Vroeger had een auto twee halogeenkoplampen. Als je extra betaalde, kreeg je ook mistlampen in de voorbumper, maar dat was het wel. Hoe anders zijn de koplampen van de nieuwe Škoda Kodiaq en nieuwe Škoda Superb. Die zijn zo mooi en bijzonder dat ze eerder kunstwerken zijn.

“Voor beide topmodellen zochten we naar iets dat de koplampen nog sprekender maakt”, begint Petr Nevřela, die zich bij Škoda bezighoudt met het ontwerp van de verlichting. “Een collega kwam op het idee om kleur te gebruiken. Dat wordt ook toegepast in de glasindustrie, dus waarom niet in de auto-industrie?”

“De led-matrix koplampen van de nieuwe Škoda Kodiaq en Superb hebben we voorzien van ijsblauwe, kristallen designelementen. Die benadrukken de scherpe contouren van de koplampunits en geven de modellen een innovatieve en herkenbare uitstraling.”

Verrassingseffect

Het blauwe kristal zorgt voor een verrassingseffect zodra de verlichting wordt ingeschakeld. Maar het was een hele uitdaging om het te monteren. “De wet schrijft voor dat de koplampen van een auto geen andere kleur mogen verspreiden dan wit of geel, zoals je vroeger veel bij Franse auto’s zag”, legt Petr uit. “Dus als ontwerpers toch een andere kleur willen toepassen, moeten ze naar een manier zoeken om dit op een legitieme manier te doen. Vaak betekent dit dat de hele verlichting opnieuw moet worden ontworpen, iets toevoegen aan bestaande koplampen is niet aan de orde.”

Petr: “Voor zowel de Kodiaq als de Superb werkte één designer aan het ontwerp van het kristallen element. Vervolgens beoordeelde een team van typegoedkeuringsspecialisten het ontwerp. Om aan alle eisen te voldoen, moest de vorm precies goed zijn.”

“Tegelijkertijd wilden we dat het kristallen element verlicht zou worden door het licht dat al in de koplamp aanwezig is. Bij een montage op de zijkanten van de led-modules bleek dit het geval te zijn. Een afzonderlijke verlichtingsbron was een optie, maar dit zou leiden tot hogere kosten. En bij Škoda zijn we niet dol op hoge kosten”, glimlacht Petr.

Best spannend

Het was best spannend of de extra verlichtingselementen het algehele design van de koplampen niet zouden verstoren. Petr: “De ideale situatie vanuit design-oogpunt is tegenwoordig dat de koplampen zo laag en langwerpig mogelijk zijn, en zo dicht mogelijk tegen de zijkanten van de auto kunnen worden gemonteerd. Dit heeft een gunstig effect op de proporties van de auto en zorgt ervoor dat-ie breder lijkt. Elk extra detail, hoe klein ook, kan deze balans verstoren.”

Precisie Klus

Ondanks al deze uitdagingen zijn de Škoda-designers erin geslaagd een manier te vinden die de kristallen elementen verlicht zónder dat hierbij een extra lichtbron wordt gebruikt. Bepaalde lichtstralen uit de verlichtingsmodule zijn gericht op het kristal terwijl de rest volledig omsloten is. Op die manier komt het licht alleen daar waar het de bedoeling is. “Een precisieklus waarbij we voldoen aan alle homologatie-eisen”, vertelt Petr zichtbaar trots.

Waarom blauw?

Waarom is er eigenlijk gekozen voor de kleur blauw en niet voor groen, de huiskleur van Škoda? “Dat hebben we geprobeerd en dat zag er best goed uit. Maar we wilden ons niet laten beperken tot deze voor de hand liggende keuze. Bovendien past ijsblauw beter bij meerdere carrosseriekleuren. Ook wekt die kleur de gewenste associaties met innovatieve technologie. Want de nieuwe Kodiaq en Superb zijn bovenal vooruitstrevende auto’s. Maar reken erop dat de technologie ook zijn weg vindt naar andere toekomstige Škoda-modellen”, besluit Petr.