Renault is met de Scénic de uitvinder van de midi-MPV en ook altijd koploper geweest in dat segment. Inmiddels hijgt de - deels nieuwe - concurrentie volop in de Franse nek. Om het succes te prolongeren zijn de Scénic en Grand Scénic in een vernieuwd jasje gestoken. Onderhuids zijn er ook de nodige aanpassingen gedaan. Zodoende valt niet enkel de 130 pk sterke 1.6 dCi dieselmotor in de categorie voor 20 procent bijtelling, maar geniet nu ook de 1.5 dCi met 110 pk van dit fiscale voordeel. En met die instapdiesel ging ik op pad.

De Renault (Grand) Scénic start zijn tweede levensfase met een frisse neus en die nieuwe look bevalt mij wel. Het aaibare is er wat af, in deze Bose-trim staat er best een aantrekkelijke multiple purpose vehicle.

Naast de zeer complete uitrusting - uiteraard inclusief fantastisch klinkende Bose-muziekinstallatie - krijgt deze uitvoering chique, doch sportieve details. De ‘two-tone’ 17 inch wielen ogen modern onder de wit gelakte koets, net als de hoogglans gespoten buitenspiegels en diverse chromen strips. De dakrailing is voor deze Scénic gloednieuw. Ook nieuw, maar esthetisch gezien nogal discutabel, is de in de bumper gemonteerde led-verlichting. Het oogt alsof iemand bij een automaterialenzaak heeft geshopt en op zaterdagmiddag zelf aan de slag is gegaan. Afgezien van dat detail is de Renault Grand Scénic fraai vernieuwd.

Verhuiswagen

De Scénic staat sinds zijn komst in 1996 bekend om z’n flexibiliteit. Dat is bij de huidige Grand Scénic niet anders. Alles wat je van een middelgrote MPV mag verwachten, zit erop. Denk aan een verschuifbare middenarmsteun voorin met enorme opbergruimte, vliegtuigtafeltjes aan de rugleuningen, diverse verborgen vakjes, veel hoofd- en beenruimte op de tweede zitrij en de mogelijkheid om er een verhuiswagen van te maken. Op de tweede zitrij vind je drie volwaardige stoelen, die separaat te verschuiven zijn om iets meer beenruimte te creëren voor de passagiers op de 900 euro kostende derde zitrij. Verwacht daar echter niet heel veel (been)ruimte, zelfs voor kinderen houdt het niet over. Erg prettig is dat die twee stoeltjes in een handomdraai in en uit de vloer zijn te klappen.

De led-verlichting ziet eruit alsof iemand bij een automaterialenzaak heeft geshopt en op zaterdagmiddag zelf aan de slag is gegaan.

Met zeven zitplaatsen houd je volgens de brochure 208 liter bagageruimte over, maar dat is omdat een deel daarvan onder de achterste twee stoelen zit. Aangezien een afdekplaat ontbreekt, kunnen spullen daaronder verdwijnen - niet heel handig. Met een platgelegde derde zitrij heb je daarentegen wel een keurig vlakke laadvloer, die je tot 702 liter kunt benutten. Zou je de afdekhoes verwijderen en in het speciaal geprepareerde opbergvak leggen, dan kun je de auto theoretisch tot aan het plafond volstoppen. Wil je nóg meer ruimte, maximaal 2.063 liter, dan kun je de drie middelste stoelen eenvoudig opklappen en eventueel zelfs uitnemen. Dat laatste is niet echt nodig, enkel naar voren vouwen levert al enorm veel plaats op.

Waar papa en mama zitten

Voorin kijk je uit over een keurig uitziend dashboard, zonder veel gekkigheden. Het brede digitale scherm met onder andere de snelheidsmeter zit hoog en is richting de bestuurder geplaatst, wat tijdens het rijden prettig blijkt. Het in diverse kleuren in te stellen scherm oogt bovenal helder en scherp, waarbij het nauwelijks stoort dat het niet ‘ouderwets’ achter het stuurwiel zit. Het TomTom-navigatiesysteem is door middel van een knoppenpartij op de armsteun makkelijk te bedienen, al zou het scherm voor optimaal zicht iets meer in het midden van het dashboard mogen zitten.

Deze Bose-uitvoering heeft luxe voorzieningen als deels lederen stoelen, nepleder op de portieren en enkele hoogglans sierstrips. Fraai detail zijn de her en der witte stiksels, de grijs/witte veiligheidsgordels kun je zonder meer hip noemen. Het ziet er allemaal keurig uit en je zit bovendien lekker comfortabel. De Scénic heeft met de update nieuwe features gekregen. Voorbeelden zijn een rijbaancontrolesysteem (voor als je zonder richting aan te geven de wegbelijning kruist) en een heuse ‘Air Quality Sensor’, die de luchtkwaliteit in de gaten houdt.

De Renault Scenic is in zijn geheel subtiel maar doeltreffend vernieuwd.

Ontspannen

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, rijden in de Grand Scénic is pure ontspanning. Dat begint al bij het plaatsnemen. Het zicht rondom is formidabel en het is fijn om eens geen last te hebben van dikke A-stijlen of een laaggeplaatste achteruitkijkspiegel. Je hebt niet alleen veel ruimte, door het grote raamoppervlak voelt dat ook zo. De stoel en versnellingspook zijn prettig hoog geplaatst, zonder een typisch ‘busjesgevoel’ te geven. Het onderstel en de besturing mogen dan marginaal zijn aangepast, de verbeteringen maken wel net het verschil. Comfort staat nog steeds bovenaan het prioriteitenlijstje, maar de auto geeft net wat meer feedback dan voorheen. De besturing is een tandje scherper en de vering is wat minder zacht. Bij drempels voel je de auto nog wel wat deinen, maar verder haal je er enkel voordelen uit. In bochten blijft het overhellen binnen de perken en behoudt de Renault aangenaam veel grip.

Niet heel spannend, maar vooral goed - dat is hoe de Scénic aanvoelt. Dat is grotendeels te danken aan de 1.5 dCi dieselmotor. Onder het rijden zijn er zo goed als geen trillingen voelbaar en de vierpitter is – zoals we van Renault gewend zijn – ontzettend stil. Onder de 1.500 tpm geeft het blok niet thuis, daarboven is ‘ie heerlijk soepel. Het koppel wordt lineair opgebouwd, waardoor de 1.5 krachtig genoeg aanvoelt. Uiteraard is het geen strepentrekker, maar voor normaal gebruik is 110 pk en 240 Nm meer dan voldoende. De dieselmotor heeft bovendien - net als de 130 pk sterke 1.6 dCi - een maximaal toelaatbaar (geremd) aanhangergewicht van 1.300 kg, dus doorsparen voor die motor is niet per se nodig als je een caravan gaat trekken. Mede dankzij het start/stop-systeem is het uitstekende testverbruik met enkel stadsverkeer 1 op 13,2. Met meer variatie in wegen behaalde ik 1 op 14,3.

Tevreden

Ik kijk tevreden terug op een weekje rijden met de vernieuwde Grand Scénic. In alles weet de auto te overtuigen, net wat meer dan voor de facelift. Het uiterlijk is gemoderniseerd, maar belangrijker is dat de auto in zijn geheel subtiel maar doeltreffend is vernieuwd. In deze luxe Bose-uitvoering worden bovendien je ogen en oren op veel fraais getrakteerd. De Renault Scénic 1.5 dCi Bose is er vanaf 31.590 euro, de Grand Scénic met zeven zitplaatsen moet minstens 33.490 euro kosten. Laat de concurrenten maar in de nek hijgen, om de Scenic in te halen moeten ze nog heel wat meebrengen.