Porsche presenteert aanstaande donderdag de nieuwe, volledig elektrische Macan. De onthulling van de tweede generatie van de succesvolle SUV in Singapore is live te volgen via de Porsche Newsroom. Michael Mauer, Vice President Style Porsche, geeft alvast inzicht in de uitdagingen tijdens het ontwerpproces.

Kort voor de wereldpremière van de nieuwe Porsche Macan bespreekt Michael Mauer de uitdagingen die kwamen kijken bij het vernieuwen van het vertrouwde ontwerp van deze succesvolle SUV. "De nieuwe Macan is het eerste model dat we binnen een bestaande, modellijn elektrificeren," zegt de Vice President Style Porsche. Volgens hem moet elke nieuwe sportauto niet alleen duidelijk worden herkend als een Porsche en de betreffende uitvoering, maar ook worden gezien als ‘het nieuwe model'. Mauer gelooft dat deze visuele consistentie cruciaal is voor Porsche. “Het vinden van de juiste balans tussen ‘typisch Porsche’ en ‘innovatief’ is soms een lastige opgave” geeft de designer toe.

Nieuwe aandrijflijn biedt flexibiliteit maar brengt uitdagingen met zich mee

De overstap van de verbrandingsmotor naar een volledig elektrische aandrijflijn in de Macan vormde een uitdaging voor het Style Porsche-team, maar bood ook nieuwe kansen. “De technische vereisten van de auto zijn altijd fundamenteel,” vervolgt Mauer. “Dit wordt in een zeer vroeg stadium overwogen, gelijktijdig met het proces waarbij de basis lay-out en verhoudingen van de auto worden bepaald. Dat is cruciaal: de karakteristieke Porsche-flyline zou niet mogelijk zijn met zomaar elke indeling of rangschikking van de diverse componenten in de auto." 

De elektrische aandrijflijn biedt nieuwe vormen van flexibiliteit, maar brengt ook uitdagingen met zich mee: “Het verwijderen van het motorblok stelt ons in staat om de kenmerkende vorm van de voorklep te verbeteren. Tegelijkertijd is de batterij nog steeds een relatief groot onderdeel dat veel ruimte vraagt en de bepalende verhouding tussen breedte en hoogte zou kunnen verstoren. Natuurlijk speelt aerodynamica een grote rol in het rijbereik van een elektrische sportwagen.” Het succes van de nauwe samenwerking tussen ontwerpers en aerodynamica-engineers van Porsche blijkt uit één cijfer: met een cw-waarde van 0,25 is de elektrische Macan een van de meest gestroomlijnde SUV's op de markt.

Over het algemeen heeft Porsche besloten om zijn elektrische modellen niet rigoureus af te laten wijken van zijn sportwagens met een verbrandingsmotor, legt Mauer uit. “Porsche blijft Porsche - zelfs een elektrische Porsche is een sportauto binnen zijn segment. Vanuit dit oogpunt is het logisch dat we ons bewezen design-DNA niet loslaten.” De hoofdontwerper van Style Porsche is er zeker van dat dit ook duidelijk herkenbaar is bij de eerste volledig elektrische SUV ontwikkeld door de sportwagenfabrikant uit Stuttgart: “De nieuwe Macan is op het eerste gezicht heel duidelijk een Porsche én een Macan. We hebben de basisverhoudingen van het ontwerp behouden die kenmerkend zijn voor wat een sportauto in dit specifieke marktsegment voor Porsche betekent. Het ontwerp is zowel vanbinnen als vanbuiten verfijnd - het nieuwe model heeft een nog sportievere en dynamischere uitstraling.”