Met de nieuwe A7 Sportback betreedt Audi de subtop van vierdeurs premiumcoupés. De Mercedes-Benz CLS had hier jarenlang alleenheerschappij. Voor wie een A8 een stap te ver is en een A6 te gewoontjes, is er nu de A7. De auto voor de manager die graag de touwtjes zelf in handen heeft, want in deze auto word je nadrukkelijk niet gechauffeerd. De toevoeging Sportback geeft aan dat deze Audi veel dingen tegelijk wil zijn - elegant als een limousine, sportief als een coupé en praktisch als een Avant. Kent de A7 werkelijk zo’n veelzijdig karakter?

De A7 Sportback oogt ingetogen en typisch Audi. De singleframe grille in combinatie met de opzichtige ‘feestverlichting’ is onderdeel van het familiegezicht maar kan inmiddels ook op controverse rekenen. Het was dan ook een bewuste keuze om de inmiddels voor Audi zo herkenbare LED-dagrijverlichting bij de fotoshoot uit te laten - de A7 heeft dat helemaal niet nodig om mooi te zijn.

De designtaal van de A1 en de nieuwste A6 is duidelijk terug te vinden in het ontwerp van de A7. Horizontale chromen lamellen vullen samen met de kentekenplaat de grille fraai op en aan de bovenzijde zijn de hoeken schuin afgesneden. Een streepje LED’s volgt het profiel aan de onderzijde van de platte koplampen. De Audi met een meer samengeknepen oogopslag dan de andere modellen zelfverzekerd voor zich uit.

En profil valt op hoe gestrekt en aerodynamisch het koetswerk getekend is. Tot aan de B-stijl wijkt de vorm weinig af van de A6, maar vanaf daar loopt de raamlijn als bij een coupé naar beneden, terwijl het dak in een vloeiende lijn overloopt in de achterklep die de A7 Sportback tot een ‘liftback’ maakt - praktisch, maar bovenal erg mooi. Leuk detail is de achterspoiler die alleen op hoge snelheid of met een druk op de knop uitklapt. Aan de achterzijde valt het cleane koetswerk als een gewaad over de achterlichten heen. Met een breed gespierde flanklijn wordt de lichtval op de auto optisch gescheiden. De achterlichten zijn ontworpen in dezelfde vorm als de achterste zijruiten, de spiegels en – zo blijkt als ik instap – zelfs de luchtroosters in het interieur.

Liever linksvoor dan rechtsachter

Het dashboard van de nieuwe A7 doet erg hightech aan en steekt akelig strak in elkaar. Het materiaal is van een zachte soort en maakt overal waar je voelt of kijkt een hoogwaardige indruk. Het zwarte interieur komt met zijn aluminium inleglijsten een tikkeltje kil over, maar dat is een kwestie van smaak. Het design is allerminst saai en dezelfde vorm van de eerder genoemde zijruiten zie je terug in onder andere de luchtroosters, deurpanelen en omlijsting van de knoppen op het driespaaks stuurwiel. Het dasboard is nadrukkelijk naar de bestuurder toe gericht, wat eens te meer aangeeft dat de belangrijkste persoon in de A7 linksvoor en niet rechtsachter zit.

Uiteraard beschikt de A7 over de laatste generatie gadgets, die Audi in de A8 introduceerde - zoals een fraai LCD-scherm, dat horizontaal in het dashboard verdwijnt of tevoorschijn komt. Naast de bekende MMI-bedieningsknop op de centerconsole is er nu ook een touchpad waarop je de letters met je vinger kunt schrijven. Dat is handig bij het invoeren van navigatiebestemmingen en werkt verbluffend eenvoudig. Tenslotte zijn er nog diverse veiligheidssystemen onder de noemer ‘Audi Pre Sense’ leverbaar geworden. Hiermee wordt zo’n beetje alles rondom de auto met een camera en radarsensoren in de gaten gehouden om systemen in te laten grijpen als het mis dreigt te gaan.

Achterin zitten passagiers wel erg krap voor een auto van bijna vijf meter lang. De beenruimte houdt voor langere personen niet over en de fraai aflopende daklijn eist zijn tol bij de hoofdruimte, waardoor je niet met opgeheven hoofd achterin in een A7 gechauffeerd kan worden. Vergelijk je dit met de ruimte in een A6 dan valt het ruimteaanbod achter dus een beetje tegen, maar een ‘echte’ coupé is nog krapper en mist bovendien twee deuren. De bagageruimte blijkt bij de Sportback nog een aardige troef, want de vijfde deur maakt de A7 bijzonder praktisch en makkelijk te beladen. Met 535 liter bagageruimte kun je prima met vrouw en kinderen op vakantie.

