (CDCU), een gecentraliseerd besturingssysteem, beheert alle technologieën die van invloed zijn op het rijgedrag inclusief de remsystemen, het Electronic Stability Control (ESC) en Dynamic Torque Vectoring, dat via motorkoppelcompensatie in bochten zorgt voor extra stabiliteit. 

Crosswind Stability Control is een ander belangrijk systeem voor grote EV’s. Deze intelligente technologie zorgt voor subtiele rem- en stuurkoppelingrepen bij een sterke zijwind, waardoor de EV9 in het midden van zijn rijstrook blijft.

De Kia EV9 kan dankzij Terrain Mode Select op verschillende uitdagende ondergronden rijden. Bestuurders kunnen met een knop op het stuur de Mud-, Sand- of Snowmodus selecteren, waarbij elke modus een optimale afstemming biedt voor de koppelverdeling en de chassisinstellingen om de grip te maximaliseren.