Kia was er in 2002 als de kippen bij om met de Sorento een graantje mee te pikken in de opbloeiende SUV-markt. Wat heet, de Sorento werd een daverend succes en zette Kia definitief op de kaart in Europa. Twee jaar later herhaalden de Koreanen dat kunstje nog eens met de Sportage. Nu staat de opvolger klaar en die gooit het over een andere boeg. SUV’s zijn uit en cross-overs in. En dus werd de nieuwe Sportage breder, lager en sportiever. Is dat de gouden formule voor een nieuw succesnummer?

Het gaat beter dan ooit met Kia en moederbedrijf Hyundai. Hyundai-Kia is inmiddels uitgegroeid tot de vijfde autofabrikant ter wereld en analisten voorspellen dat het bedrijf in de toekomst nog veel verder zal groeien. Om dat te bereiken lanceren de Koreanen het ene na het andere model. De Sportage is het vierde nieuwe Kia-model in anderhalf jaar tijd. Tel daarbij op dat Kia als enige merk standaard zeven jaar garantie aanbiedt op alle modellen en je kan niet anders dan constateren dat Kia goed bezig is.

De eerste aanblik van de nieuwe Sportage bevestigt dat alleen maar. De auto is niet zo gekunsteld vormgegeven als zijn technisch aanverwante broertje Hyundai iX35. De Kia ademt sportiviteit uit. De auto staat stevig op z’n wielen en het ontwerp klopt vanuit elke hoek. De neus is voorzien van het nieuwe Kia-gezicht dat ook op de Sorento te vinden is. Hoewel de Koreanen dus een vlot ontwerp hebben getekend is het model wel redelijk inwisselbaar. Ik had niet vreemd opgekeken als er Toyota-logo’s op het koetswerk hadden gestaan. Toch is er geen enkel model waar de Kia aanwijsbaar op lijkt en dat is wel eens anders geweest.

Niet goedkoop

In het interieur gaat het feest gewoon door. De Sportage heeft een vlot vormgegeven dashboard met als opvallendste kenmerk de ‘tribune’ op de middenconsole. Grote delen van het dashboard zijn bekleed met zacht aanvoelende kunststoffen. Het lichtgrijze paneel dat prominent op het dashboard aanwezig is oogt wat minder hoogwaardig maar storend is dat niet - in dit segment dan. De Sportage doet, zeker in deze luxe X-clusive-uitvoering, nergens goedkoop aan. Wel zijn er wat details die beter kunnen. De aansluiting van sommige kunststof delen is niet helemaal perfect en het display in de klokkenwinkel vertoont strepen.

De Sportage doet, zeker in deze luxe X-clusive-uitvoering, nergens goedkoop aan

De bediening van de functies spreekt voor zich en alle knoppen zitten goed onder handbereik. De bediening van het audio/navigatiesysteem via het touchscreen werkt helder en probleemloos maar het systeem heeft wel wat kleine onhebbelijkheden. Een voorbeeldje: de lijst met verkeersinformatie springt steeds weer naar boven en dat is lastig als je wilt weten of er op de A73 een file staat. Een pluspunt is de goed klinkende audio-installatie die de Sportage aan boord heeft. De bijbehorende spraakbediening werkt helaas niet, ondanks verwoede pogingen de boel aan de praat (!) te krijgen. Nog een puntje van kritiek: de regensensor reageert veel te traag op nattigheid vanuit de lucht.

Duits hard

De stoelen in de Kia Sportage doen Duits-hard aan. Fijn als je ervan houdt maar de exemplaren in de Sportage zijn wel erg stevig. Gelukkig ondersteunen ze het lichaam goed en zijn de verstelmogelijkheden ruim voldoende. Een goede zitpositie achter het stuur is snel gevonden maar als je langer bent dan 2 meter dan zit je klem tegen de rand van het optionele panoramadak.

De Sportage biedt achterin veel ruimte. Zowel voor hoofd als benen is er genoeg plaats, ook voor langere passagiers. De Sportage heeft in deze uitvoering zelfs zetelverwarming achterin. Dat geldt niet voor de middelste passagier, die er toch al bekaaid vanaf komt door de harde hobbel in het midden van de bank. Net als de voorstoelen is de achterbank nogal hard. Helemaal achterin tref je een flinke kofferbak van 564 liter aan. De laadvloer ligt hoog maar heeft daardoor geen tildrempel. Bovendien creëer je na het neerklappen van de achterbankleuning een grote, vlakke laadvloer. Die handeling gaat eenvoudig door aan een trekkoord in de bagageruimte of aan een handel vanaf de achterbank te trekken.