In deze Audi overheerst rust en controle en dat is precies wat de koper van hem verwacht en verlangt

Efficiënte aandrijflijn

Achter het stuurwiel - dat overigens nog wel iets dikker had mogen zijn - is een goede zitpositie snel gevonden. De stoelen zijn ‘Duits stevig’ en ondersteunen uitstekend. Bij de koude start laat de 3.0 TDI voor een zescilinder diesel onwerkelijk weinig geluid horen. Zelfs bij het optrekken zijn maar weinig rauwe klanken te horen en tijdens het rijden zijn het vooral de 255 mm brede banden om de 19 inch wielen die je over het asfalt hoort rijden. De A7 is een aangenaam stille auto, maar het zijn dezelfde platte banden die tezamen met het sportonderstel het rijcomfort enigszins omlaag halen. Met name op korte oneffenheden is de A7 erg stug, wat op de lange duur als onprettig kan worden ervaren. Een maatje kleinere wielen en de optionele adaptieve demping zouden hier uitkomst kunnen bieden.

In dat geval zou ook het Audi Drive Select-systeem meer kunnen veranderen dan het nu doet. De standen Comfort, Auto, Dynamic hebben invloed op de gasrespons, de besturing, het schakelgedrag en zelfs de gordelspanners en de bochtverlichting. Bovendien is er nog een Individual-stand waarin al deze onderdelen afzonderlijk zijn in te stellen. Uiteraard geef ik de voorkeur aan deze laatste stand, waarbij ik het samenspel tussen motor en bak ongemoeid kan laten. De S tronic-tranmissie met dubbele koppeling werkt foutloos en het krachtsverloop van de 3.0 TDI wordt uitstekend benut. Al vanaf 1.400 tpm is de maximale trekkracht van 500 Nm paraat en dat is duidelijk voelbaar in je rug. Met schokvrije en razendsnelle schakelacties vlieg je door de zeven versnellingen naar de gewenste snelheid.

Je kunt de A7 Sportback zonder enige dramatiek geweldig hard door bochten blazen

Met 245 pk staat de A7 niet bovenaan de pikorde der zescilinder diesels, maar zijn efficiënte aandrijflijn bezorgt hem prestaties die weinig tot niets onder doen voor die van een van dubbele turbo voorziene BMW of Jaguar. En hoewel de Audi in werkelijkheid 0,3 seconden op de fabrieksopgave van 6,3 tellen voor de 0 tot 100 km/u-sprint achterblijft, is dit toch een meer dan knappe waarde voor een auto met dit gewicht en met deze relatief kleine hoeveelheid pk's. Het verbruik blijft tegelijkertijd keurig binnen de perken, al toont de boordcomputer een nog rooskleuriger beeld. Wie geniet van de krachtsreserve moet makkelijk 1 op 11 kunnen halen, wanneer je het rustiger aan doet is 1 op 13 goed te realiseren.

De Quattro-vierwielaandrijving van de laatste generatie houdt de A7 als een S3 op het asfalt. Het optionele sportdifferentieel verdeelt de aandrijfkrachten om onderstuur tegen te gaan. In de basis gaat 60 procent van de kracht naar de achterwielen en dat levert een heel neutraal bochtengedrag op. De besturing is een tikkeltje te afstandelijk en erg licht. In de Dynamic-stand wordt er meer weerstand toegevoegd maar doordat de besturing in deze stand met insturen progressief zwaarder wordt, voelt dat een beetje kunstmatig aan. Direct is de besturing wel, je kunt de A7 Sportback zonder enige dramatiek geweldig hard door bochten blazen.

Uitblinker

In deze Audi overheerst rust en controle en dat is precies wat de koper van hem verwacht en verlangt. De A7 typeert de Audi-rijder graag zelf achter het stuur zit en het maximale uit de techniek haalt. Met deze aandrijflijn en transmissie zit je dan in elk geval goed. Met minder vermogen en koppel presteert de 3.0 TDI hetzelfde als krachtigere concurrenten en dat in alle stilte en relatieve spaarzaamheid. Zijn Sportback-carrosserie combineert het fraaie coupédesign van de Mercedes-Benz CLS met de praktische vijfde deur van de BMW 5 GT. Helaas ontbreekt het comfort van die Mercedes-Benz en het stuurgevoel van zo’n BMW. Met het doorbladeren van de lange optielijst zou ik daarom - voor een meer veelzijdig rijkarakter - zeker een adaptief onderstel aanraden. Qua prijs staat de A7 dicht bij zijn concurrenten en ongeveer 10 mille boven de - achterin wat ruimere - A6 sedan. Voor dat geld combineert deze Audi al het goede van een Avant en een coupé. Maar dat is niet de voornaamste reden van aanschaf. Waar de A7 vooral uitblinkt en zich van andere Audi’s onderscheidt is in het bijzonder geslaagde design.