Bescheidenheid siert de mens, maar soms is het oké om die gedachte even aan de kant te zetten. En dan komt er een probleem, want jezelf het summum geven blijkt niet altijd even gemakkelijk. Er is zoveel heerlijks te koop, maar traditiegetrouw ben je bij Mercedes-Benz aan het juiste adres voor echte verwennerij. Deze Mercedes-Benz S 500 met verlengde wielbasis en 70.000 euro aan opties is alles behalve discreet, maar - hoe gek het ook klinkt - maatschappelijk te accepteren. De S 500-badge mag in dit geval namelijk zeker gezien worden. Naast dat ‘500’ imponerend oogt, neemt deze nieuwe achtpitter meer verantwoording voor het milieu en is daardoor dik zes mille goedkoper geworden. En alsof dat nog niet genoeg is, deze 435 pk sterke biturbo-V8 is ook nog eens sterker en sneller dan zijn voorganger. Groener, luxer en met een dikkere V8 onder de motorkap. “If you have it, flaunt it”, zou nieuwslezeres Eva Jinek zeggen.

Met dat waanzinnige bedrag aan opties is de 6.000 euro aan ‘belastingwinst’ meer dan teniet gedaan, maar dan heb je wel echt A-L-L-E-S. Om te beginnen het AMG-stylingpack, met onder andere de scherper gelijnde bumpers en dikkere sideskirts. De AMG-wielen zijn zonder twijfel het opvallendste onderdeel uit dit pakket en bepalend voor het charisma van deze S 500. Al met al ziet de S 500 er in deze uitvoering bepaald niet ingetogen uit, maar ’if you have it, flaunt it’, was het devies. De uitstraling en ook het imago staan haaks op die van bijvoorbeeld de Lexus LS600h. Mercedes-Benz liet werkelijk geen enkele optie aan zich voorbij gaan, zo is de testauto zelfs voorzien van de exclusieve ‘Designo’-lak. In eerste instantie lijkt de lakkleur zwart, maar zodra er zonlicht op schijnt, verschijnt een fraaie groene gloed. De publieke opinie van deze S-Klasse varieert van duimen omhoog tot afkeurende blikken. Die laatste groep glimlach je uiteraard toe, want jij bent immers degene die in alle luxe geniet.

The good life

De wielbasis van een lange S-Klasse is dertien centimeter groter dan die van een ‘standaard’ S-Klasse en daardoor is het mogelijk om achterin riant onderuit te gaan zitten. De individuele zittingen zijn ook nog eens verstelbaar. Omringd door alle luxe kan de reistijd hier efficiënt en comfortabel doorgebracht worden. Voor de privacy kun je de ruiten verduisteren door elektrisch bedienbare zonneschermen, zodat het hele achtercompartiment van de buitenwereld afgeschermd wordt. Met de knoppen in de middenarmsteun vorm je de stoel volledig naar eigen voorkeur en kunnen kussentjes in de zetels de wangen wat verder oppompen, zodat de stoel het lichaam ergonomisch omsluit.

Eenmaal gesetteld in één van de achterzetels kun je de afstandsbediening uit de middenconsole toveren. Met een scrollwieltje kies je wat er achterin op het beeldscherm getoond wordt: navigatie, televisie of de radiobediening. De televisiefunctie wordt in Nederland helaas nog niet volledig ondersteund, wat tot gevolg heeft dat alleen de zenders Nederland 1, 2 en 3 te ontvangen zijn. De DVD-functie en de mogelijkheid tot het aansluiten van een spelcomputer maken een hoop goed.

Mercedes-Benz heeft niet alleen twee turbo’s toegevoegd maar ook het motorblok met 800 cc verkleind: downsizing in het groot

Op de bestuurdersplaats heb je in de riante zetel uiteraard weinig te klagen. Het ontspannen gaat voorin gewoon door en wie zonder chauffeur rijdt, kan dus zelf genieten van de massagestoel met voorkeursinstellingen. Het uitzicht over het met leder beklede dashboard bevestigt het gevoel van luxe en weelde: this is the good life!

Dat gevoel wordt nog meer versterkt als je naar de A- en B-stijlen kijkt. Daar bevinden zich namelijk de Bang & Olufsen-speakers, die opvallend zijn vormgegeven en verlicht. Het systeem klinkt echter maar marginaal beter dan het Harman Kardon-systeem dat 10.000 euro voordeliger in aanschaf is, maar het Bang & Olufsen-systeem heeft natuurlijk ook een enorme status. Het neemt niet weg dat dit systeem natuurlijk fantastisch klinkt, het commentaar is eerder een compliment voor Harman Kardon dan kritiek op B&O.

