Voor veel vaders en moeders blijft het kiezen van een nieuwe auto een dilemma. Wordt het een leuke of toch een praktische auto? Sportieve rijeigenschappen combineren met praktische eigenschappen is bijzonder lastig. Stationwagens waren al lang gemeengoed voordat BMW met de dynamische en praktische 5 Serie Touring op de markt kwam, begin jaren ’90. Toen was deze stationwagen een welkome nieuwkomer in het E-segment, vanwege z’n dynamische rijeigenschappen - iets dat bij merken als Mercedes en Volvo ontbrak. De nieuwste generatie van de 5 Serie Touring staat nu klaar om met vernieuwde kracht de concurrentie te overtreffen. Althans, dat is de bedoeling.

Als de nieuwe BMW 5 Touring op het netvlies verschijnt valt direct op dat veel ontwerpdetails van eerdere generaties zijn teruggekeerd. De nieuwste Touring oogt agressief en sportief. De grote grille, die geflankeerd wordt door de ‘angel eyes’ koplampen, dwingt weggebruikers snel de rijbaan voor je vrij te maken. De gestrekte lage koets doet zelfs een beetje denken aan een ‘shooting break’. De opvallend lijn over de zijkant van de auto versterkt dit gevoel. Ondanks de herkenbare details is duidelijk te zien dat er een nieuw model voor je staat.

Het is opvallend dat BMW goed z’n best doet om onderscheidend te blijven in deze klasse. Een voorbeeld is de dubbele uitlaatpijp aan één zijde. Al generaties lang kenmerkt dit diverse BMW’s. Helaas kun je zonder badge op de achterklep tegenwoordig geen onderscheid meer maken tussen de vier- en de zescilinders. Voorheen hadden de viercilinders gewoon een enkele pijp maar tegenwoordig krijgen die standaard ook een dubbel exemplaar. Alleen de extra potente modellen hebben aan iedere zijde een pijp, zoals Mercedes en Audi die ook toepassen.

Hij zou zo door het leven kunnen gaan als ‘lifestyle combi’

De 19 inch lichtmetalen wielen passen goed bij het ontwerp van de auto. Ze vullen de wielkasten mooi. Zeker bij een BMW is het aan te raden om niet nog grotere wielen te bestellen, anders oogt het al snel ordinair. Met de donkergrijze lakkleur heeft de 530d zowel een zakelijk als een sportief tintje. Hij zou zo door het leven kunnen gaan als ‘lifestyle combi’, maar voor dat label is de 5 Touring toch echt te praktisch.

Gezellig en chique

De lederen bekleding springt direct in het oog als het portier geopend wordt. Het robuuste dashboard is aan de onderzijde met de bekleding meegekleurd. De sierlijst die over de gehele breedte van het dashboard loopt is in een mooie donkere houtsoort uitgevoerd. Achter de grijze exterieurkleur gaat een gezellig en chique interieur schuil. Je wordt vanaf de bestuurdersplaats omsloten door het dashboard. Het voelt direct goed aan. Het extra grote scherm voor onder andere het navigatiesysteem is op de bekende plek centraal geplaatst. De bediening gaat nog steeds via de middenconsole, net voor de versnellingshendel. Ideaal, want op die manier hoef je als bestuurder je rechterhand maar op één plaats te houden om diverse functies te bedienen. Als je wilt kun je zelfs internetten via dit scherm. In Nederland wordt deze functie helaas nog niet ondersteund, maar dat zit er op termijn wel aan te komen. Over een rijdend kantoor gesproken…

Achter de grijze exterieurkleur gaat een gezellig en chique interieur schuil

Eenmaal plaatsgenomen in de optionele comfortzetels valt direct op dat ze ten opzichte van de vorige 5 Serie wat minder hard zijn geworden. Je lijkt wat meer in de stoelen weg te zakken. Uiteraard zijn deze luxueuze zetels aan alle kanten elektrisch te verstellen. De zetels bieden een goede steun bij sportief rijgedrag en ondersteunen het lichaam op de goede plaatsen. Een ‘actieve’ zithouding is na wat spelen met de knopjes zo gevonden.

