Voor wie eens wat anders wil dan een Europese SUV is er de nieuwe Jeep Grand Cherokee. Het ruige uiterlijk is gematigd en de mid-size SUV - zoals de Amerikanen hem noemen - is nadrukkelijk als premium auto ontwikkeld. Volgens Jeep is de nieuwe Grand Cherokee met meer oog voor detail en verfijning ontworpen. De vorige generaties stonden niet bekend vanwege hun uitgebalanceerde rij-eigenschappen of een ragfijne afwerking, maar de nieuwe Grand Cherokee moet daar verandering in brengen. Als de prijs van een overcomplete uitvoering ook nog eens de instapprijs van veel concurrenten blijkt te zijn, dan zijn dat beloftes die nieuwsgierig maken.

Sinds 1992 heeft Jeep vier generaties Grand Cherokee op de markt gebracht. Als je ze naast elkaar zet dan is duidelijk te zien dat er in die bijna 20 jaar een traditie is ontstaan. Ook de nieuwste Grand Cherokee heeft die hoekige, brede wielkasten en een grote grille met verticale spijlen - een typisch kenmerk dat het model al sinds zijn introductie heeft.

De vierde generatie Grand Cherokee is om te zien wat noemt ‘een typische Jeep’, maar heeft relatief kleine koplampen in verhouding tot de rest van het front. De achterkant is in vergelijking met zijn voorgangers anoniem te noemen. Hij heeft wel wat weg van de Dodge Journey, maar door de hoge schouders en smalle raampartij oogt de nieuwe Grand Cherokee en profil minstens zo machtig en stoer als zijn voorgangers. De combinatie van de parelwitte lakkleur met de grote glimmende wielen maakt de nieuwe Grand Cherokee een echte koppendraaier.

Meer oog voor detail

Het ‘oog voor detail en verfijning’ uit zich wanneer je het portier opent. Het met leder beklede en met een contrasterende stiknaad afgewerkte dashboard maakt een fraaie indruk. De pasnaden en het materiaalgebruik zijn nog niet op het niveau van de Duitse concurrenten, maar de Jeep benadert ze meer dan ooit tevoren. Bijna alle dashboardpanelen voelen zacht aan. Centraal over het dashboard loopt een houtstrook die overloopt in de deurpanelen. De kleur van de inleg valt net iets te veel op in het verder donkere interieur. Het middenconsole ‘springt’ uit het dashboard en zorgt ervoor dat het navigatiesysteem en de bediening voor de audio onder handbereik liggen. Op de middenconsole en in de portieren zijn knoppen uit de Mercedes-schappen te vinden. Dit verraadt dat de Grand Cherokee deels ontwikkeld is tijdens de voorbije DaimlerChrysler-periode, want hij is gebaseerd op de nieuwe Mercedes-Benz ML-Klasse.

Het navigatiesysteem is niet een van de modernste, maar voldoet prima. Leuk detail is dat je de achtergrond van het scherm van een eigen foto kan voorzien, waardoor je de Grand Cherokee een persoonlijk tintje kunt geven. Het geluidssysteem van Alpine is er eentje waarbij de muziekliefhebber zijn hart bij kan ophalen, het klinkt namelijk fantastisch.

De Jeep wordt aangedreven door een ‘economische’ 3.6 V6. ‘Economisch’ slaat hier op de aanschafprijs, want de V8 kost maar liefst de helft meer

Deze ‘Overland’-uitvoering is voorzien van alle luxe die je maar kunt wensen: van een verwarmbaar stuurwiel tot geventileerde stoelen. De breed gevormde zetels zitten comfortabel en bieden een goede steun. Door de hoge raamlijn en de lage voorruit krijg je al snel een omsloten gevoel, alsof je met een pantserwagen op pad bent. De achterpassagiers kunnen tot een lengte van 1,90 meter comfortabel zitten, langere personen komen met hun benen in de knel. De bank zit comfortabel en is breed genoeg voor drie personen. Net zoals bij de vorige generaties bereik je de bagageruimte op twee manieren: via de achterklep of de apart te openen achterruit. De 457 liter grote ruimte biedt plaats aan voldoende bagage en is door de rechte vormen praktisch in te delen. Uiteraard zijn er bij een Amerikaan als deze in het gehele interieur genoeg opbergvakken en flinke bekerhouders te vinden.

