Dat het modellengamma van een sportwagenfabrikant niet alleen uit tweedeursmodellen bestaat is tegenwoordig geen bijzonderheid meer. Maar wat stond de wereld op zijn kop toen Porsche met de Cayenne op de proppen kwam. Het was als vloeken in de kerk. De ironie is dat de SUV een gigantisch verkoopsucces werd en dat de Duitsers ook met de vierdeurs Panamera goede zaken doen. Dat de Panamera - in navolging van de Cayenne - sinds enige tijd leverbaar is als hybride lijkt dan ook een logisch vervolg. Aan mij de nobele taak te ondervinden of deze alternatieve aandrijving zijn nut weet te bewijzen in een Porsche.

Porsche zou Porsche niet zijn als er niet op zijn minst een flinke dosis vermogen paraat staat om het Panamera voort te stuwen. De primaire aandrijving komt van een drieliter V6 met compressor, die 333 pk levert. De zespitter wordt ondersteund door een 47 pk sterke elektromotor, wat een gecombineerd vermogen van 380 pk en 580 Nm oplevert. Voldoende om de Panamera S Hybrid in zes tellen de ‘100’ aan te laten tikken en bij 270 km/u op topsnelheid te zijn. Niets om je voor te schamen, maar het is wel even slikken dat deze cijfers worden gerealiseerd door een hybride aandrijflijn. Hiermee kom ik gelijk bij het uiterlijk van de Panamera. Zoals veel anderen moest ook ik aan de koets wennen, maar na verloop van tijd zie je er een bepaalde schoonheid in. Juist omdat de Panamera geen typische zakensedan of vierdeurscoupé is, maar meer de look van een lang gestrekte hatchback heeft - of een verlengde 911, zo je wilt. In één klap is de Panamera herkenbaar als Porsche. Vooral en profil zie je goed hoe indrukwekkend deze sportlimousine is. En hoewel je niet graag wilt toegeven dat status iets met je doet: je rijdt verdorie wel een Porsche!

Een Porsche voor vier personen welteverstaan.De hoeveelheid hoofd- en beenruimte is zelfs voor zeer lange mensen overvloedig. De achterpassagiers zitten op twee aparte zetels, die gelijk zijn aan de voorstoelen. Het zal geen verrassing zijn dat het met de ondersteuning wel goed zit, alleen valt de hardheid van de zetels op. In een 911, Cayman of zelfs in een Panamera Turbo kun je dat verwachten, maar deze ‘softere’ Panamera S Hybrid mag wat mij betreft gerust worden geleverd met comfortabelere stoelen – desnoods als optie.

De ver openslaande achterklep biedt plek voor wat koffers, maar is met 317 liter niet bepaald groot. Uiteraard snoept de hoogvolt nikkelmetalen accu wat ruimte weg van de oorspronkelijke 445 liter, maar de subwoofer van het optionele Bose Surround System heeft eveneens ruimte nodig. Met de rugleuningen omlaag ontstaat er 1.135 liter ruimte (incl. subwoofer). Het genoemde nadeel weegt niet op tegen een groot voordeel: het geluid dat uit de veertien speakers komt klinkt superieur en is haarscherp.

Het aantal koeien dat is gebruikt om de stoelen en het interieur van leder te kunnen voorzien zou een gezin zomaar een jaar van biefstuk kunnen voorzien.

Sportieve allure

Zoals je mag verwachten van een Germaanse toplimousine is het interieur smaakvol en met absolute vakmanschap in elkaar gezet. Het aantal koeien dat is gebruikt om de stoelen en het interieur van leder te kunnen voorzien zou een gezin zomaar een jaar van biefstuk kunnen voorzien, want vrijwel elk dashboarddeel is (handmatig) met koeienhuid bekleed. Samen met een zeer nauwkeurige afwerking zorgt dit voor een instant gevoel van topklasse. Als bestuurder heb je niet alleen zicht op een fraai dashboard, de zitpositie is bovendien uitstekend. Het Porsche-gevoel wordt versterkt door een opvallend lage zit en het feit dat je lekker dicht op het stuurwiel kunt zitten. Geheel volgens traditie heb je uitzicht op vijf karakteristieke klokken, waarbij de toerenteller centraal staat.

De licht oplopende middenconsole is bezaaid met knoppen, maar de indeling is logisch en bovendien ligt alles mooi binnen handbereik. Elk menu en elke knop spreekt voor zich en het is dan ook opvallend hoe simpel de gehele bediening van de auto blijkt te zijn. Dat zien we wel eens anders. Het is zelfs een verademing hoe weinig moeite het kost om bijvoorbeeld in het grote scherm een overzicht te krijgen van wat de aandrijving doet, terwijl in de tellerunit een fraaie navigatiekaart wordt getoond.

