In ons land was de X3 altijd een buitenbeentje in het BMW-gamma. Waar de SUV in andere landen uitstekend verkocht, maakte de auto in Nederland een valse start. Het uiterlijk van de X3 bleek te controversieel en de bouwkwaliteit van andere BMW’s bereikte de X3 pas na de eerste facelift. Inmiddels is de X3 in deze nieuwe tijden van downsizing niet meer de enige in zijn klasse. De Audi Q5, Mercedes-Benz GLK en Volvo XC60 zijn inmiddels aan een succesvolle carrière begonnen. Hoog tijd dus voor een nieuwe X3 met nieuwe kansen in een nieuwe ronde.

Hoewel er veel uiterlijke kenmerken van de vorige generatie in het nieuwe model terug te vinden zijn is de X3 compleet nieuw. De raamlijn is evenals de vouw die over de flanken van de auto loopt ten opzichte van de vorige X3 nauwelijks veranderd. Het is daarom best te begrijpen dat veel mensen twee keer moeten kijken met welke generatie ze van doen hebben. Toch zijn er ook duidelijke verschillen met het vorige model. De voorkant heeft nog scherpere lijnen gekregen, waardoor het front veel stoerder is geworden. In combinatie met de xenonverlichting ziet het geheel er indrukwekkend en ‘dik’ uit. Daarnaast is de middelste SUV uit het BMW-gamma - geheel in de tijdsgeest - op dieet geweest, maar wel gegroeid. Bovendien is ‘ie ook nog eens goedkoper geworden.

De X3 biedt meer dan ooit een mooi alternatief voor kopers die een X5 een maatje te groot vinden. Al met al is de nieuwe X3 een stuk minder opvallend gestileerd dan zijn voorganger en leunt hij sterker op het design van zijn grote broer.

Ruimtelijk gevoel

De optionele comfortstoelen doen veel goeds vermoeden. Dat klopt ook, ze zijn - zeker in vergelijking met de comfortzetels uit zijn voorganger - zeer comfortabel. Helaas kan het stuurwiel net niet ver genoeg naar je toegetrokken worden om een perfecte rijpositie in te stellen. Voor mensen met lange armen zal dit geen probleem zijn, maar bestuurders met kortere armen zitten daardoor net iets te dicht op de pedalen. Vlak voor de fraaie ‘joystick’ voor de automatische versnellingsbak bevindt zich de centrale knop voor het iDrive-systeem. De X3 beschikt over de laatste generatie. De graphics op het scherm zien er prachtig uit en het systeem kent zeer uitgebreide functies. Het grote scherm biedt een kaartweergave waar veel andere merken nog een puntje aan kunnen zuigen. Een andere grote verbetering ten opzichte van het uitgaande model is het materiaalgebruik en de afwerking. Harde kunststoffen zijn vervangen door mooie zachte delen en de pasvorm is nu ook prima.

Helaas kan het stuurwiel net niet ver genoeg naar je toegetrokken worden om een perfecte rijpositie in te stellen

Wat direct positief opvalt is het ruimtelijke gevoel. Dit wordt versterkt door het grote glazen panoramadak, dat het lichte interieur fraai in het daglicht zet. De werkelijke interieurruimte is fors gegroeid, met name de achterpassagiers maken hier dankbaar gebruik van. De concurrenten bieden achterin beduidend minder ruimte. De achterbank is redelijk vlak gevormd en helaas een stuk harder dan de voorstoelen. Ook de kofferruimte van de X3 biedt meer plaats dan die van zijn directe tegenstrevers. Gevoelsmatig krijg je in de BMW het idee dat je met een auto uit een klasse hoger onderweg bent.

Naar ieders smaak

Onder de motorkap van onze testauto bevindt zich een viercilinder dieselkrachtbron. De zelfontbrander levert 184 pk en 380 Nm en is daarmee één van de krachtigste viercilinders in zijn klasse. Bij de koude start is goed te horen dat de loopcultuur niet zo verfijnd is als die van BMW’s zescilinders, die bijna net zo rustig draaien als de benzinemotoren. De tweeliter diesel laat de X3 wel rap van zijn plek komen, op accelereratievermogen kom je niets te kort. Wederom gaat dit gepaard met een dieselbrom en echt stil kan de 20d daarom niet genoemd worden. Bovendien zijn er op snelwegtempo door wind- en bandengeruis redelijk wat rijgeluiden aanwezig. De achttraps automaat schakelt in een fractie van een seconde, maar laat soms wel een schokje door de auto gaan. Door de acht versnellingen en het hoge koppel van de motor wijst de naald van de toerenteller bij constante snelheden altijd lage waarden aan. De versnellingsbak doet precies wat je wilt en bij het aanraken van het pedaal volgt er vlot een reactie, waardoor deze combinatie van motor en transmissie alert aanvoelt. Het testverbruik blijft op 8.0 l/100 km (1 op 12,5) hangen, wat een stuk minder optimistisch is dan de 5.6 l/100 km die de fabriek opgeeft. Door deze lage officiële opgave heeft de 20d wel een mooi groen B-label, waardoor de X3 voor zakelijke rijders interessant is.

Gevoelsmatig krijg je het idee dat je met een auto uit een klasse hoger onderweg bent

Door het adaptieve onderstel kan de demping naar ieders smaak ingesteld worden. De comfortstand is prettig in het stadsverkeer, maar voelt op de snelweg te week aan. De X3 wordt in die stand behoorlijk zijwindgevoelig en heeft dan niet het koersvaste gevoel dat veel andere BMW-modellen wel geven. Als je op de sportknop drukt wordt de X3 scherper en dynamischer. Pas na het instellen van die stand is het na een aantal bochten weer duidelijk: dit is een echte BMW. Het stuurgevoel is direct en op een natuurlijke manier zwaar. De X3 rijdt in de sportstand echt als een 3 Serie met een hoge zit.

De tijd is aangebroken

De verkoopcijfers van de GLK, Q5 en XC60 tonen aan dat er toekomst zit in dit segment. Met het nieuwe model hoopt BMW het succes van deze modellen te overtreffen. De nieuwe X3 is op alle fronten groter en verfijnder. De SUV rijdt met het adaptieve onderstel bijzonder prettig en geeft de auto twee verschillende karakters. Daarnaast is de 20d krachtig genoeg voor de 1.700 kg zware auto. Helaas laat dit blok zich wel goed horen en zijn de rijgeluiden op snelwegniveau eigenlijk iets te aanwezig. De toekomst zal uitwijzen of de nieuwe X3 in Nederland nu wel aanslaat. Eén ding is zeker: aan de auto zal het niet meer liggen.