Waar Volkswagen het voor de dertigste verjaardag van haar Golf GTI nog bescheiden hield met chiptuning en kleine cosmetische details, daar pakt het merk voor de 35e verjaardag flink uit. De Volkswagen Golf GTI Edition 35 leent de aandrijflijn van stoere broer Scirocco R, die niet geheel toevalligerwijs werd afgeregeld op 235 pk. Na een scheepslading aan ‘35’-badges en andere uiterlijke feestelijkheden is de jubileumversie klaar.

De Volkswagen Golf GTI ligt lekker op het netvlies. De dubbele uitlaatpijpen links en rechts, het rode randje om de grille en de letters ‘GTI’ op de voor- en achterkant van de Golf zijn bekend van de ‘gewone’ GTI. De Edition 35 heeft aan de voorzijde een dikkere bumper met een lakzwart gespoten spoilerlip, die met de in dezelfde tint uitgevoerde spiegels een fraai contrast vormen met de ‘Candy White’ lakkleur. Duidelijk nieuw zijn de 18 inch wielen, die met hun Y-vormige spaken een welkome afwisseling vormen met de voor de GTI zo karakteristieke ellipsvormige wielen. Het resultaat mag er zijn en de Edition 35 straalt met name door de afwijkende wielen en ’35’-logo’s op de voorschermen iets speciaals uit.

Rood

De sportstoelen die standaard in de Edition 35 gemonteerd zijn, springen meteen in het oog. Niet alleen zitten ze goed en geven ze heerlijke zijdelingse steun, ze zien er met de speciale honingraatbekleding en het leder met rode stiksels ook nog eens fantastisch uit. Die rode details zie je overal in het interieur terug. Onder andere op het stuurwiel, de middenarmsteun en de pookhoes van de DSG-bak. Dat Volkswagen minutieus te werk gaat, bewijzen de rode biezen van de veiligheidsgordels. Samen met de Edition 35-instaplijsten zijn er ook binnenin genoeg slingers opgehangen voor het feestje.

Naast alle fratsen van het Edition 35-pakket behoudt het interieur natuurlijk al het goede van de normale Golf. Alles klinkt en voelt solide en werkt duidelijk en eenvoudig. De achterbank is neerklapbaar en er is voldoende ruimte voor alle inzittenden. Anders gezegd, het pretpakket van de Edition 35 doet geen concessies aan de praktische bruikbaarheid van de auto.

Droomhuwelijk

Ook in deze auto is de TSI-motor met de DSG-versnellingsbak weer een droomhuwelijk, dat verantwoordelijk is voor een schokvrije rijbeleving. Zet de naar een golfbal gemodelleerde versnellingspook in ‘D’ en zoef rustig en comfortabel voort op de golf van veel koppel, dat de TSI al bij lage toeren serveert. Tot zover de dagelijks bruikbare kant van deze Golf. Voor het sportieve rijden geeft Volkswagen de mogelijkheid om twee belangrijke zaken aan te passen: de hardheid van het onderstel en het schakelgedrag van de transmissie. Dan haalt de auto het opgegeven verbruik van 8 liter per 100 kilometer niet, maar worden de snelheid en pret waarmee je de kilometers aflegt verhoogd. In de sportieve modus blijft de motor zo veel mogelijk in het meest vermogende toerengebied. Voor het echte werk neem je toch het liefst de met het stuurwiel meedraaiende flippers ter hand, simpelweg omdat je dan zelf baas bent over de schakelacties.