Zoals je mag verwachten is het interieur smaakvol en met absolute vakmanschap in elkaar gezet

Whisper of a thrill

Het is lastig om de Panamera S Hybrid niet direct als sportwagen te beoordelen, want zo’n Porsche-logo schept onwillekeurig toch verwachtingen. Er zijn echter bepaalde zaken waar je rekening mee moet houden. Zo weegt de S Hybrid net geen 2.000 kg en dat is nu eenmaal een heleboel, wat je altijd zult voelen bij het nemen van bochten. De aandrijving mag dan in staat zijn om veel vermogen te leveren, het gaat met relatief weinig spektakel. Ondanks dat de Porsche door de van drukvulling voorziene V6 en de elektromotor ontzettend rap van zijn plek gaat, gaat dit altijd discreet. De V6 klinkt zijdezacht, de uitlaten maken enkel bij volgas en hoge toerentallen iets van een opzwepend geluid. Zoals het zo mooi in het Engels gezegd wordt: it’s a whisper of a thrill.

De rust die achter het stuurwiel voelbaar is, werkt kalmerend.

Met die ervaring wordt alsmaar duidelijker dat de Panamera vooral een erg goede zakenlimousine is en niet zozeer een uiterst sportieve. Daarvoor zul je toch echt voor een heftigere Panamera moeten gaan, zoals de Turbo. De rust die achter het stuurwiel voelbaar is, werkt kalmerend. De V6 is bij normaal rijgedrag nauwelijks hoorbaar en het is opvallend hoe vaak de elektromotor zelfstandig werkt. Je kunt vanaf stilstand zelfs een aardig tempo opbouwen zonder dat de verbrandingsmotor bijspringt. Bij sommige krachtige hybride auto’s kun je enkel met een slakkentempo volledig elektrisch rijden, bij de Panamera valt dat reuze mee. Volledig elektrisch rijden kan tot 75 km/u en met behulp van de E-Power-knop vergroot je het bereik waarbinnen puur elektrisch gereden kan worden. Daarbij wordt de karakteristiek van het gaspedaal aangepast, zodat afhankelijk van de prestatie-eisen de verbrandingsmotor later dan normaal wordt ingeschakeld. Bij hogere snelheden doet de elektromotor vooral dienst als ondersteuning van de benzinemotor. Het kan voorkomen dat de verbrandingsmotor even wordt uitgeschakeld en dan rijdt de Panamera geheel elektrisch en emissieloos tot snelheden van 165 km/u. ‘Zeilen’ zoals Porsche het mooi omschrijft.

De Panamera blinkt in deze versie vooral uit in rust, comfort, souplesse

Het gemiddelde brandstofverbruik kan dan ook zeer positief uitvallen, met een rustige rechtervoet is 1 op 11 relatief simpel te realiseren. Maar tijdens de testperiode werd natuurlijk het vermogen zo nu en dan goed benut, maar dan zit je alsnog op een schappelijke 1 op 9,5. En niet geheel onbelangrijk is dat de CO2 uitstoot slechts 167 g/km is. Om dit even in perspectief te zetten, dat is vrijwel net zoveel als een Audi A3 2.0 TFSI met 200 pk.

De rijervaring wordt er alleen maar beter op als je een goed potje gaat sturen met de auto. De adaptieve vering kent verschillende standen. In Sport Plus ligt de koets mooi laag bij de grond en de Panamera toont daarmee zijn dynamische inslag. De wegligging is uitstekend en de bijtgrage remmen geven je het zelfvertrouwen om net wat later te remmen voor een bocht. Soms vergeet je even dat je in een grote, zware en vooral brede auto rijdt en is het toch wel heerlijk boenderen met deze maatschappelijk verantwoorde Porsche. De besturing is voor dit formaat auto best scherp te noemen, maar is vooral vrij licht. Hoe je het ook wendt of keert: de Panamera S Hybrid daagt je niet enorm uit. De achttraps automaat schakelt rustig en zo snel mogelijk door de versnellingen heen, waarbij de gasrespons duidelijk is afgestemd op zuinig rijden. Zet de vering enkel nog even in de comfortabelste stand en het is heerlijk soeverein toeren in deze Porsche met hybridetechniek.

Verstopt

Je begrijpt nu waarom ik de Panamera S Hybrid een goede zakenauto noemde en niet zozeer een sportlimousine. De sportieve genen zitten in de Porsche een beetje verstopt, pas als je erom vraagt biedt ‘ie veel rijplezier. Maar daarvoor koop je deze milieubewuste Porsche niet. De Panamera blinkt in deze versie vooral uit in rust, comfort, souplesse en een zeer acceptabel brandstofverbruik. De S Hybrid heeft mij vooral verrast qua limousinecapaciteiten en niet zozeer als Porsche. Vind je dat jammer, dan heeft het Duitse merk genoeg leuke alternatieven.