De achterpassagiers hebben evenmin te klagen, aan beenruimte hebben ze geen gebrek. Helaas is de achterbank wat vlak van vorm en biedt daardoor aanzienlijk minder steun dan de voorstoelen. Het is jammer dat de achterkant van de voorstoelen van redelijk hard kunststof is gemaakt, dat doet toch wel een beetje afbreuk aan de kwaliteitsbeleving van het interieur. Die staat verder namelijk op een hoog niveau. Op de kofferruimte is in ieder geval niets aan te merken, de hoekig vormgegeven en 560 liter grote kofferbak biedt plaats aan behoorlijk wat bagage. Dat is ongeveer vergelijkbaar met de ruimte die de Audi A6 Avant en de Volvo V70 bieden, alleen de Mercedes E-Klasse Estate overtreft de 5-serie met ruim 100 liter. Een mooi detail is de automatische bagageafdekhoes, die bij het openen van de achterklep automatisch weg schuift. Een innovatieve gadget is de sensor onder de bumper, die reageert op het bewegen van je voet. Door deze beweging wordt de achterklep automatisch geopend. Zo hoef je met een volle tas niet meer naar de sleutel te zoeken. Deze optie is alleen aanwezig wanneer je kiest voor keyless go. Met de luxedetails in deze nieuwe generatie zit het dus wel goed.

De 530d beschikt over een juweel van een zescilinder motor.

Comfortabeler

Volgens BMW is de nieuwe 5 Serie comfortabeler dan ooit. In vergelijking met de concurrentie was de vorige 5 Serie de meest sportieve maar tegelijkertijd de stugste van het stel. Dat is leuk voor in het weekend, maar op de snelweg heb je toch liever wat meer comfort. De testauto is voorzien van een adaptief onderstel, dat naar wens aangepast kan worden van comfortabel tot sportief. Helaas wordt het schakelprogramma van de automaat ook in een sportieve setting gezet, waardoor het geheel wel heel erg uitnodigt tot vlot rijgedrag. Om dit programma uit te schakelen moet je diep in de boordcomputer duiken.

De 530d beschikt over een juweel van een zescilinder motor. Met 245 pk en 540 newtonmeter koppel kan je zeker spreken van een potent blok. De achttraps automaat schakelt bij rustig rijgedrag zijdezacht, bij het oproepen van de kickdown zijn wel lichte krachtsoverbrengingen te voelen. De 530d schiet moeiteloos naar hogere snelheden. Dit gaat gepaard met een met een mooie brul, die totaal niet doet denken aan een diesel. Die sensatie doet denken aan de vorige 535d. Bij 120 km/u blijft de toerenteller mooi op 1.500 toeren per minuut hangen, waar een gemiddeld verbruik van 5,0 liter per 100 kilometer bij hoort. Het lijkt bijna onvoorstelbaar, maar na het aftanken komt het testverbruik op 1 op 18,6 uit. Hier moet ik wel de kanttekening bij plaatsen dat de cruise control veelvuldig is gebruikt.

Met recht is de nieuwe 5 Serie de maatstaf in zijn klasse

Een interessante toevoeging aan BMW’s Efficiënt Dynamics is het systeem dat de automaat ontkoppelt als je het gaspedaal wat langer loslaat. Tijdens de rit kijk je constant tegen een head-up display aan. Als je dit vervelend vindt dan kun je het ook uitzetten. De 5 Serie projecteert informatie als de snelheid, navigatieaanwijzingen en de snelheidslimiet op de voorruit.

Als de kids een keer niet meereizen, kan papa of mama met een druk op de ‘sportknop’ het onderstel wat strakker zetten. Ook wordt de besturing scherper en de automaat in een ander programma gezet. Het karakter verandert van comfortabele gezinsauto naar dynamische stationwagen, die continu uitnodigt tot sportief rijgedrag. De algehele indruk van de nieuwe 5 Serie is al dynamisch, maar dat versterkt wanneer je deze functie gebruikt. Het sturen gaat met een zwaar gevoel en voor dit formaat auto akelig nauwkeurig. Iets minder nerveus dan bij het vorige model en verfijnder dan bij de concurrentie. De betere balans die BMW in het onderstel heeft gevonden is een waardevolle verbetering van de ‘Vijf’.

Het beste van twee werelden

Voor de vaders en moeders die eeuwig twijfelen tussen de comfortabele cruiser en dynamische, minder praktische bolide is er nu echt een mooi compromis op de markt. De vorige generatie was net wat te hard en oncomfortabel. De nieuwe 5 Serie biedt het beste van twee werelden. Zeker met het optionele adaptieve onderstel kan je het rijkarakter van de auto volledig naar eigen smaak aanpassen. Met recht is de nieuwe 5 Serie de maatstaf in zijn klasse. Aan deze maatstaf wordt wel een fors prijskaartje gehangen, want in de geteste uitvoering kost een 530d Touring meer dan een ton in euro’s. Da’s toch een hele klap geld. Toch is de 5 Seroe Touring in vergelijking met concurrenten niet hoger geprijsd. Het is de complete uitvoering die de 5 in deze setting zo prettig maakt, een 520d zonder het adaptieve onderstel rijdt meer als een gemiddelde auto in deze klasse. Je doet dus zeker geen nutteloze investering als je een 5 Serie rijkelijk aankleedt. En dat is precies waar het BMW om te doen is.