De Audi A6 kun je gerust bestempelen als de populairste zakenauto onder managers en directeurs. Je ziet ‘m werkelijk overal, alleen is die zoveelste 2.0 TDI met een grijze of zwarte lak niet zo spannend. Met deze testuitvoering van de nieuwste A6 toont Audi dat de toekomstige leasekampioen ook ontzettend overdadig en indrukwekkend kan zijn. Onder deze motorkap ligt namelijk de 300 pk sterke 3,0-liter TFSI en heeft er bij PON iemand toestemming gekregen om helemaal los te gaan op de optielijst. Het resultaat: de basisprijs van 65.300 euro is met een kleine 53.000(!) euro verhoogd. Wat doet dit met de normaal zo keurige Audi A6?

Veel, al zie je dat aan de buitenkant slechts aan twee dingen. Ik hoef niet uit te leggen dat de etalagewaardige 20 inch wielen de meeste aandacht op zich weten te vestigen. Persoonlijk vind ik ze schitterend, maar ik hoef ‘m dan ook niet voor zakelijke doeleinden te gebruiken. Je zult namelijk wel een beetje schijt moeten hebben aan wat de rest van je omgeving denkt, want je tovert met deze wielen de ingetogen A6 om tot een aandachttrekkende limousine. Feit blijft dat over het basisontwerp niks te klagen valt, de gehele look van de A6 klopt namelijk als een bus.

Een primeur heeft de A6 als het gaat om verlichting. De Audi is namelijk de eerste auto in zijn segment waarvan ook het dim- en grootlicht volledig uit LED’s bestaat. Het licht is mooi scherp en fel wit van kleur, maar de toegevoegde waarde ten opzichte van de 1.900 euro kostende bi-xenonlichten ontgaat mij. Volledige LED-verlichting kost namelijk een lieve 4.393 euro en dat is een hoop extra euro’s voor net dat beetje meer zicht.

Topkwaliteit

Dat bedrag lijkt echter een schijntje als je kijkt naar wat sommige andere opties kosten. Het begeerlijke Pro Line plus kost 9.350 euro, maar dan heb je wel het uitstekend werkende MMI-navigatiesysteem, uitgebreide klimaatregeling, parkeerhulp, alarm, leder en nog wat andere geinige dingen. De grootste klapper van deze A6 is toch wel het audiosysteem van Bang & Olufsen, met een waarde van 9.582 euro. Toegeven, voor dat geld klinkt het systeem uitmuntend. Binnenin deze A6 is het simpelweg puur genieten van topkwaliteit. Het dashboard zit op A8-niveau en qua binnenruimte doet de A6 ook aan die auto denken. Vergeleken met het vorige model zit je beduidend ruimer, minder opgesloten en gevoelsmatig ook hoger.

Binnenin deze A6 is het simpelweg puur genieten van topkwaliteit

Het grote klapscherm is esthetisch niet het allerfraaiste dat we kennen, maar het heeft een voordeel. Wanneer je het ’s avonds inklapt, is dat direct een hele rust voor je ogen. Alle informatie die je nodig hebt, blijft gewoon van de boordcomputer en het (optionele) head-up display af te lezen. De bediening van het navigatiesysteem gaat door de duidelijke knoppen op de middenconsole makkelijk. Het touchpad is een leuke gimmick, want je kunt de letters er als het ware op tekenen, maar dat haalt je aandacht wel wat van de weg af.