Downsizing in het groot

Het grootste nieuws gaat schuil onder de lange motorkap. De nieuwe V8 levert 435 pk vermogen en 700 Nm aan koppel, dat is een krachtsstijging van 22 procent ten opzichte van de ‘oude’ S 500. Twee turbo’s zijn de aanstichters van deze stijging. Deze ‘S’ heeft op papier een CO2-uitstoot waar de concurrentie hybridetechnologie voor nodig heeft. Een uitstoot van 219 gram per kilometer is ronduit indrukwekkend voor zo’n loeisterke auto van dit formaat. In plaats van hybridetechniek hebben ze bij Mercedes-Benz de motor niet alleen twee turbo’s toegevoegd, maar ook het blok met 800 cc verkleind: downsizing in het groot. Daarnaast wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van aluminium onderdelen die de interne weerstand sterk verminderen.

Op papier klinkt het allemaal lekker. Door de twinturbo is het koppel zowel bij hoge als lage toeren beschikbaar. Daardoor pakt de motor al vanaf 1.100 tpm snel en soepel op. Bij het geleidelijk indrukken van het gaspedaal versnelt de S 500 met een constante krachtsontplooiing. De sensatie komt erg dicht bij die van een AMG en iedere sprint is een klein feestje. Met het grootste gemak schiet je tussen het verkeer door, alsof de S 500 slechts de helft van zijn gewicht hoeft mee te slepen. De V8 voelt uitzonderlijk elastisch aan, maar op afroep toont de S 500 door de twee turbo’s een explosief karakter. De zeventraps automaat voel je heel licht door zijn verzetten heen schakelen, maar dat is zeker niet storend. Ondanks de monsterlijke prestaties is de gasrespons voor een auto met dit vermogen comfortabel, de oude S 500 was een stuk directer op het gas. Als je het vermogen echt aan wilt spreken en overduidelijk wilt voelen, dan is er maar één uitweg: de kickdown. Voordat je het in de gaten hebt, bereik je dan hoogst illegale snelheden, terwijl de begrenzer niet lang daarna bij 250 km/u roet in het eten gooit. De S 500 loopt indrukwekkend soepel naar zijn afgeregelde grens. Voor hoge snelheden en flink bochtenwerk is er het ‘Active Body Control’-systeem. Dit zorgt ervoor dat de koets horizontaal blijft. Van bodyroll is geen sprake, de sedan gaat ongehoord goed een bocht door. Wie het ‘ABC’-systeem op zijn ‘S’ wil hebben, moet daarvoor ruim 4.000 euro extra bij de Mercedes-Benz-dealer achterlaten.

Met een waanzinnige bedrag aan opties is de 6.000 euro aan belastingwinst meer dan teniet gedaan

Bij rustig tot normaal rijgedrag is de S 500 superstil. Ga je echter stevig accelereren, dan is de diepe grom voor de inzittenden en omstanders een akoestisch genot. Iedereen kijkt en luistert naar het concert van de limousine en het is voor de bestuurder dan ook een attractie om voorbijgangers te trakteren op een mooie brul. Het geluid is ingetogener dan dat van de AMG’s, maar minstens zo mooi. Het is dat het AMG-pakket nog enigszins spektakel doet vermoeden, een ‘standaard’ S-Klasse met deze motor kan veel serieuze sportwagens het schaamrood op de kaken rijden.

Als het je lukt om je rechtvoet in enigszins bedwang te houden, zul je zien dat het verbruik rond een nette 1 op 9 uitkomt. Dit cijfer is vergelijkbaar met het verbruik van de hybride Lexus LS600h. Met als bonus dat de Mercedes aanzienlijk sneller is en een mooier geluid produceert, maar daar moet je van houden.

Pure verwennerij

De verwenfactor van de S 500 is nog hoger dan voorheen. De nieuwe motor maakt de S 500 tot een prachtige mix van een bloedsnelle, luxe en relatief milieuvriendelijke limousine. Ten opzichte van de oude S 500 is de nieuwe motor levendiger en sneller, en ook nog eens goedkoper. Dit financiële voordeel valt natuurlijk te verwaarlozen op de totale aanschafprijs, maar het geeft wel op een interessante wijze aan hoe ‘milieubewust’ Mercedes-Benz zelfs met haar krachtige modellen bezig is. Deze ongehoord goede limousine met AMG-trekjes en alle luxe en comfort van de wereld koop je primair om jezelf te plezieren. Als het adagium van Eva Jinek je niet past, dan bestel je hem zonder typeaanduiding en laat je het AMG-pakket achterwege. Alleen jij weet dan waar je van geniet, totdat je de omstanders de V8 laat horen.