Een Europese midi-SUV op basis van een Koreaans model is geen garantie voor succes. Renault raakte de van de Samsung QM5 afgeleide Koleos aan de straatstenen niet kwijt en Opel moest met lede ogen toekijken hoe de Chevrolet Captiva beduidend meer kopers wist te vinden dan de Antara. Met cosmetische wijzigingen, een nieuw motorpalet en herziene techniek moet de Opel Antara klaar zijn voor een nieuwe, meer succesvolle ronde. Of deze facelift daarvoor een goede basis legt moet blijken uit deze test met de sterkere en (theoretisch) zuinigere 2,4-liter benzinemotor.

Opel heeft meermaals aangetoond een aangepaste neuscorrectie te zien als een belangrijke taak. De gefacelifte Corsa is daar een goed voorbeeld van. Bij de Antara zul je echter goed naar de verschillen moeten zoeken. Vonden de Duitsers de Antara nog modern genoeg of heeft ‘ie wellicht niet zo’n hoge prioriteit? Hoe dan ook, de aanpassingen aan de grille, lichtunits en bumperpartij pakken prima uit – de Antara mag er nog steeds zijn. Dat geldt zeker voor deze luxe Cosmo-uitvoering, waarbij de 19 inch wielen meteen opvallen. Samen met de vele chromen accenten en een chique lakkleur maken ze de Opel aantrekkelijk.

Gemiste kans

Een SUV staat niet bekend als auto waarmee je makkelijk inparkeert. Het feit dat de Antara 7,7 centimeter korter is dan de Chevrolet Captiva kun je dan ook zien als voordeel, vooral als je voor het eerst over gaat tot de aanschaf van een midi-SUV. De Captiva zet daar een derde zitrij tegenover. Wie niet met meer dan vijf personen in de auto zit, heeft meer dan genoeg aan de 402 liter metende bagageruimte van de Antara. De achterbank is in delen neerklapbaar en daarmee creëer je bovendien een vlakke laadvloer met een inhoud van 1.391 liter. Handig zijn de enorm diepe opbergbakken aan weerszijden van het bagageruim en de neerklapbare bijrijderstoel voor die ene keer dat je lange voorwerpen vervoert.

Spelen met de stoelen zoals in de Meriva of nieuwe Zafira Tourer zit er niet in, de Antara biedt eenvoud. De achterbank zit gewoon vast, maar eenmaal plaats genomen is er een riante hoofd- en beenruimte. Ook voorin voel je jezelf met de hoge én goede zitpositie de koning te rijk. Een blik op het interieur maakt je iets minder vrolijk. De Antara werd ruim viereneenhalf jaar geleden geïntroduceerd, ten tijde van de laatste Vectra. Dat betekent dat het dashboard nergens aan dat van de Insignia of huidige Astra doet denken. Het materiaalgebruik is niet zozeer achterhaald, het design en bepaalde bedieningselementen wel. Vooral het navigatiesysteem heeft zijn beste tijd wel gehad, een gemiste kans dat Opel niet een moderner audio- en navigatiesysteem heeft gemonteerd. Ook aan de afwerking is te merken dat dit een auto uit een vorig tijdperk is. Opels hadden tot een paar geleden nog altijd hier en daar iets te grote kieren en een net niet lekker passende radio-unit.

De besturing voelt solide, maar voor een SUV vooral erg ‘lekker’ aan

Prettige aandrijflijn

Gelukkig heeft Opel op technisch vlak wel verbeteringen doorgevoerd. De 2.4 viercilinder benzinemotor heeft nu 167 pk, een stijging van 27 pk en tegelijkertijd een 16 gram per kilometer lagere CO2-uitstoot. Deze 2,4-liter grote motor is de lichtste motorisering, maar kan prima met de 1.750 kilogram wegende Antara uit de voeten. In 10,3 seconden haalt ‘ie de 100 km/u en hij loopt zonder gemak door naar hogere snelheden. Tijdens een inhaalactie is terugschakelen een noodzaak, maar voor in het dagelijkse verkeer voldoet deze vierpitter. Het motorblok loopt bovendien opvallend soepel en laat zich nauwelijks horen, wat comfortverhogend werkt. De handgeschakelde zesbak (voorheen was het een vijfbak) is helaas zoals we vaker van Opel gewend zijn: tamelijk stroef, met een bediening die zo nu en dan wat extra kracht vraagt. Opel geeft een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 11 op, maar ondanks een kalme rijstijl en voornamelijk snelwegkilometers bleek dat niet haalbaar. Toch is de behaalde 1 op 9,4 niet schokkend, het komt redelijk overeen met de concurrentie.

Verbeterd stuurgevoel

Opel heeft de stuurbekrachtiging onder de loep genomen, ondanks dat het stuurgevoel voorheen allerminst slecht was. De besturing voelt solide, maar voor een SUV vooral erg ‘lekker’ aan. De stuurbekrachtiging is snelheidsafhankelijk en daarin heeft Opel goede keuzes gemaakt, want in de stad voelt de Antara vrij wendbaar en op hogere snelheden geeft de installatie relatief veel feedback. De Antara stuurt zelfs vrij scherp, zonder het directe en lichte van de Opels uit de laatste jaren. Onder normale omstandigheden worden enkel de voorwielen aangedreven, dreigt er gripverlies dan wordt de vierwielaandrijving ingeschakeld. Bij snel bochtenwerk is dat op een positieve manier merkbaar. Aan grip is geen gebrek en de auto behoudt prima zijn koers. De vering en demping zijn bij de facelift een tikkeltje strakker gezet en de Opel voelt daardoor mooi stabiel aan. De auto biedt voldoende comfort, maar door de grote wielen en de hardere demping worden de achterpassagiers bij het nemen van een drempel getrakteerd op klappen.

De Antara verbloemt zijn leeftijd niet

Een beetje SUV kan zijn weg in het zand vinden en ook daar werkt de vierwielaandrijving naar behoren. Een echte off-roader is de Antara natuurlijk niet, maar een zandpad neemt ‘ie zonder problemen en een overharde helling oprijden gaat zonder mokken. Bovendien is de Opel standaard uitgerust met het Descent Control System, dat een gecontroleerde afdaling van gladde of steile hellingen waarborgt. Je zal het tijdens de wintersport in de Alpen maar net nodig hebben. Wie nooit het asfalt verlaat kan genoegen nemen met de voorwielaangedreven Antara, die vanaf 35.495 euro in de prijslijst staat. Voor 6.000 euro meer heb je niet alleen vierwielaandrijving, maar ook deze zeer luxe Cosmo-uitrusting. Dieselen kan vanaf 38.995 met de 2.2 CDTI die 163 pk levert en voor net onder de 46.000 euro is dat blok er ook met 184 pk.

Op cruciale punten aangepast

Het ontwerp van de Antara is licht aangepast en het interieur is zo goed als hetzelfde gebleven, terwijl technisch een hoop veranderd is. Dat laatste heeft ervoor gezorgd dat de midi-SUV een uitstekend rijdende auto is (geworden) en bovendien over een prettige aandrijflijn beschikt. Ook voor wat betreft ruimte heb je voor een gezin met maximaal vijf personen geen grotere auto nodig. De aanpassingen zorgen ervoor dat de midi-SUV weer aantrekkelijk is. Dan neemt niet weg dat de Antara zijn leeftijd niet verbloemt en voor het oog wellicht iets te onopvallend is veranderd.