Na het succes van de DS3 komt Citroën nu met een hippe versie van de C4. Het recept is uiteraard gelijk: neem een volumemodel, geef de auto een spannender in- en exterieur en spreek in een keer een compleet nieuwe doelgroep aan. En zo kan het dat de bescheiden C4 door de toevoeging van de magische lettercombinatie DS helemaal opbloeit.

Qua uiterlijk lijkt de DS4 op aan drietal gedachten te hinken. In de eerste plaats is het een praktische hatchback, met alle voordelen van dien. Ten tweede valt het op dat de auto wat ‘hoger op de poten’ staat. Dat zorgt voor een stoere uitstraling en – niet onbelangrijk – een gemakkelijke hoge instap. Als laatste heeft Citroën gepoogd het geheel een zeer dynamische uitstraling te geven. Dit samenkomen van verschillende designideeën heeft uiteindelijk geleid tot iets bijzonders.

Vanaf de forse neus, met daarin de donkergetinte ‘double chevron’, gaan de lijnen via een set forse koplampen naar een gedrongen zijkant. Hier zijn het vooral de 19 inch lichtmetalen wielen die de aanblik bepalen. Deze ‘Cairns’ wielen kennen een meerprijs van 600 euro en zijn die meerprijs zeker waard vanwege de smaakvolle combinatie van alumnium en hoogglans zwart gelakte delen..Kijk je verder naar achteren, dan zien we daar een deur met verborgen handgreep en een mooi aflopende daklijn, die eindigt bij de in contrastkleur uitgevoerde spoiler. Aan de achterzijde plaatste Citroën een set fraaie achterlichten, met daarin de obligate led-lichtslangen. Het eindresultaat mag er zijn en de eerste negatieve opmerking over het uiterlijk van de DS4 moet me nog ter ore komen.

Style over substance

De zwart-witte kleurstelling van het exterieur is in dit exemplaar ook binnenin doorgevoerd. Met zwart en wit leer beklede sportstoelen zorgen samen met de witgekleurde panelen in de deuren voor een mooi contrastrijk geheel. Het meubilair zelf geeft - ook in sneller genomen bochten - genoeg zijdelingse steun en is goed verstelbaar. De stoelverwarming is een waardevolle optie, maar de massagefunctie is dat zeker niet. Die voelt aan alsof een kind op de achterbank elke vijf seconden zachtjes zijn of haar knietjes in je onderrug drukt. De materiaalkeuze en afwerking zijn prima, waarbij als kanttekening geplaatst moet worden dat de knopjes van de memoryfunctie op de bestuurdersstoel na 4.000 kilometer al bijna onleesbaar waren. Het interieur zit vol met leuke details. Zo heeft Citroën in de instaplijsten, de handgrepen en de zijkant van het dashboard kunstig het DS-logo verwerkt. De aluminium pedalen en pookknop geven het geheel een sportief tintje.

Het is de Fransen gelukt stijl en effectiviteit kunstig met elkaar te combineren

De DS4 is met zijn 4,27 meter lengte natuurlijk geen extreem lange auto, tussen de wielen blijft er 261 centimeter over voor de passagiers. De bestuurder en voorpassagier hebben niets te klagen en zitten zo ruim als ze willen. Achterin de DS4 is het krapper dan voorin en zolang de achterpassagiers niet extreem lang zijn, kun je ze daar prima plaats laten nemen. Er is achterin verassend veel hoofdruimte aanwezig, genoeg om zelfs personen van 1,90 meter lengte hun hoofd niet te laten stoten. Bijzonder knap gedaan door Citroën. Het is de Fransen gelukt stijl en effectiviteit kunstig met elkaar te combineren. Dat dit niet altijd mogelijk is, blijkt als we proberen de achterruiten te openen. Een knopje voor de ruitbediening is niet aanwezig en een raamslinger evenmin. De achterste ruiten van de DS4 zijn namelijk helemaal niet te openen. Werp één blik op het portier en je begrijpt waarom. De ruiten lopen namelijk veel verder door in de koets dan de deur zelf, waardoor het glas simpelweg geen plek heeft om in weg te zakken. Wel een handig detail is de mogelijkheid om met de zonnekleppen de panoramische voorruit gedeeltelijk te bedekken.

Niet des Citroëns

Ook tijdens het rijden komt het belang van stijl terug. Die grote wielen staan de auto natuurlijk fantastisch, maar geven de DS4 een behoorlijk stuiterig weggedrag op andere wegen dan aalgladde. Dat is zonde, want de afstemming van het onderstel is zeker goed voor elkaar. Met deze wielen is de DS4 een niet echt comfortabele auto en dat is toch heel want anders dan we bij conventionele Citroëns gewend zijn. Het geluidsniveau blijft binnen de perken, mede doordat de motor slechts 2.800 tpm draait bij 120 km/u.

Het interieur zit vol met leuke details

De besturing van de DS4 is lekker direct en maar biedt een matig stuurgevoel. De grenzen van de grip worden niet heel direct doorgegeven via het stuur en de auto is ook wat lastig te plaatsen in de sneller genomen bochten. Iets wat direct opvalt is de hoeveelheid grip die de Michelin Pilot Sports-banden bieden. Onderstuur blijft heel erg lang uit en dit maakt de DS4 een heerlijke gooi- en smijtauto. Overstuur is prima op te wekken door op de grens het gas te liften, maar dit wordt direct opgevangen door het – voor de sportieve rijder – net wat te actieve ESP. Uitzetten is mogelijk, maar op hogere snelheid schakelt het systeem zich vanzelf weer in.

De 1.6 THP is een bekende motor, die we in allerlei vermogensvarianten kennen. In deze DS4 levert hij 200 pk bij 5.800 tpm. Bij normaal gebruik is de motor behoorlijk nerveus en valt het - door het plotselinge inhakken van de turbo – niet mee om soepel met de DS4 te rijden. Wanneer we alle pk’s aan het werk zetten is het daarentegen een heerlijke motor. De gasrespons is voor een turbomotor zowel bij lage als hoge toerentallen zeer direct en met de lekker strak schakelende zesversnellingsbak kost het weinig moeite om gang in de auto te brengen. Welk toerental je ook kiest, de motor is altijd bij de les. Zelfs bij 80 km/u in de zesde versnelling gaat deze DS4 er nog lekker vandoor. Het benzineverbruik van deze 200 pk sterke turbomotor valt alleszins redelijk te noemen. Een testverbruik van 1 op 12,5 doet vermoeden dat de opgegeven 1 op 15,6 met wat beheersing niet persé een utopie hoeft te zijn.

Verleidelijk alternatief

Is de DS4 verleidelijk genoeg? Aan de auto hoeft het niet te liggen. Het in- en exterieur zijn prachtig vormgegeven en dat alleen al maakt de DS4 tot een verleidelijk en gedurfd alternatief voor een ‘gewone’ C4 of andere concurrenten. Minpunten scoort de DS4 met zijn harde onderstel en het nerveuze gedrag van de motor bij normaal gebruik. De instapversie is te koop voor 23.940 euro en de optieprijzen zijn ronduit schappelijk te noemen. Daardoor is het dus mogelijk om voor een niet al te fors bedrag een mooi uitgevoerde DS4 op de oprit te zetten. Voor de zakelijke rijder is er een versie met 20 procent bijtelling, welke dan voorzien is van een 112 pk sterke e-HDi-motor. Wil je toch deze met 200 pk? Dan moet je een kleine 32.000 euro achterlaten bij de dealer.