Je zou het bij een kleine MPV als deze niet verwachten, maar deze vraag past wel bij de nieuwe Meriva. De jongste telg in de Opel-familie ziet er allesbehalve bejaard uit en doet zijn voorganger vrijwel direct vergeten. Dankzij de huidige ‘designflow’ van Opel behoort de anonimiteit tot het verleden. En laten we de bijzondere FlexDoors niet vergeten. Dat wil niet zeggen dat jonge gezinnen en ouderen niet meer bij de Meriva passen. Opel heeft de kerntaak van een ruimteauto als deze niet uit het oog verloren. Hoe flex is de jongste Meriva?

Dat de nieuwe Opel Meriva een totaal nieuw en fris ontwerp heeft wordt goed duidelijk als je de vorige Meriva ernaast zet. De eigenaresse van de zilvergrijze Meriva, die per toeval de fotolocatie betreedt, moet bekennen dat haar Opel wel een heel saai model is. De 18 inch lichtmetalen wielen onder het testexemplaar staan erg vlot en maken de Meriva nog dynamischer dan hij al is. Of dit de doelgroep aanspreekt is een tweede. Het blijft immers vooral een auto waarin de (klein)kinderen vervoerd worden en ouderen enigszins comfortabel moeten kunnen rijden.

Het meest in het oog springend zijn natuurlijk de achterportieren, die in tegengestelde richting scharnieren. Met de zogenaamde FlexDoors zet Opel het model meteen ‘in the picture’. Iedereen heeft er wel een mening over of vindt het interessant om te zien. Het is zeker een gewaagd besluit om deze FlexDoors toe te passen, want niet iedereen zal er warm voor lopen. Toch heeft het zeker voordelen. Het plaatsen van een kind in een kinderzitje gaat bijvoorbeeld beduidend makkelijker, omdat er geen portier tegen je achterste drukt. De achterportieren zijn wat smaller dan gebruikelijk, maar de FlexDoors kunnen 84 graden openzwaaien - 67 graden is gebruikelijk. De handgrepen op de B-stijl maken in- en uitstappen nog iets gemakkelijker. Het enige minpunt dat ik ontdek, is dat tegelijk uitstappen aan één zijde bemoeilijkt wordt omdat je elkaar in de weg loopt, vooral bij het sluiten van de portieren. In de praktijk zul je dat niet dagelijks meemaken. Het is simpelweg een kwestie van wennen dat de portieren anders openen en sluiten. Zo kun je van conventionele portieren natuurlijk ook genoeg nadelen verzinnen. Dat je bijvoorbeeld niet even gauw iets achterin gooit - dat gaat bij de Meriva simpeler.

Flexibel

Om de term ‘Flex’ helemaal uit te melken, heeft Opel nog meer handige systemen met die naam bedacht. De uitstekend werkende FlexSpace-achterbank kennen we weliswaar al uit de vorige Meriva, in de nieuwe is het systeem nog verder verfijnd. Naar keuze wordt er plaats geboden aan drie volwassen personen, of je kunt de buitenste twee zitplaatsen omtoveren tot loungestoelen. Als het middengedeelte plat is gelegd, zijn de twee zetels naar het midden te schuiven. Hierdoor wordt er meer schouder- en beenruimte gecreëerd. Deze stoelendans is bijzonder gemakkelijk uit te voeren, zoals ook het neerklappen van de leuningen. Er ontstaat dan een keurig vlakke laadvloer die plaats biedt aan 1.500 liter bagageruimte. Net als de Corsa en Astra, beschikt ook de Meriva over een dubbele bodem (FlexFloor). De kofferbak is overigens wel iets kleiner geworden ten opzichte van de vorige Meriva. Die bevatte een respectabele 415 liter opbergruimte, de nieuwe komt net niet aan 400. Nog altijd ruim voldoende voor een auto in deze klasse.

Eigenlijk stelt de Meriva op geen enkel front teleur. Alles wat je rit kan veraangenamen is aanwezig

Die gemiste 15 liter wordt overigens gecompenseerd door de vele opbergvakken, waarbij Opel in al haar enthousiasme misschien een beetje is doorgeschoten. Tussen de voorstoelen herbergt zich een waar consolesysteem, genaamd FlexRail. Tussen die aluminium rails kun je verschillende opbergvakken heen en weer schuiven. Hierdoor kun je als het ware iets groots onder een klein opbergvakje leggen. Dat klinkt heel aardig, maar je raakt gauw iets kwijt en het voegt niet zoveel toe. Het grootste voordeel is dat je de armsteun over de rails kunt schuiven, waardoor deze altijd op de juiste plek staat en uitgeklikt kan worden. Het draagt in elk geval bij aan de flexibiliteit.