Zijdezacht

De Jeep wordt aangedreven door een ‘economische’ 3.6 V6. ‘Economisch’ slaat hier op de aanschafprijs, want de V8 kost maar liefst de helft meer. Die 40.000 euro (!) extra investering is alleen voor de V8-verslaafden of de ‘snobs’, want de loopcultuur van de nieuwe Pentastar-motor is zijdezacht. Na een koude start draait de motor net even wat meer toeren, waarbij de brul uit de uitlaat indruk maakt. Als hij warm is en minder toeren draait, hoor je een zuiver maar gedempt geluid.

De aandrijflijn van de nieuwe Grand Cherokee is opvallend stil en soepel. De automatische versnellingsbak heeft slechts vijf verzetten, maar doet zijn werk bijna gevoelloos –de krachtsoverbrenging is nauwelijks waarneembaar. Bij het intrappen van het gaspedaal gaat de auto er geruisloos vandoor. Onderin pakt de motor soepel op, waardoor je met weinig gas geven al lekker met het verkeer meekomt. Tot de 4.000 tpm reageert het blok adequaat, daarboven komt ‘ie echt lekker los en brult ’ie het uit. De versnelling is dan krachtig, maar niet spectaculair. De 286 pk die het blok levert is natuurlijk niet kinderachtig, maar vergeet niet dat deze Jeep bijna 2.200 kilo weegt. Met dat in het achterhoofd valt het brandstofverbruik van 1 op 8 niet eens tegen. Je moet dan niet te hoge kruissnelheden op de snelweg aanhouden, want dan stijgt het verbruik direct naar een lieve 1 op 6,5.

Het oog voor detail en verfijning uit zich wanneer je het portier opent

Een Jeep is geen echte Jeep als hij niet volledig terreinwaardig is. Het nieuwe ‘Selec-Terrain’-systeem zorgt daarvoor en stuurt de vierwielaandrijving automatisch aan. Met een draaiknop kunnen diverse ondergronden worden geselecteerd. Het intelligente systeem stuurt dan de motor, remmen en wielophanging op gepaste wijze aan en kan zo de meest zware omstandigheden aan. De sportstand is op de verharde weg een interessante aanvulling omdat de automaat dan namelijk langer in de versnellingen blijft hangen om sneller te kunnen accelereren. Een andere mooie toevoeging is het afdalingsysteem, dat de grote SUV automatisch en zonder pedaalbediening een berg laat afrijden.

Aan de besturing is duidelijk te merken dat er onderhuids veel Mercedes-Benz in de nieuwe Grand Cherokee zit. Hij stuurt namelijk net zo licht als de auto’s uit Stuttgart, maar dat past wel erg goed bij het karakter van deze auto. De vorige Grand Cherokee’s stuurden nogal wollig, maar daar heeft de nieuwe geen last meer van. Op de snelweg wordt de besturing automatisch wat zwaarder, waardoor de auto ook op hogere snelheden een veilig en stabiel gevoel geeft. De vering voelt aan alsof ’ie adaptief is, want strijkt alle wegen glad. Als je voor de diesel of een V8 kiest, krijg je automatisch luchtvering. Deze V6 moet het met conventionele veren doen, maar die voldoen uitstekend in deze auto. Het comfort is hoog, terwijl het overhellen ten aanzien van vorige generatie beperkt is.

Verrast

De nieuwe Grand Cherokee heeft de vertrouwde merkuitstraling en dito karakter en imago, maar biedt eigenschappen die het merk voorheen niet kende. Hij komt in de buurt van het ‘premiumniveau’ en heeft een aantrekkelijk prijskaartje. Voor de 82 mille die Jeep voor de geteste Grand Cherokee vraagt, kun je bij de Europese merken nauwelijks shoppen. De rijeigenschappen zijn fors verbeterd en zullen een breder koperspubliek aanspreken. In combinatie met de nieuwe 3.6 V6 is het een zijdezachte en comfortabele reisauto. Maak een proefrit en je zal positief verrast worden. Mijn nieuwsgierigheid wordt beloond, de vierde generatie Grand Cherokee is aanzienlijk beter. Hij mag dan nog steeds niet zo hoogwaardig zijn afgewerkt als zijn concurrenten, maar de prijs rechtvaardigt dat ruimschoots.