De Mazda 2 is typisch zo’n auto die je makkelijk vergeet in het rijtje van de Volkswagen Polo, Opel Corsa en Ford Fiesta. Maar zoals het verleden al uitwees, een belastingvrije status is in Nederland bijna een garantie voor succes. Met de komst van de Mazda 2 BiFuel hebben slimme rekenaars een reden om massaal bij de Mazda-dealer binnen te lopen. De besparing zit hem namelijk niet alleen in de fiscale vrijstellingen, maar ook in het tanken zelf. Door de lage LPG-prijs is hij op papier net zo goedkoop te rijden als de zo succesvolle spaardiesels en uiteraard goedkoper dan menig benzineauto.

De Mazda 2 is een beetje de underdog in zijn segment, de auto die nooit echt wist door te breken. Zou het aan zijn aparte design liggen? De 2 oogt compacter dan hij in werkelijkheid is en het is echt een guitig karretje om te zien. Helemaal herkenbaar in de ‘Zoom-Zoom’-ontwerpfilosofie van Mazda, met gestroomlijnde vormen en een speels lijnenspel. De hoog oplopende flanken geven hem een gedrongen aanblik. Deze GT-M Line voegt daar met zijn achterspoiler, sideskirts en donkere koplampen nog een portie stoerheid aan toe. De Mazda 2 kan de witte lakkleur bovendien goed hebben, daarmee valt ‘ie nog eens extra op.

Dat het hier om de BiFuel-uitvoering gaat, is alleen aan het typeplaatje op de achterzijde te zien. De voor gasrijders zo bekende en vertrouwde gasdop – verfoeid door menig ander – is niet aanwezig. De vulnippel is namelijk weggewerkt achter het benzinetankklepje. Wel zo fraai, maar tijdens het tanken vergt het toch wat extra handelingen. Zo moet je eerst een dopje van de vulnippel afschroeven en vervolgens een verloopstuk vastdraaien, waarop de LPG-vuller kan worden aangesloten.

Fraai weggewerkt

In het interieur van de Mazda 2 is de gasinstallatie al bijna net zo fraai weggewerkt. De ronde brandstofschakelaar met tankindicatielampjes is met zijn aluminium randje helemaal in stijl van de overige bedieningselementen. Verder kijk je in Mazda’s kleinste tegen een speels vormgegeven dashboard aan, met als kikkerogen uitstekende ventilatieroosters en hoogglans zwarte kunststof op het middelste deel. De afwerking is in orde, maar de gebruikte materialen zijn vooral hard. Er zijn concurrenten die hoogwaardiger aanvoelende dashboard- en deurbekleding gebruiken, maar dat doet natuurlijk niets af aan de degelijkheid.

De zitpositie achter het stuur is goed, de stoelen van deze sportieve uitvoering bieden goede zijdelingse steun. Zoals in wel meer compacte Japanse auto’s zijn de zittingen vrij kort, maar het ontbreken van diepteverstelling op het fijne sportstuur hindert meer. Van vrouwen wordt overigens verwacht dat ze zelf achter het stuur kruipen, want alleen links bevindt zich een make-up spiegel in de zonneklep.

De rijervaring op LPG is niet anders dan die op benzine

Rijplezier

Mazda’s kleinste is er na de laatste facelift qua rijeigenschappen op vooruit gegaan. Het onderstel heeft een iets comfortabelere afstemming gekregen, waardoor de auto niet als een kleintje aanvoelt. Hoewel de 2 drempels en oneffenheden beter absorbeert dan voorheen, kleeft hij nog steeds prettig aan het asfalt. Het rijplezier is met dank aan een buitengewoon goede stuurinstallatie en een prettig schakelende versnellingsbak gebleven. Het is jammer dat de koppeling nogal gevoelig is, maar dat went gelukkig snel.