Verbluffend

Met de 300 pk sterke 3,0-liter V6 TFSI is het ook veel leuker (en veiliger) om je ogen op de weg te houden, want wat presteert dit blok voorbeeldig. Vooral tot de 80 km/u is de A6 verbluffend snel, maar ook daarboven trekt ‘ie de Audi moeiteloos door naar hoogst illegale snelheden. In slechts 5,5 seconden tikt de Audi vanuit stilstand de 100 km/u aan, terwijl de S tronic-automaat ondertussen bijna onmerkbaar door de zeven versnellingen gaat. De V6 laat bij volgas heerlijk van zich horen, maar bij een rustigere rijstijl blijft deze keurig op de achtergrond. Rustig aan doen staat overigens niet gelijk aan traag, want mede dankzij de mechanisch aangedreven compressor staat er onderin meer dan voldoende koppel ter beschikking – 440 Nm om precies te zijn. Via het Audi select drive kun je de gasrespons, besturing, schakelmomenten en in dit geval ook de luchtvering naar eigen smaak instellen. In de Efficiency-modus (met een geactiveerd start-/stopsysteem) kun je een fraai brandstofverbruik realiseren. Het blok komt dan nauwelijks boven de 3.500 tpm, enkel bij volledige kickdown wil hij meer toeren draaien en dat zorgt ervoor dat de A6 met gemak 1 op 12 rijdt. Met een leeggewicht van 1.815 kg en quattro-vierwielaandrijving geen gek resultaat. Onder normale rijomstandigheden en af en toe gebruik makend van het maximale vermogen zit je echter eerder op 1 op 9. Nog steeds acceptabel.

Vooral tot de 80 km/u is de A6 verbluffend snel, maar ook daarboven trekt ‘ie moeiteloos door

Met een sportonderstel, sportdifferentieel, adaptive air suspension en de eerder genoemde 20 inch wielen kun je je voorstellen dat de testauto net wat anders rijdt dan een standaard A6. Nooit eerder voelde een A6 zo dynamisch aan en zelfs de besturing is redelijk scherp te noemen. Verbluffend veel gevoel zit er niet in, maar ‘het’ voelt wel gewoon goed. Het onderstel draagt vooral bij aan de goede communicatie naar de bestuurder toe. Er komt meer dan genoeg informatie door en zoiets als onderstuur is bij deze Audi niet van toepassing. De wegligging is uitstekend. Een keerzijde is er niet, want je kunt de auto in voorgeprogrammeerde settings instellen. Persoonlijk heeft de individual-stand mijn voorkeur, omdat je daar alles naar eigen smaak kan instellen. Vering op stug, besturing in standje zwaarst en de automaat in de normale stand laten betekent gáán. De comfort-stand laat de A6 wat meer zweven en de besturing is – ook op de snelweg – vrij licht, maar de grote wielen belemmeren een maximaal comfort. In welke stand ook, de A6 blijft met dit formaat wielen altijd iets stugs houden. De banden maken bovendien behoorlijk wat geluid, terwijl de auto verder juist zo stil is. Maar goed, dat is simpel op te lossen door te kiezen voor kleinere wielen. Het is maar net wat je smaak en stijl is.

Zo’n volgehangen A6 heeft iets speciaals. Alles wat je normaliter op een A8 of de technisch verwante A7 zou verwachten, zit op deze altijd zo keurige E-segmenter. Van buiten heeft niemand in de gaten dat je een flinke slag hebt geslagen op de optielijst, enkel de passagiers kunnen daarvan meegenieten. Met gemak kunnen vier á vijf volwassenen plaatsnemen. Die maak je jaloers als je de nachtzichtassistent met voetgangermarkering (dat overigens uitstekend werkt) activeert of met de prachtige essenhout inleglijsten en de tweeterspeakers die omhoog schuiven als je de startknop indrukt.

Wie het laatst lacht…

Inderdaad, 53.000 euro aan opties klinkt belachelijk en enkele opties zijn overbodig en bijzonder prijzig, maar rijd voor de gein maar eens met zo’n volgeladen Audi A6. De auto wordt er niet alleen mooier op, maar ook beter. De drieliter TFSI is er één uit duizenden en in deze configuratie stuurt de A6 bovendien uiterst lekker. Meer dan je normaal van Audi verwacht. Overdadigheid heeft in dit geval dan ook geen negatieve ondertoon, maar juist iets positiefs. Laat men maar klagen dat alle Audi’s zoveel op elkaar lijken, stiekem ben jij dan wel degene die het laatst lacht.