Wie kiest voor een compacte, belastingvrije auto let op z’n centjes. Met een dieselmotor kun je zo mogelijk nog meer besparen, zowel zakelijk als privé. Als de vierwieler in kwestie ook nog eens een lage aanschafprijs én veel uitrusting heeft, kun je spreken van een sterk aanbod. Dit laatste uiteraard onder voorbehoud van aspecten als rijgedrag en praktische bruikbaarheid. Hoe zit het daarmee bij de slechts 15.495 euro kostende Chevrolet Aveo 1.3D in de complete LT-uitmonstering?

Chevrolet heeft haar best gedaan op de vijfdeurs Aveo. Niet dat deze auto een echte schoonheid is, maar een aantal details geeft de auto een stoere uitstraling. Door de spitse koplampen krijgt de Aveo een ‘boze blik’ á la Alfa Romeo 159, de verborgen achterste deurgrepen zagen we ook al eerder op een Alfa. Chevrolet heeft deze ontwerpgrapjes goed afgekeken. Het Chevrolet-logo aan de voorzijde lijkt een beetje tussen de twee delen van de grille gepropt, de oplopende taillelijn geeft de Aveo een vlotte look. Met de bijzondere achterlichtunits in een zwarte kunststof behuizing oogt het korte kontje goed, de ‘Chevy’ is geen dertien in een dozijn. Een welkome afwisseling in deze klasse.

Motorfietspaneel

Ook in het interieur heeft Chevrolet zich uitgeleefd, het instrumentarium eist hier alle aandacht op. Het lijkt verdacht veel op tellerkast van een motorfiets, een originele vondst van Chevrolet. Qua overzicht is het dashboard prima, niets is duidelijker dan een digitale snelheidsweergave en een analoge toerenteller. Jammer dat de Aveo geen dagteller heeft, dat betekent extra notitie- en rekenwerk voor een verbruiksmeting. Daarentegen heeft het standaard aanwezige audiosysteem zowel een USB- als AUX-aansluiting en bovendien stuurwielbediening.

Dat brengt mij meteen op een van de grote pluspunten van de Koreaan, de standaarduitrusting. De Aveo 1.3D is er uitsluitend als LT, waarop zaken als airconditioning en cruise control vanzelfsprekend zijn. Toch is de kleine Chevrolet nog altijd zo’n 1.300 euro voordeliger dan een instapuitvoering van de Ford Fiesta ECOnetic of Volkswagen Polo BlueMotion. Alleen de Skoda Fabia Greenline komt qua prijs en luxe met de Koreaan overeen. Waar die lage prijsstelling vandaan komt wordt duidelijk bij een nadere kwaliteitsinspectie. De kunststoffen zijn niet bepaald fraai, de afwerking is hoogstens netjes te noemen. Onder druk van de boekhouders is er ook op de verfijning beknibbeld. Sommige bedieningspanelen komen uit de rekken van Opel en werken uitstekend, andere knopjes voelen wat ‘doods’ aan. Dunne portieren en een wat ‘blikkerig’ gevoel versterken ook niet het gevoel een topproduct te hebben aangeschaft.

Waar die lage prijsstelling vandaan komt wordt duidelijk bij een nadere kwaliteitsinspectie. 

Er zijn legio opbergvakjes in de Aveo en de ruimte voor passagiers en bagage is heel bruikbaar. Vier volwassenen kunnen uitstekend zitten, zonder last te krijgen van hoofd en knieën – bepaald geen gemeengoed in deze klasse. Het meubilair blinkt niet uit in lichaamsondersteuning. De kofferruimte is met 290 liter ongeveer even groot als die van een Fiesta of Polo, het zijn vooral de vorm en de grootte van de laadopening die opvallen. Een vierkante ruimte, waarvan de afdekplaat van de dubbele bodem uitgenomen kan worden. Laat je die zitten, dan slingert los grut niet in de rondte en is er geen laaddrempel. Natuurlijk kan de bank in delen plat, een helemaal vlakke laadvloer ontstaat helaas net niet.

Een beetje rauw, maar wel vlot

Technisch is de Aveo grotendeels een Opel Corsa. Net als de Opel beschikt de Chevrolet dus over de bekende 1,3-liter turbodieselmotor. Met 95 pk en een koppel van 190 Nm kun je spreken van een prettige hoeveelheid power, de Aveo 1.3D is dan ook zeker niet langzaam. Tot 1.500 tpm geeft het blok niet thuis maar daarboven heeft ‘ie er zin in. Je bent lekker vlot onderweg, een standaardsprint in 11,7 seconden en een top van 174 km/u zijn zeker geen verkeerde waardes. Tijdens acceleraties word je geconfronteerd met een niet al te gecultiveerd dieselgenagel, hetgeen past bij de ‘ouderwets’ plotse krachtsontplooiing. Dat we voor de gek worden gehouden door de officiële verbruiksmetingprocedure, maakt Chevrolets zelfontbrander eens te meer duidelijk. Met een beetje doorrijden haalde ik een nette 6,0 l/100 km (1 op 16,6), de officieel vastgestelde 3,6 l/100 km is onhaalbare kaart.

De Chevrolet Aveo is geen dertien in een dozijn

De vijfversnellingsbak heeft lange verzetten, waarmee Chevrolet het brandstofverbruik probeert te drukken. Toch merk je die overbrengingen niet in negatieve zin, het manifesteert zich juist als positief. De lange vijfde versnelling zorgt voor slechts 2.300 tpm bij 120 km/u en daarmee wordt voor een auto van dit kaliber de rust aan boord hoog, banden- en windgeruis blijven keurig op de achtergrond. Tezamen met het soepele veercomfort maakt dat de Aveo tot een adequaat vervoersmiddel voor langere afstanden.

Doordat de achterwielen op de hoeken staan en de koets mooi overzichtelijk is, parkeer je de Aveo probleemloos achteruit in. De lichte, vrij directe besturing komt de wendbaarheid ten goede, maar op de snelweg is ‘ie een beetje nerveus. De eco-banden met grote wang, die bij de LT om keurige 15 inch lichtmetalen wielen liggen, verbeteren het rijcomfort. Het stuurgevoel is daarbij niet gebaat, gelukkig heeft de Aveo dan ook geen sportieve aspiraties. En dat is goed zo, want balanceren tussen dynamiek en comfort eindigt niet altijd in een evenwichtige onderstelafstemming.

Goed(e)koop

Wie zakelijk rijdt, heeft het liefst 14 procent bijtelling en dan bij voorkeur over een zo laag mogelijke cataloguswaarde. De enige optie op de riant uitgeruste LT is metallic lak, zodoende heeft de geteste Aveo 1.3D LT een totaalprijs van 16.094 euro. Een ‘bespaargevoel’ krijg je alleen als het gaat om de afwerking, de Aveo is verder opvallend comfortabel en stil. De motor heeft wel een stemverheffing nodig om het turbogat de kop in te drukken. Het praktische en tegelijkertijd frisse uiterlijk krijg je er gratis bij.