Sportstand

De X-clusive-uitvoering is uitgevoerd met een keyless go-systeem, wat inhoudt dat je zonder de sleutel uit je zak te halen de auto kunt openen en starten. Voor wie per se zijn sleutel in het contact wil steken heeft Kia in het opbergvak in de middentunnel een uitsparing gemaakt. De testauto heeft de 2,0 liter CVVT-krachtbron aan boord. Met 163 pk zou de Kia voldoende in huis moeten hebben om vlot met het verkeer mee te komen, zelfs met een leeggewicht 1.372 kilogram. In de praktijk is dat ook zo maar de motor voelt wat lui aan. In combinatie met een alerte automaat levert dat niet de ideale motor/bak-combinatie op. De automatische zesbak lijkt constant in de sportstand te staan en trekt ver door in de versnellingen. Een andere stand is er niet dus je zal ermee moeten leven. Met een beetje geduld en een niet te zware rechtervoet lukt dat wel maar als je op de cruise control over de snelweg rijdt moet je niet vreemd staan kijken als de auto bij de minste helling in de weg een of twee versnellingen terugschakelt. Deze automaat komt waarschijnlijk beter tot zijn recht in combinatie met een dieselmotor, die meer kracht onderin heeft.

Een vlot vormgegeven dashboard met als opvallendste kenmerk de ‘tribune’ op de middenconsole

Het maximale vermogen van de 2,0 liter komt pas bij 6.200 tpm vrij maar echt gewillig klimt de machine niet in de toeren. In de eerste drie versnellingen - in de handmatige schakelmodus - gaat het nog wel maar daarboven is de fut eruit. En dat verklaart het vreemde schakelgedrag op de snelweg. Verder is de automatische zesbak een prettig ding: hij schakelt redelijk vlot en schokvrij. Het benzineverbruik is door de automaat, de atmosferische krachtbron en een relatief hoog wagengewicht niet al te gunstig. Het gemiddelde testverbruik bedraagt 10,3 l/100 km (1 op 9,7).

De Sportage doet  zijn naam eindelijk eer aan

Wie uit de oude Sportage stapt en een proefrit maakt in de nieuwe ervaart een wereld van verschil qua rijgedrag. Waar het uitgaande model een gezapig rijdende en sturende auto is doet de nieuwe sportief aan. De besturing is behoorlijk direct en de Kia helt nauwelijks over in korte bochten. De auto voelt agiel aan en volgt de ingezette koers nauwkeurig. De Sportage doet wat dat betreft zijn naam (eindelijk) eer aan. De wegligging is geweldig goed, hoewel de standaard gemonteerde Hankook-banden dramatisch weinig grip bieden op nat wegdek.

De auto blijft in grenssituaties stabiel, maar om daar te komen moet je het wel heel bont maken. De besturing zou voor het mooie nog iets zwaarder mogen aanvoelen en wat meer mogen communiceren, zeker in het begin van de stuuruitslag. De vering en demping staan stevig afgesteld maar dat ervaar je nooit als storend oncomfortabel. Toch kunnen comfort-freaks beter verder winkelen. In bochten voelt de auto stijf aan maar bij het nemen van drempels en dergelijke hoor je de koets werken. Dat doet, zeker voor een auto die in ongelijk terrein uit de voeten zou moeten kunnen, afbreuk aan het verder degelijke gevoel. De testauto is niet voorzien van vierwielaandrijving dus ik heb het voor deze test bij de gebaande paden gehouden. Dat is ook waar de Sportage het meest te vinden zal zijn.

Nieuwe kwaliteiten, nieuwe prijs

De Kia Sportage heeft zich ontwikkeld tot volwaardige speler in het compacte SUV-segment en dat zie je terug in de prijslijst. Wie uit is op een koopje hoeft in dit geval niet bij Kia aan te kloppen. De prijzen van de SUV lopen in de pas met die van de concurrenten en dat is meer dan terecht. De Sportage is er vanaf 25.880 euro, dat is zelfs een hogere vanafprijs dan Hyundai voor de technisch identieke iX35 hanteert. De testauto is een 2.0 X-clusive met automaat en een panoramadak en kost 35.525 euro. Het ontbreekt je in deze meest luxe uitvoering aan niets: lederen bekleding, xenonverlichting, navigatiesysteem en keyless go, het zit er allemaal op.

Het enige echte punt van kritiek op de nieuwe Kia Sportage is de motor/bak-combinatie in de geteste uitvoering. De Sportage komt op termijn met een nieuwe 1.6 GDI turbomotor op de markt, dat lijkt me een betere keuze dan de geteste tweeliter. Even los daarvan is de nieuwe Sportage een hele serieuze auto die door geen enkele potentiële SUV-koper in dit segment over het hoofd gezien mag worden. Kia flikt het weer. Het merk komt net als in 2002 met de juiste auto op het juiste moment. Meer cross-over dan SUV en precies volgens de laatste mode met een sportief tintje. En juist dat laatste maakt van de Sportage een vermakelijke auto die er ook nog eens goed uitziet. De gouden formule heet anno 2010 niet Sorento maar Sportage.