Ooit een chefkok over zijn eigen gerecht horen praten? Op een bijna poëtische manier vertelt hij enthousiast waarom zijn creatie zo fantastisch smaakt en welke exotische ingrediënten er zijn gebruikt. Alleen al door naar hem te luisteren loopt het water je in de mond. Hoewel BMW voor de 1 Serie M Coupé een hoop ingrediënten rechtstreeks uit haar voorraadkast heeft getrokken, beloven de nieuwe achteras, de remmen en het M-differentieel van de M3 tezamen met de 340 pk sterke, uit de Z4 sDrive35is geleende motor een hoop goeds. Omdat al deze techniek in BMW’s kleinste is gestopt en gekoppeld werd aan een handgeschakelde zesbak, wordt de honger nog groter. Honger naar rijden, welteverstaan.

Rij je er niet mee, dan is de BMW 1 Serie M Coupé op zijn minst het bekijken waard. De Valencia Orange lak brandt direct in je netvlies, maar indrukwekkender is hoe musculair de 1 Serie Coupé er dankzij de M-body uitziet. De forse luchtinlaten in de voorbumper zorgen voor de benodigde koeling en luchtgeleiding, maar weten het front vooral erg fraai te maken. De koelgleufjes in de achterbumper zijn hartstikke nep, maar niet minder esthetisch verantwoord. Werden sommige M-modellen nog wel eens standaard van wat summier ogende wielen voorzien, de 1 Serie M Coupé heeft altijd uitstekend geproportioneerde 19 inch wielen en die wil je eigenlijk iedere dag wel poetsen.

Niet iedereen is fan van dit ‘net-niet-Coupé’-model, maar de 1 Serie M Coupé doet mij denken aan de BMW 2002 Turbo en de E30 M3 van decennia terug. Wat mij betreft twee begeerlijke automobielen en deze auto is een indirecte hommage aan die compacte, snelle achterwielaandrijvers. Leuk detail is dat de 1 Serie M Coupé qua buitenmaten overeenkomt met die twee klassiekers. Tijden veranderen, zullen we maar zeggen.

Als gegoten

Binnenin word je er subtiel op geattendeerd dat je met de snelste 1 Serie op pad bent. Enkele M-logo’s zijn te spotten, maar het interieur wordt vooral verfraaid door diverse Alcantara dashboarddelen - die met oranje stiksels zijn afgewerkt. Erg fraai, maar buiten dat oogt het binnenste wel wat sober. Dat het onderste deel van het dashboard uit keihard kunststof bestaat, past niet bij de prijs van net geen 80.000 euro, maar de 1 Serie gaat natuurlijk alweer een tijdje mee.

De BMW is niet de makkelijkste driftmachine maar wel één die het verdraaid goed kan

Zoals we inmiddels wel van BMW gewend zijn, zitten de M-sportstoelen als gegoten. Voor het serieuze bochtenwerk kun je de forse wangen nauwer op je lichaam laten aansluiten en dankzij het ver naar je toe te halen stuurwiel, heb je over de zithouding niets te klagen. Helemaal niet omdat de pedalen lekker dicht bij elkaar staan en omdat de 1 Serie M Coupé over een prettig kort pookje met dito slagen beschikt. Normaal gesproken heb ik bij een soortgelijk snel ding wel kritiekpuntjes over de zitpositie, maar de algehele setting in de BMW is nagenoeg perfect en de stoelen bieden zelfs nog best veel comfort.

Oorgasme

BMW heeft flink de tijd genomen om de 1 Serie M Coupé op de markt te brengen, maar het geduld wordt gelukkig beloond. Want 340 pk en 450 Nm koppel (bij overboost zelfs 500 Nm) in een achterwiel aangedreven 1 Serie klinkt ronduit interessant. Puristen zullen zeggen dat de 3.0 zes-in-lijn met twee turbo’s geen echt M-blok is en daarom ook niet klinkt als een M, desalniettemin klinkt de 1 Serie M Coupé geweldig. Al bij het starten ‘s morgens krijg je de buren wakker met de opzwepende grom die de ‘Einser’ produceert. Als het gaspedaal de vloerbedekking kust en de toerenbegrenzer het bij 7.000 tpm tijd vindt om over te schakelen, dan heb je zojuist een oorgasme ervaren. De vier uitlaten brommen, blazen, knetteren en schreeuwen erop los, met als extra cadeautje dat de 1 M wel eens wil ‘bijrevven’ als je hebt overgeschakeld. Tussengas, maar dan anders. Ja, de typische M-snerp ontbreekt, maar een flinke dosis koppel krijg je er wel voor terug. De drieliter heeft een seconde nodig om een klein turbogat te overwinnen, maar als ‘ie gaat dan is het met enorme stappen. De twee kleine turbo’s zorgen ervoor dat de auto bij lage en hoge toerentallen over veel power beschikt. Zodoende kun je ‘m lekker lang doortrekken zonder een dip te voelen in het vermogen. De specificaties zijn dan ook om te smullen: in 4,9 seconden gaat de 1 M vanuit stilstand naar 100 km/u en sprint daarna moeiteloos door naar de begrensde top van 250 km/u. Gaaf detail: 120 km/u haalt de BMW in de tweede versnelling en 180 km/u zelfs nog in de derde versnelling.