Het dashboard is een feest der herkenning. Vrijwel alle bedieningselementen en tellers komen rechtstreeks uit de Opel Astra. In tegenstelling tot de vorige Meriva, krijg je bij de nieuwe Meriva echt het gevoel alsof je in een duurder model van Opel zit. De goed aangeklede Cosmo-uitvoering, die bezaaid is met opties, versterkt dit gevoel uiteraard. De basis is echter al behoorlijk goed. De materialen zijn - voor dit segment - met zorg gekozen; waar je graag zachte materialen ziet, daar zitten ze ook en de afwerking is dik in orde. Het interieur is misschien een beetje sober, maar de subtiele blauwe dashboarddelen maken het geheel enigszins ‘fröhlich’. Afhankelijk van de uitvoering kun je nog kiezen voor andere kleuren. Zelfs een felrode toplaag op het dashboard is mogelijk, maar pas dan wel op voor de inruilwaarde na vier jaar.

Volwassen

Motorisch gezien is er bij de nieuwe Meriva een hoop veranderd. Een atmosferische 1.4 benzinemotor is gebleven, maar verder zien we enkel turbomotoren op de prijslijst staan. Je kunt nu ook kiezen voor een 1.4 Turbo met 120 pk of 140 pk. Geheel in lijn met de grote wielen en het dynamische uiterlijk bevindt zich onder de motorkap van de testauto de sterkste van de twee. De 1.4 Turbo stelt op geen enkel moment teleur. Integendeel, het is een potent motorblok dat stil en overtuigend zijn werk doet. De motor heeft een rustige krachtsopbouw, waarbij vanaf 1.850 tpm de auto meer begint te versnellen om bij 2.500 tpm zijn volle turbokracht los te laten. Onder de 1.850 tpm voelt de Meriva wat tam aan, maar je krijgt nimmer het gevoel dat je trekkracht tekort komt. De zesbak, die trefzeker aanvoelt, kun je vroeg opschakelen waardoor het verbruik laag blijft. Tijdens een afwisselende rit, waarvan een groot deel buiten de bebouwde, haalde de Meriva een verbruik tussen de 1 op 13 en 1 op 14,5. In de stad schommelde het gemiddelde verbruik rond de 1 op 12. Met nog geen 2.000 kilometer op de teller, zijn deze waardes zeker netjes te noemen.

Bij het interieur krijg je echt het gevoel alsof je in een duurder model van Opel zit

Eigenlijk stelt de Meriva op geen enkel front teleur. Alles wat je rit kan veraangenamen is aanwezig. De (optionele) comfortstoelen zitten als gegoten en bieden veel steun, al is het met de standaard zetels zeker niet behelpen. Zo hard en vormloos als die van de vorige Meriva zijn ze in elk geval niet. Uiteraard zit je hoger dan in een Corsa of Astra, waardoor het overzicht beter is. De hinderlijke dubbele A-stijlen van de vorige Meriva zijn verdwenen maar de A-stijlen van de nieuwe Meriva belemmeren het zicht soms ook nog wel. Ze zijn gelukkig een stuk smaller dan die van de Astra.

Het ver naar je toe te halen stuurwiel pakt heerlijk beet en de besturing voelt erg volwassen aan - vergelijkbaar met de Astra. Die stuurinstallatie biedt namelijk eveneens voldoende weerstand en gevoel, zonder het nerveuze, directe insturen van de Insignia. Zeer aangenaam en compleet anders dan bij de meeste concurrenten, zoals de Nissan Note. Dat geldt ook voor de pedalen, die zich eveneens met voldoende zwaarte laten bedienen. Mede hierdoor voelt de nieuwe Meriva bijzonder volwassen aan.

Op het rijgedrag van de Meriva valt verder weinig aan te merken.. De balans in het onderstel is uitstekend; de koets blijft keurig stabiel en helt slechts marginaal over. Gripverlies kent de Meriva bijna niet, hij voelt behoorlijk dynamisch en welhaast sportief aan. Met de platte banden rondom de 18 inch wielen lever je echter wel in op comfort. Met kleinere wielen en dikkere banden zal de Meriva al een stuk soepeler aanvoelen op oneffenheden en drempels. Dan heb je naast een dynamisch rijgedrag in elk geval ook nog een comfortabel gevoel. Wel zo prettig voor de ouderen onder ons, of als je met kleine kinderen op pad bent. Wie echter in zijn eentje een potje wil sturen, die kan zijn lol niet op met deze nieuwe Meriva.

Met open armen

Ja hoor, met de nieuwste Meriva is alles flex. De Meriva laat een ijzersterke indruk achter. De ruimte binnenin is toereikend, de flexibiliteit is goed voor elkaar en hij ziet er aansprekend uit. Dit uit zich gelukkig ook in een dynamisch en stabiel rijgedrag. De 1.4 Turbo stelt zowel qua prestaties als brandstofverbruik niet teleur. De Meriva heeft zich ontpopt tot een uitstekende en volwassen rijdende auto in het compacte MPV-segment. Een auto die vrijwel geen minpunten lijkt te kennen. De FlexDoors zijn nog even wennen maar het is een kwestie van tijd voordat ze geaccepteerd worden als gemeengoed. Wij verwelkomen deze nieuwste Opel in ieder geval met open armen!