De BiFuel-variant van de 2 is leverbaar in twee vermogensvarianten: 75 en 84 pk. De eerste is leverbaar als ‘Cool’-uitvoering, de testauto is de krachtigere GT-M Line met dito uiterlijk. De 1.3 motor maakt helaas niet zoveel indruk als het gaat om prestaties, je moet hem echt in de toeren jagen. Pas boven de 4.000 tpm is ‘ie voldoende krachtig, terwijl het blok onder de 2.000 tpm gehoorzaam en soepel reageert. In het belangrijke toerengebied daartussen mist ‘ie echter een beetje pit, wat je vooral merkt bij inhalen of invoegen op de snelweg. Je moet gevoelsmatig toch vaker terugschakelen dan wenselijk is wanneer je een beetje van doorrijden houdt.

Korte afstanden

De rijervaring op LPG is niet anders dan die op benzine. Enkel het starten en de eerste paar honderd meter rijden gebeurt op benzine, waarna het systeem automatisch overschakelt naar LPG. Dit proces verloopt onmerkbaar en is alleen zichtbaar middels de lampjes van de brandstofschakelaar. Het vergelijk met de spaardiesels staat of valt natuurlijk met het verbruik. Eerdere tests wezen al uit dat de fabriekswaardes bij dit type auto nogal afwijken van het praktijkverbruik. Voor de diesels varieert het verbruik zo tussen de 1 op 18 en 1 op 23, afhankelijk van het model en de beheersing van je rechtervoet. Met een dieselprijs van rond de 1,30 euro en een LPG-prijs van 0,65 euro per liter, zou de Mazda dus hooguit tweemaal zoveel mogen verbruiken om even voordelig te rijden.

Je kijkt in Mazda’s kleinste tegen een speels vormgegeven dashboard aan

Met een zuinige rijstijl – waarbij je de randstedelijke snelheidslimieten in acht neemt - komt het verbruik uit op 1 op 13,4. Een realistisch gemiddelde voor deze auto ligt rond de 1 op 12, wat netjes is als je de 15 procent afwijking ten opzichte van het benzineverbruik in het achterhoofd houdt. Het is financieel gezien voldoende om even voordelig te rijden als de eerdergenoemde diesels, maar van (veel) goedkoper rijden is geen sprake.

De Mazda 2 is vooral geschikt voor mensen die korte afstanden rijden, want de gastank op de plaats van het reservewiel is niet groot. Hooguit 23 liter van de vulling wordt gebruikt en daarmee kom je net geen 300 kilometer ver. Het volledig leegrijden van de tank wordt afgeraden en de veelrijder staat dus vaak aan de pomp. Hoewel de Mazda 2 op de snelweg met een toerental van rond de 3.000 tpm comfortabel en stil genoeg is, wordt de besturing op hogere snelheid wel erg direct en stijgt het verbruik rap mee.

Andere doelgroep

Met de van wegenbelasting vrijgestelde zuinigheidswondertjes kun je een hoop euro’s in de maand op zak houden. Wie wil dat nou niet? De vrijstelling is echter in 2014 weer van de baan en dan kun je met zo’n spaardiesel als de Volkswagen Polo BlueMotion of Opel Corsa EcoFLEX wel eens een aardige stijging in maandlasten verwachten. Mazda speelt hier op in door – bij gebrek aan een zuinige dieselmotor – de CO2-uitstoot met een LPG-installatie te reduceren. De belastingvrije Mazda 2 BiFuel is daarmee een voordelig rijdend alternatief en met een meerprijs van 1.000 euro is de gasinstallatie snel terugverdiend. Voor net geen 16.000 euro koop je dan een erg complete auto met fijne rijeigenschappen. De beperkte actieradius, het hogere verbruik op de snelweg en het omslachtige tanken maken hem echter vooral geschikt voor mensen die korte afstanden rijden. Daardoor bedient de Mazda 2 BiFuel toch een andere doelgroep - de kilometervretende rekenaars onder ons kunnen beter voor een zuinige dieselauto gaan.