De motor heeft vanuit het onderste toerengebied tot aan het rode gebied vermogen te over

De motor heeft vanuit het onderste toerengebied tot aan het rode gebied vermogen te over en produceert 235 pk en 300 Nm, waarmee deze GTI op respectabele afstand van de 260 pk sterke Golf R staat. Met die waarden sprint de GTI Edition 35 volgens Volkswagen in 6,6 seconden van 0 naar 100 km/u en is er voor de top van 247 km/u net geen begrenzer noodzakelijk. Ik klokte de auto voor de standaardsprint zelfs op 6,2 seconden, van 80 naar 120 km/u duurt 3,5 seconden. In het dagelijkse verkeer maakt dat de Golf GTI Edition 35 een fijne en snelle auto, gekoppeld aan een acceptabel testverbruik van net geen 1 op 10.

Speelkameraad

Op de wegligging valt in de basis weinig aan te merken. De auto heeft veel grip en geeft de grens eenvoudig aan met een beetje onderstuur, voordat het ESP ingrijpt en de auto weer in het gareel komt. Lekker veilig. Leuker wordt het wanneer het ESP middels de daarvoor bestemde knop uitgezet wordt en het ESP-lampje in het dashboard aangaat. De traction control is dan ook meteen op vakantie, wat zorgt voor vrolijk spinnende voorwielen. Bij spontaan ‘gas los’ in een snel genomen bocht zet de achterkant een levendig stapje opzij, wat direct een halt wordt toegeroepen door het zichzelf (her)activerende ESP. Voor de normale bestuurder een zegen, maar voor de enthousiasteling een kleine domper. Tractie vanuit de bocht is in meer dan voldoende mate aanwezig, al krijgen de voorwielen hulp van het niet heel erg effectieve elektronische XDS-sperdifferentieel. Dit werkt meer als slimme tractiecontrole dan als echt sperdifferentieel. De ‘sper’ brengt niet het meeste vermogen naar het wiel met de meeste grip, maar zorgt er uitsluitend voor dat er niet teveel vermogen naar het wiel met de minste grip gaat. Net als elke krachtige voorwielaandrijver heeft ook de GTI Edition 35 last van ‘torque steer’, waarbij aandrijfkrachten in het stuurwiel sterk voelbaar zijn. De besturing is vrij licht rond de middenstand en wordt bij verder insturen kunstmatig zwaarder, wat resulteert in een wat gefilterd en niet bijzonder communicatief stuurgevoel.

Vlijmscherp is de GTI Edition 35 door zijn karakterloze stuurgedrag

Het geluid van de auto verdient speciale aandacht. Klinkt de GTI altijd al inspirerend, de Edition 35 doet er nog een schepje bovenop. Bij normaal gebruik is de auto heerlijk stil, bij volgas komt er een goed geluid uit de dubbele uitlaatpijpen. De DSG-versnellingsbak draagt hieraan bij, want bij op- en terugschakelen produceert de uitlaatpijp plofjes die net even duidelijker waarneembaar zijn dan bij andere TSI’s. Het zorgt ervoor dat je puur uit plezier meer ‘flippert’ dan strikt noodzakelijk, maar dat geeft wel aan hoe leuk de auto is.

Klaterend compromis

De Golf GTI Edition 35 is een bijzonder apparaat. Er is weinig dat de auto niet goed doet, wat vooral zijn grote kracht is. Vlijmscherp is de GTI Edition 35 door zijn karakterloze stuurgedrag en altijd alerte ESP niet, overtuigen als dagelijkse auto doet hij daarentegen op hoog niveau. Deze Golf is comfortabel wanneer het moet, snel wanneer je wilt en dat altijd met een hoop rijplezier op afroep en praktisch nut. De Volkswagen Golf GTI Edition 35 kost 38.090 euro, wat grofweg 5.000 euro meer is dan een ‘gewone’ GTI. Daarvoor krijg je dan zaken als deze 18 inch wielen, bi-xenon koplampen, LED’s voor en achter, het XDS-sperdifferentieel, de heerlijke sportstoelen en alle Edition 35-parafernalia. En niet te vergeten 24 pk extra, die uit een zalige motor komen. Er zijn ongeveer 3.000 GTI's Edition 35 gemaakt, waarvan er 105 stuks in ons land zijn.