Heerlijke driftmachine

Het ESP doet ondertussen hard zijn best om gripverlies tot een minimum te beperken. Want ondanks de brede banden en de vergrote spoorbreedte wil het oranje ESP-lampje wel eens flink knipperen. Onder het rijden merk je vooral dat ‘ie het vermogen wil drukken, vooral als de M-knop op het stuurwiel is ingedrukt, die een nog gretigere gasrespons en een directer stuurgevoel mogelijk maakt. Met de veiligheidssystemen uitgeschakeld rijdt de 1 Serie M Coupé eigenlijk alleen maar beter, maar vooral leuker. Je kunt simpelweg met het gaspedaal bepalen wat de achterkant moet doen. Willen de achterbanden grip verliezen, dan is het relatief makkelijk om de 1 Serie M Coupé te corrigeren. Driftend en glijdend door bochten gaan was nog nooit zo leuk. Maar pas op: ga je te enthousiast in een bocht op het gaspedaal stampen, dan kan hij je plotseling met overstuur verrassen. De eerste paar keer is voorzichtigheid geboden, aangezien de wielbasis relatief kort is en de eerste turbo er in één keer inkomt. De BMW is een heerlijke driftmachine, niet de makkelijkste maar wel één die het verdraaid goed kan.

Binnenin word je er subtiel op geattendeerd dat je met de snelste 1 Serie op pad bent

De besturing is daar nagenoeg perfect op afgestemd. Deze is – voor dit type auto – heerlijk zwaar en vooral erg goed. Elke stuurbeweging wordt direct door de auto opgevolgd en het stuurgevoel is fantastisch. Vlezig en direct, zoals men dat wel eens noemt. De koets blijft strak liggen en gek genoeg blijft er nog voldoende comfort over, al zou je daar behoefte aan hebben. Met zijn best ruime kofferbak (370 liter) zou je de 1 Serie M Coupé nog bijna praktisch kunnen noemen ook. Mits je portemonnee dik genoeg is, want al dat plezier heeft wel zijn prijs. Na twee intense dagen kun je je voorstellen dat het brandstofverbruik behoorlijk hoog is uitgevallen. Je zou volgens BMW gemiddeld 1 op 10,7 moeten kunnen halen en bij een korte ‘zuinigheidstest’ was dat met heel veel moeite wel te evenaren. Maar laten we eerlijk zijn, enkel een kniesoor die daarop let. Je gaat bij haute cuisine ook niet klagen over de kleine porties.

Nee, de BMW 1 Serie M Coupé is gemaakt om mee te rijden en het liefst zo hard mogelijk. De BMW doet dat met zoveel vertrouwen, grip en stabiliteit, dat ik me afvraag welk merk deze auto ooit zal overtreffen. Waarschijnlijk kan alleen BMW dat.

Bon appétit

Je zou denken dat al het voorgaande klinkt als een overdreven euforie over een 1 Serie, maar ik kan gewoon geen minpunten vinden. Enkel dat er auto’s zijn die makkelijker te driften zijn, maar ik zie niemand iedere dag dwars gaan, dus waar praat je over? Op de openbare weg merk je gewoon dat alles klopt aan deze auto. De 1 Serie M Coupé is een auto die al je verwachtingen van een M-model waar maakt, ongeacht je ervaringen in andere BWM M-modellen. Elke minuut die je vrij hebt, wil je gewoon niets anders dan een rondje met dit lekkere hapje doen. Gewoon om even het lekkere geluid te horen, die imponerende trekkracht te voelen of simpelweg toekijken hoe anderen naar je auto staan te likkebaarden. Als Michelin niet alleen de banden voor de 1 Serie M Coupé zou leveren, maar de auto’s ook sterren zou geven, dan kan BMW rekenen op alle drie de Michelin-sterren. Bon appétit!